Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 15:25:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: Motor en aandrijving NS omC in spoor 1  (gelezen 789 keer)

Bram57

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Motor en aandrijving NS omC in spoor 1
« Gepost op: 15 February 2021, 17:32:10 »
Goedemiddag,
Ik ben een model van een NS omC motorrijtuig in spoor 1 aan het uitwerken. Het gaat om de 2-assige motorijtuigen uit 1927 met de nummers NS omC 901 t/m 908 die in Zuid-Beveland door de SZB zijn ingezet.

Na het bestuderen van tekeningen en foto’s, wil ik als eerste een rijdend onderstel in elkaar zetten. De vraag waar ik tegen op loop betreft de keuze van de motor en de overbrengingsverhouding naar de wielen? Hieronder wat uitgangspunten.

Wanneer ik uitga van een maximum snelheid van 80km/h in werkelijkheid wordt dit in model 2,5km/hr (1:32), of in model 70cm/sec.
Een NS omC had wielen met een diameter van ongeveer 80cm. In model worden dan wielen met een diameter van 25mm gekozen. Omtrek phi x 25mm = 78,5mm, dus 70cm/sec = 9 omw/sec, of 530 omw/min bij maximum snelheid.
Afhankelijk van de gekozen motor zal de overbrengingsverhouding moeten worden bepaald. Dus een motor met een toerental van 5400omw/min geeft een overbrengingsverhouding van 1:10.

Om wat idee te krijgen heb ik een Märklin 5579 Köf opengemaakt. De tanden op de tandwielen geteld en kom op een overbrengingsverhouding van 1:42. Redenen waarom deze overbrenging hoger zou zijn dan in mijn voorgaande berekening, zijn (voor zover ik kan bedenken):
-   het wiel is iets groter, namelijk 30mm ipv 25mm
-   de maximum snelheid van de Köf locomotief is lager. Uitgangspunt maximaal 50km/hr? Of nog lager?
-   ??

Vragen? Zijn mijn uitgangspunten correct.
Zijn de aangenomen model snelheden juist?
Welke elektromotor moet ik kiezen?
Wat zijn de belangrijke eigenschappen om op te letten? Maximum spanning, stroom, toerental belast en onbelast, borstels of geen borstels?
En welke overbrengingsverhouding kan het beste worden gekozen?

Graag jullie opmerkingen en advies.
Met vriendelijke groet,
Bram
« Laatst bewerkt op: 15 February 2021, 19:49:39 door Bert van Gelder »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: motor en aandrijving NS omC in spoor 1
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2021, 18:12:22 »
Wat een enorm leuk project Bram. Ik denk dat de praktijk (trial and error) minstens zo belangrijk is als de theorie. Volgens mij reken je altijd met onbelaste toerentallen, maar de aandrijving en de massa slurpt zo 20 procent op en wanneer je ook nog iets aan de haak hangt (trok een OMc ook goederenwagens?) gaat het helemaal hard.

Dat neemt niet weg dat je soms verbazingwekkend weinig nodig hebt. Ik heb ooit een OMc gezien in schaal 1:32. Het model werkte op batterijen en werd op 1 as aangedreven door een CD speler motortje en dat ging supersoepel!

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!