Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn-bouw Indonesie
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken?
door
Rondje_HO
Vandaag
om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2
door
FransW
Vandaag
om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte
door
defender
Vandaag
om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
Vandaag
om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa
door
FransW
Vandaag
om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze
door
Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0 (gelezen 11050 keer)
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #15 Gepost op:
25 February 2008, 16:18:27 »
Goed verwoord modelspotter, het verhaal over het remsysteem. Alleen een kleine correctie, de treinleidingdruk is normaal 5 bar.
Ter aanvulling:
Als de machinist de treinleidingdruk verlaagd om een remming in te zetten gebeurd deze drukverlaging via de remkraan. Bij lange goederentreinen zou het een eeuwigheid duren voordat de remmen van de laatste wagen ook aanslaan. Daarom heeft men bij oudere triplekleppen de bolkamer geïntroduceerd, hier word bij een remming steeds een hapje lucht uit de treinleiding opgeslagen zodat de drukverlaging sneller verloopt. Bij het lossen van de remmen wordt deze lucht dan weer afgevoerd naar buiten.
Bij de modernere 3-drukken triplekleppen wordt dit hapje lucht meteen naar buiten afgeblazen. Het sissen daarvan is goed te horen als een machinist een remming inzet.
Overigens remt de trein op volle kracht als de treinleidingdruk is verminderd tot 3,5 bar.
Om er zeker van te zijn dat alle remmen loskomen bij het lossen wordt de druk van de treinleiding, in de vulstand, verhoogd tot 5,4 bar.
Na terugplaatsing van de remkraan, in de rijstand, wordt deze overdruk via de remkraan teruggereduceerd.
Groet,
Dolf.
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1539
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #16 Gepost op:
25 February 2008, 22:50:30 »
Sorry voor de "late" scan, maar heb je hier wat aan??
Uit voorschrift 40, de hildeband knorr rem uit 1943.
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
FritsT
Offline
Berichten: 11390
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #17 Gepost op:
25 February 2008, 23:10:01 »
Ik heb ook wel wat van die boeken met allerlei mooie tekeningen en schetsen, maar niet goed/duidelijk voor de modelbouwer.
Maar wat je nu laat zien kende ik nog niet.
Dus nu hebben we dankzij de inbreng:
1. theorie
2. praktijk.
Helemaal OK.
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #18 Gepost op:
26 February 2008, 00:26:23 »
Als je het precies wil weten hoe de leidingen lopen... kruip onder een van de goed.wagens bij een van de museum/toeristische lijnen, wel die met luchtrem opzoeken.
@Dolf, helemaal gelijk met je 5 bar, ach het is al zolang geleden dat ik bij de VSM examen deed en reed (32 jaar)
Er zijn nog meer mogelijkheden zoals ik al aangaf. Treinstellen kennen een aparte vulleiding. En bij de Blokkendozen (el.) kon druklucht uit de treinleiding bij een snelremming direct vanuit de treinleiding naar de remcilinders lopen.
Pneumatiek is een vak waar je op af kan studeren!
Modelspotter
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11390
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #19 Gepost op:
26 February 2008, 01:07:13 »
@modelspotter,
altijd een goed idee om (als het kan) bij je 1:1 model te gaan kijken, maar in dit geval ben ik niet voor 1 gat te vangen.
eerlijk is eerlijk, dit is geen goederenwagen, maar de SSN 8811 waar ik van tijd tot tijd wat meehelp bij de restauratie. Maar ik kan je verzekeren, dat ik elders ook onder en op de wagens kruip en klim.....met digitaaltje natuurlijk.
Gelogd
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #20 Gepost op:
26 February 2008, 09:17:25 »
Frits, kruip dan alleen onder stilstaande goederenwagens. Anders bestaat de mogelijkheid dat er weer een treurig bericht in dit forum verschijnt.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11390
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #21 Gepost op:
26 February 2008, 11:05:20 »
Ja, ja, ik weet het.
en voor diegenen die nog wat willen leren :
http://www.veiligheidlangshetspoor.com/
maar dat je informatieve plaatjes kan schieten, dat is duidelijk.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0