Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
Vandaag om 21:34:34
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Hulp gezocht omgeving Drachten door 1200blauw
Vandaag om 21:31:41
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:01:05
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
  

Auteur Topic: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924  (gelezen 4988 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #15 Gepost op: 04 January 2021, 21:46:13 »
Dit zijn rijtuigen voor binnenlandse diensten, ....


Ah, bedankt. Wel ingewikkeld daar zeg  :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #16 Gepost op: 04 January 2021, 22:54:52 »

Toevallig niet iemand ergens langs de lijn gestaan met een parate camera voor een fotootje? ;)

Ik heb misschien wel 30 jaar terug tijdens een museumrit van iemand een fotoboek in mogen zien, waarin een foto stond van een Bd 7500 in Parijs. Alleen toen geen camera bij, en de persoon in kwestie ook nooit meer gezien. 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2021, 11:32:35 »
Ik kreeg net een link door van de trein Amsterdam Parijs op het nationaal archief. Waarvoor dank.
http://proxy.handle.net/10648/af808f6a-d0b4-102d-bcf8-003048976d84

je ziet hier Spelers en officials bij de trein, klaar voor de terugreis naar Nederland.
Nederland - Uruguay (1-2), gespeeld op 6 juni 1924 in het Stade de Colombes tijdens de Olympische Spelen in Parijs.
Datum 6 juni 1924.
Het koersbord geeft ook Parijs Amsterdam aan, en het rijtuig lijkt op een Nord-trains rapide.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2021, 12:23:21 »
De foto van het Nederlands elftal is in Feignies gemaakt. De foto's van het KNVB-album bij het Nationaal Archief zijn inderdaad zeer interessant. Bij welke reis de foto's horen is juist aangegeven door het archief. De gegevens bij individuele foto's over de locatie, de datum en wat te zien is, zijn vaak fout. Ik heb drie jaar geleden een artikel in vijf afleveringen over de reizen van het Nederlands voetbalelftal met de trein gepubliceerd op Drehscheibe Online. Over de foto in Feignies berichtte ik in aflevering III ongeveer in het midden van de tekst. Ik plaats een link en hoop dat die werkt. De opmerking van mij op Drehscheibe dat de foto's uit het album niet te downloaden zijn, is inmiddels achterhaald.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8255194

Met vriendelijke groeten,
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4242
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2021, 12:33:06 »
 (y) Link werkt  (y) Mooi uitzoekwerk!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2021, 14:14:29 »
Bedankt voor je tekst Hans, weer meer informatie over deze treinen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #21 Gepost op: 06 January 2021, 12:31:55 »
Ondertussen is er ook meer informatie boven gekomen van de Waggons-Lits restauratie rijtuigen in deze trein, waarvoor dank Otto.

Dit zijn de rijtuignummers van de restauratie rijtuigen welke voor deze treinen gepland stonden;
Drie rijtuigen,  dus één heen, één terug en één reserve

1923 zomer: 2199, 2200 en 2201
 
1923-’24 winter: 2201, 2026 (? moeilijk leesbaar) , 998

1924 zomer: 2199, 2200 en 2201.


De restauratierijtuigen bestonden uit de reeksen 2023-2030 gebouwd in 1910 en 2199-2206 (plan 183) gebouwd in 1912.
De rijtuigen hadden verschillende soorten verlichting. De eerste serie uit 1910 had gasverlichting, en de tweede serie uit 1912 had elektrische verlichting.  Waarvan de rijtuigen 2199, 2200 die van het merk Stone en de rest Dick.



Bedenk dat de houten rijtuigen wel op elkaar leken maar beslist niet dezelfde indeling hadden en ook de betimmering zowel in- als extern waren per reeks afwijkend. Dus wat lijstgenoten veronderstellen dat het CIWL-rijtuig in het spoorwegmuseum van hetzelfde type is, is onjuist.

Het rijtuig 998 was een zesasser welke in 1905 gebouwd was, en die in NL vertoefde vanwege de iets lagere asdruk (noodzakelijk voor de lijn  Den Haag SS-Groningen).



Info en documenten : Répartitions des CIWL, coll. J.G.,  overige info plus tekening: Album Mat. coll. W.A.C.W. en oda/modelspotter 


Een voormalig rijtuig van de ETAT Belge heeft nog lange tijd gelegen in La louviere sud;

Deze wagen was de laatste jaren in gebruik als een schoolwagen voor seinwezen, maar is een paar jaar geleden uitgebrand.

En weer een stapje verder.

Groeten Arjen.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2021, 12:38:36 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
    • Mijn website
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #22 Gepost op: 06 January 2021, 13:04:13 »
Van zowel de genoemde teak 4-assers als 6-assers zijn geen (commerciële) modellen in H0 gemaakt. Volgens Coudert etc is de serie 2429-2429 gelijk aan 2023-2030 en 2199-2206, maar ook die zijn niet in H0 gemaakt.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/