Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale
door
Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers
door
ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack
door
NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025
door
Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje
door
ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil? (gelezen 4535 keer)
Biesje
Offline
Berichten: 2265
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
«
Reactie #15 Gepost op:
30 January 2021, 14:25:01 »
Wat plaatjes gemaakt ter verduidelijking.
Oer Lima:
Kap zit met 3 schroeven op onderstel. Tandwielen hebben scherpe tanden met vlakke zijkanten.
Hema/Lima:
Kap zit op onderstel geklikt, aandrijving is versimpeld tov oer Lima, geen asymmetrische draaistellen meer. Tandwielen hebben scherpe tanden met vlakke zijkanten. (ik zie nu dat er stiekum een CD rom motor in zit, maar de losse motor heeft een echte Lima motor)
Lima nieuw:
Kleinere koppelingen. Tandwielen zitten met een boutje vast en hebben beter vormgegeven tandwielen die soepeler op elkaar in grijpen doordat de tanden minder scherp en recht zijn.
Ankers:
Oer Lima anker heb ik niet los gehad. Maar links is het Hema/Lima anker met koperen lamellen en kleine ijzeren polen. In het midden de nieuwere Lima met blank metalen lamellen en grotere polen zodat de magneet de volgende pool soepeler pakt (minder ankerkleef voor beter en soepeler (langzaam) rijden) en helemaal rechts een hypermodern (
) anker met vage weerstandjes (waarom :
) en collector van witte printplaat.
Mvg,
Robert
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
«
Reactie #16 Gepost op:
30 January 2021, 15:42:55 »
@Robert,
dit lost het inderdaad op. Dank. Het oer-1200 exemplaar dat ik ooit zag was incompleet, en door die motorbehuizing die ik op jouw foto zie, dacht ik dat er een verticale motor in thuishoorde. Maar kennelijk zat er toch al een moderne motor in, en is die behuizing een soort restant van een oudere constructie (?). Opgelost!
«
Laatst bewerkt op: 30 January 2021, 15:46:05 door janw
»
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22501
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
«
Reactie #17 Gepost op:
30 January 2021, 15:56:20 »
Dat motordraaistel hangt aan die ronde boog. Volgens mij is dat zo bedoeld. De aandrijing was ook speciaal ontworpen, zoals Lima dat toen nog deed bij nieuwe modellen. Vandaar dat het model een correcte asymmetrische asopstelling had. Rond 1970 is Lima overgestapt op een beperkt aantal standaard motordraaistellen en kreeg de 1200 een standaard drie-assig draaistel.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Duikeend
Team forummoderators
Offline
Berichten: 2568
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
«
Reactie #18 Gepost op:
30 January 2021, 20:49:03 »
kijk, dat is nog eens duidelijk! allemaal hartelijk dank! dit wordt zo een mooi naslagwerkje!
en dan nog maar even 2 vraagjes
1: is het gewicht van die laatste versie nu weer zo groot als de eerste? zo lijkt het wel op de foto's van Biesje!
2: horen de lampjes te branden met de rijrichting? want er zitten diodes op het loopdraaistel gesoldeerd, maar wat ik ook probeer, ze branden altijd
Gelogd
Groetjes, Ferenc
mijn knutsels
,
1500 in parts
en een
hondekop
Biesje
Offline
Berichten: 2265
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
«
Reactie #19 Gepost op:
31 January 2021, 02:27:32 »
Ik heb ze nog niet gewogen, zal ik eens doen als ik weer boven ben en er aan denk de keukenweegschaal mee te nemen.
Ja, verlichting hoort te wisselen met rijrichting, maar die glazen Lima diodes gaan nog wel eens stuk
Mvg,
Robert
Gelogd
Duikeend
Team forummoderators
Offline
Berichten: 2568
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
«
Reactie #20 Gepost op:
31 January 2021, 10:24:41 »
Mijn dank is weer groot!
Wisselend licht: ah, dan zullen we er maar even wat nieuwe diodes in knutselen
Gewicht: ik vroeg me meer af of dat nu een ander model gewicht was. Ik ken eigenlijk alleen die "paddenstoeljes" zoals ze er de langste tijd in zaten. Op die oudste zie ik een andere bij jouw en op de foto van de nieuwste lijkt ie ook anders. Of is dat gewoon een paddenstoeltje?
«
Laatst bewerkt op: 01 February 2021, 09:55:16 door Duikeend. Reden: typo aangepast
»
Gelogd
Groetjes, Ferenc
mijn knutsels
,
1500 in parts
en een
hondekop
Biesje
Offline
Berichten: 2265
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
«
Reactie #21 Gepost op:
31 January 2021, 21:25:01 »
Zijn idd verschillende vormen lood bij alle 3. Wat extra gewicht kan overigens nooit kwaad bij Lima, en mocht je een Hema/Lima tegenkomen: nieuwe anti-slipbandjes helpen ook enorm.
Nieuwe diodes zal een boel helpen
Bij nieuwere 1300 modellen zit er ook extra stroomafname aan 1 kant, maar bij de nieuwere (NS Cargo en ACTS, maar er zijn ook nieuwere grijs/gele en blauwe gemaakt) hebben ze dat niet gedaan
Ik heb 2 nieuwere modellen met een Lenz decoder (die had ik over) uitgerust en dat rijdt best prima, mits rails en wielen super schoon zijn. Het exemplaar war die susu/cd-rom motor in zat heb ik eens in Houten meegenomen voor weinig, er zit ook een Lenz in lijkt het, maar heb er niet mee gereden omdat ik dacht dat het een oudere motor was. Ik denk dat ik die Susu in mijn oude Lima TGV ga frotten
Waarom ik de Lima's gedigitaliseerd heb weet ik eigenlijk niet... ik heb mooie Roco 1200en. Wellicht ben ik nostalgischer dan ik zelf dacht.
Mvg,
Robert
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2265
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
«
Reactie #22 Gepost op:
08 February 2021, 02:52:24 »
Was toch nieuwsgierig geworden of het anker in de oer Lima anders zou zijn. Dus eens open geschroefd en warempel: het is iets anders
Het asje is iets langer en het tandwiel iets korter, maar het nieuwere type anker past er wel in. Doordat de nieuwere ankers een kortere as hebben zit daar wel een probleem. De as komt niet ver genoeg in het lager van het motor schild (afneembare deel met de koolborstels).
Verder zit er geen lager materiaal in. De motor as zit dus 'los' in het plastic van het motor huis. Die Hema/Lima en nieuwere motoren hebben iets van een metalen hulsje zitten als lager.
Wat ook opvalt is de harde ring magneet. Het lijkt een keramisch materiaal te zijn. Niet het zachte koelkastmagneet type wat in een cirkel gebogen zit binnen de metalen ring.
De koolborstels zijn ook ouderwetsch. Een is van koolstof, de ander is een opgerold koperen gaasje.
Mvg,
Robert
Gelogd
Duikeend
Team forummoderators
Offline
Berichten: 2568
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
«
Reactie #23 Gepost op:
08 February 2021, 10:44:16 »
Leuke info weer! dank je wel!
Gelogd
Groetjes, Ferenc
mijn knutsels
,
1500 in parts
en een
hondekop
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?