Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:26:14
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 18:09:39
Piko 2025 door Ben
Vandaag om 18:07:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:40:30
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
  

Auteur Topic: Rangeerpaallantaarns  (gelezen 1652 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8694
  • May your coffee kick in before reality does.
Rangeerpaallantaarns
« Gepost op: 23 October 2008, 11:17:33 »
Werden rangeerpaallantaarns ('rouwbrieven'), opgesteld aan beide zijden van de door hen afgedekte sporen, gekoppeld bediend?

Groet,

Huibert

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5418
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2008, 11:32:44 »
Ik heb het SR (C 5202, versie 1975) er even op nageslagen, maar dit staat nergens expliciet vermeld. Ik ga er dan gewoon van uit, dat dit geldt voor het spoor wat aan de rechterzijde van de rouwbrief ligt.

Grt,
WT
Tbinnebarretije…

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2008, 11:44:19 »
Hallo!

Rangeerseinpalen of rouwbrieven kunnen juist meerdere sporen dekken. Per situatie wordt in een lokaalbedieningsvoorschrift vastgelegd voor welke sporen het precies geldt. Dit is geen probleem, omdat het meestal toch plaatselijk bekende rangeerders betreft.

Groet, Carlo
« Laatst bewerkt op: 23 October 2008, 11:45:58 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8694
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2008, 12:00:26 »
In het geval Kampen bedient het oostelijk geplaatste lantaarn sporen 2/7, het westelijk geplaatste lantaarn 1/4.
Sporen 5, 6 en 7 zijn doodlopende sporen.
Spoor 1, het 'hoofdspoor' wordt dus niet door beide lantaarns gedekt. Dat veronderstelt idd een aparte bediening van de lantaarns.
Is er een logische verklaring voor het niet afdekken van spoor 1 door het oostelijk geplaatste rangeerpaallantaarn?
En waarom zou je in west wel mogen rangeren en in oost niet? Er is toch een overlap van drie sporen. Daarbij geldt het sein voor sporen, niet voor delen van sporen.

Gr/H

Pst. Wijktrein, ik snap je logica niet. Geen expliciete vermelding dus niet gekoppled bedienen kan ik volgen. Maar wat geldt dan voor de sporen ter rechterzijde van het lantaarn, en waar komt de veronderstelling vandaan dat dit alleen geldt voor sporen ter rechterzijde?

De rouwbrieven in kampen staan trouwens aan weerszijden van de spoorbundel.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2008, 12:47:35 »
Huibert,

Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat Kampen een kopstation is. Wanneer een rangeerdeel aan de westzijde op spoor 1 komt, heeft dat beveiligingstechnisch geen consequenties. Aan de oostzijde zou een rangeerdeel naar spoor 1 het uiterste wissel passeren en daarmee mogelijk in het volgende blok terechtkomen (= treinbeweging i.t.t. rangeerbeweging). Op zich ook niet verboden, maar daar zijn rangeerpalen nou net niet voor bedoeld. Bovendien wordt dan de richtingsregeling van dit enkelsporige baanvak beinvloed.

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8694
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2008, 21:14:19 »
Ok, dank. Ze staan inmiddels :)