Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
Vandaag om 11:06:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:03:59
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 10:57:20
Smeren, vet, olie, enz door Herb73
Vandaag om 10:53:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:41:34
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
Vandaag om 10:18:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:11:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:05
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 09:42:39
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 09:36:53
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:29:06
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 09:28:13
The Summer of 69 door henk
Vandaag om 09:27:54
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door MathynK
Vandaag om 09:19:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 09:04:11
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door Huup
Vandaag om 08:56:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 08:46:36
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:46:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:19:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 06:58:55
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:06:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door dretsome
30 November 2025, 23:59:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
30 November 2025, 23:28:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 November 2025, 23:23:33
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 November 2025, 22:35:19
Zwederbaan door nighttrain1
30 November 2025, 22:30:09
losse onderdelen door Ferdinand Bogman
30 November 2025, 21:58:05
Eindstation Daarhuizen door DJV
30 November 2025, 21:55:48
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
30 November 2025, 21:18:14
Beierse Länderbahn locomotieven door sncf231e
30 November 2025, 20:53:22
  

Auteur Topic: Piko ICR rijtuigen  (gelezen 3379 keer)

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Piko ICR rijtuigen
« Gepost op: 04 September 2023, 15:28:34 »
kan iemand mij uitleggen waarom PIKO van de icr rijtuigen nederlandse versie alleen de tussen rijtuigen hebben en niet de stuurstand rijtuigen? de rode benelux versie en de fyra versie hebben wel een stuurstand rijtuig alleen de blauwe ns versie heeft dat niet. ??? mega irritant dit.
-Martijn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8620
  • Spoor N
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2023, 15:41:38 »
Omdat de blauw/gele stuurstandrijtuigen behoren tot het gerenoveerde ICR en Piko deze niet heeft uitgebracht. Precies zoals het hoort, niet 'mega irritant'.  :-X
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2023, 15:51:18 »
Beste Martijn,

Ik snap je irritatie, maar haal je niet de verschillende types door elkaar?

Als eerste kreeg NS vanaf 1980 ICR rijtuigen in het geel met blauw. Je had de 2e klas (B), 1e klas (A) en 2e klas met bagage-afdeling en keuken (BKD). Bij deze rijtuigen was er GEEN stuurstandrijtuig. De rijtuigen waren onder andere herkenbaar aan de ramen die allemaal open konden.

Vanaf 1986 kwamen de rood-gele Benelux-ICR rijtuigen. Ook deze serie rijtuigen bestonden uit A, B en BKD-rijtuigen, maar ook uit AB rijtuigen (1e en 2e klas) en stuurstandrijtuigen type Bs. Ook bij deze rijtuigen konden alle ramen open.

Begin deze eeuw begon de grote revisie van het ICR. De rijtuigen kregen de benaming ICRm. Ze kregen airco en een nieuw interieur. De meeste ramen konden nu niet meer open en bestonden dan ook uit één stuk glas. In die periode werden er ook ICR rijtuigen omgebouwd tot stuurstandrijtuigen. Deze stuurstandrijtuigen kregen ook een bagage-afdeling en kregen daarom de benaming BDs. De BDs'n reden ALLEEN met de gereviseerde ICRm rijtuigen. Ook de Beneluxrijtuigen werden gereviseerd en die bleven rood met geel. Ook hier airco i.p.v. ramen die open konden.

Nog weer later werden de rijtuigen aangepast voor de HSL en kregen ze de benaming ICRmh.


Ik zag op de website van Piko een plaatje van een ICRm BDs, dus ik vermoed dat die nog wel gaat komen bij Piko. Deze hoort dan dus NIET bij de ICR rijtugien waar de ramen van open kunnen, want in die tijd bestond de BDs dus nog niet.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 05 September 2023, 06:52:09 door Jeroen Water. Reden: Data aangepast en AB rijtuigen toegevoegd. »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2023, 16:29:44 »

ah bedankt. dat wist ik nog niet. dan hoop ik dat ze snel komen.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2023, 19:43:54 door Martijn193. Reden: Citaat verwijderd »
-Martijn

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • Hengelooo 1:160
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2023, 21:32:02 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2023, 21:56:40 »
Beste Martijn,

...

Vanaf 1987 kwamen de rood-gele Benelux-ICR rijtuigen. Ook deze rijtugien bestonden uit A, B en BKD-rijtuigen, maar ook uit een stuurstandrijtuig type Bs. Ook bij deze rijtuigen konden alle ramen open.

...

Jeroen

En vergeet de Benelux AB-rijtuigen niet. :)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2023, 06:54:22 »


1980
1986

en

En vergeet de Benelux AB-rijtuigen niet. :)

Bedankt voor de verbeteringen / aanvulling. Ik heb mijn originele bericht erop aangepast. 👍

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974