Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 06:59:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
  

Auteur Topic: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?  (gelezen 1517 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3068
  • Duitsland TP III/IV
Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Gepost op: 18 December 2020, 14:02:57 »
Op Youtube staat een video van een, in mijn ogen, mooie baan genaamd "Eschwege West".
Nu komt er rond min. 37 een treinsamenstelling voorbij van een stammetje "Altenberger" wagen, zie onder:



Liliput levert onder nr. L 334510 een BC4i-35 en L 334511 een C4i-35 deze rijtuigen uitkomend voor de DB.
Op modellbau-wiki.de staat het volgende vermeld:

Die Müglitztalbahn von Heidenau nach Altenberg wurde zwischen 1935 und 1938 auf Normalspur umgebaut. Hierfür musste die Deutsche Reichsbahn (DR) neue Personenwagen mit geringer Eigenmasse beschaffen, da die Gesamtmasse des Zuges bei Bergfahrten auf 175 Tonnen begrenzt war.

Diese Wagen mussten über ein möglichst großes Sitzplatzangebot und Raum für Gepäck und Expressgut verfügen, gleichzeitig sollten viele Türen für kurze Haltezeiten sorgen. Davon sollten die Wagen auch im Dresdner Vorortverkehr profitieren.

Bereits 1935 stellten die Linke-Hofmann-Werke AG in Breslau zwei Prototypen des BC4i-35a her, die bei einer Länge von 18,355 Metern 32 gepolsterte Sitzplätze der zweiten Klasse und 24 Sitzplätze der dritten Klasse aufwiesen.

Ein Jahr später wurden vier Testexemplare des C4i-35a gebaut, diese hatten eine Länge von 19,13 Metern und 64 Sitzplätze dritter Klasse, zusätzlich gab es vier Klappsitze im Traglastabteil.

1937 folgte die Produktion von 30 gemischtklassigen und 60 drittklassigen Serienwagen, die in der Anordnung der Abteile und Aborte von den Prototypen abwichen, ansonsten aber identisch mit diesen waren.

Verbleib
Nach dem zweiten Weltkrieg kamen die meisten Wagen zur Deutschen Reichsbahn (DDR), einzelne veblieben in Westdeutschland bzw. Österreich.

Die [[Österreichische Bundesbahnen|Österreichischen Bundesbahnen] (ÖBB) bauten die ihnen verbliebenen Exemplare um zu Triebwagenhänger der Gattung B4hTI bzw. Bauart 7059 und lackierten sie dementsprechend im blau-elfenbeinfarbenen Schema der Triebwagen.

Mijn vraag is dus, wie heeft er meer informatie over waar en met welke loc's hebben deze rijtuigen gereden in TP III rond 1960?


Grt, Ronald.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2020, 15:05:03 »
Op Stummi heeft iemand 8 jaar geleden dezelfde vraag gesteld:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=75493

In Miba 05/2006 staat een heel stuk over de wagens
Maar 2 wagens zijn tot het einde bij de DB in dienst geweest, tot 1965
In de Miba foto's met een BR66 (lekker exotisch), of een eilzug met een 01 ervoor, en diverse andere Altbau-rijtuigen.
Foto's genomen in Frankfurt en Gießen
« Laatst bewerkt op: 18 December 2020, 15:08:32 door Quinzeedied »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3068
  • Duitsland TP III/IV
Re: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2020, 15:29:44 »
Diederik,

Dank voor je antwoord en bericht. Ga het even rustig doornemen.
Grt, Ronald.