Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:40:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 18:28:07
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:09:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
  

Auteur Topic: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken  (gelezen 6291 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #30 Gepost op: 28 October 2020, 10:27:59 »
Even een vraagje aan Karst.

Deze boosters hebben een ompoolfunctie bij kortsluiting als ik de handleiding goed begrijp.
Die zou dan dit probleem toch moeten tackelen?

Gr.
Eric

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #31 Gepost op: 28 October 2020, 11:52:46 »
Doettie ook, dat is dat geluid dat Ruud hoort ;)

Overigens moet dan ook het blauwe LEDje aangaan...

Anywee, ik adviseer altijd die ompoling uit te zetten...  :P (is veel te langzaam om "netjes" te zijn)


Grtzz,

Karst


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #32 Gepost op: 28 October 2020, 12:29:56 »
Dank je  ;D
Gr.
Eric

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 163
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #33 Gepost op: 05 November 2020, 16:44:49 »
Hallo Allen,

Even weer een update. Ik ben nu weer een tijdje aan het testen. Ook de 3de booster zit er weer tussen dus de baan is weer op volle sterkte terug. Locs rijden en zonder problemen rijden ze van booster naar booster. Wat mijn vraag betreft is die dan ook beantwoord.

Als het mag nog even een andere vraag. Past in de topic als ik hem verkeerd aan sluit. Maar.....

In mijn baanontwerp is het een pré dat de locs en treinen terug kunnen komen. Situatieschets:
Mijn baan is opgebouwd rondom het thema lange treinen in Duitsland. Het thema verraad dat er lange treinen op de baan rijden. Vanuit schaduwstations rijden treinen over een paradestrekke. Echter zitten er ook speelelementen in de baan natuurlijk. Een daarvan is een containerterminal. Treinen worden daar beladen, naar het rangeerterrein gereden en vandaaruit vertrekken ze naar de schaduwstations. Wanneer ze daar vertrekken komen ze een tegenklokse koers op de baan. Om het rangeergebied weer te kunnen bereiken moeten ze ergens draaien. Deze locatie is op dit moment in aanbouw. De treinen komen beneden en moeten dan een draai maken om met de klok mee weer in het rangeergebied moeten kunnen rijden.

Nu is de vraag:
Kan ik een Digikeijs keerlusmodule gebruiken als de ingang van de lus binnen 2 boosterbereiken ligt?
Ter verduidelijking een foto met rijrichtingen. Hoop dat dit duidelijkheid brengt.
Even een foto. De  keerlus loopt van booster 3 naar booster 4.



Ik hoor graag.
Groet, Ruud
DB periode V-VI

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #34 Gepost op: 05 November 2020, 19:18:53 »
Ik zie 2 keerlussen.  In die dubbelsporige baan van boosterbereik 3 naar 4  boven de opstelsporen.  Beide sporen keren om.

De vraag beantwoordend:  nee, dat kan niet.  Dat is hetzelfde alsof je geen isolaties tussen de boosterbereiken zet.

Maar waarom dat zo moeilijk zien?  Je kunt toch simpelweg de keerlus geheel aan 1 booster toewijzen ?  Dat heeft toch niks te maken met een rode potloodstreep ?
En als je er dan toch 2 hebt:  eentje aan 3  en de andere aan 4.  Klaar.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 163
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #35 Gepost op: 06 November 2020, 00:16:13 »
Hallo veroniek,
Bedoel je dat je een keerlus module per spoor moet gebruiken?
Nee die potlood strepen geven alleen aan zoals het nu geregeld is. Alles is te wijzigen natuurlijk.

Groet Ruud
DB periode V-VI

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #36 Gepost op: 06 November 2020, 07:02:33 »
In mijn baan zitten 2 boosters met in totaal 4 overgangen.
Elke overgang is voorzien van een aangepaste keerlusmodule (cfr zelfbouw op basis van bezetmelding, niet op basis van kortsluiting).
Bij een standaard keerlusmodule is de in-en uitgang hetzelfde maar feitelijk schakel je ook om tussen 2 delen die anders gevoed zijn.
In mijn gewijzigde zelfbouw boosterovergangmodule wordt de boosteraansluiting voor de in- en uitgang afzonderlijk naar buiten gebracht. Meer is het niet.
Zo wordt de in- en uitgang van de keerlus gevoed door verschillende boosters en op die manier krijg je een nette overgang tussen boosters.
Maakt verder niet uit om het wel/niet common ground of H-brug zijn en of je wel/niet een gemeenschappelijke trafo gebruikt.
Het idee heb ik jaren geleden ook gedeeld met een commerciële aanbieder van een keerlusmodule op basis van bezetmelding. Mogelijk is die variant dus ook commercieel beschikbaar.
Meer nog, eigenlijk heb je enkel de variant nodig waar de booster-ingangen apart aan te sluiten zijn. Bij een gewone keerlus zijn het 2 draadjes extra (zelfde booster dan op beide ingangen).

mvg, Patrick Smout

Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #37 Gepost op: 06 November 2020, 07:37:20 »
Patrick: Wim RoSoft heeft de Booster Scheidingsmodule in het assortiment, volgens mij doet die wat jij bedoelt?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #38 Gepost op: 06 November 2020, 08:12:56 »
Citaat van: pallie
Nu is de vraag:
Kan ik een Digikeijs keerlusmodule gebruiken als de ingang van de lus binnen 2 boosterbereiken ligt?

Nee, dat kan/mag niet.

Citaat van: Pagina 24 Handleiding
Attentie! Bij alle hier getoonde aansluitvoorbeelden moet erop worden gelet dat de DR5013 [TRACK INPUT]-aansluiting met
dezelfde centrale of booster moet worden gevoed als de omliggende railsecties S0 en S3
!

Uiteraard geldt dit ook zonder gebruik van de S0/S3 secties.

De handleiding vind je hier: Handleiding (klik)

Grtzz,
Karst

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #39 Gepost op: 06 November 2020, 20:57:22 »
Bedoel je dat je een keerlus module per spoor moet gebruiken?
Ja, dat bedoel ik.  2 keerlussen = 2 modules, tenzij je absoluut zeker weet, dat er werkelijk NOOIT 2 treinen tegelijk een keerlus binnen kunnen rijden.  Maar dan  had je het stuk beter enkelspoor kunnen maken en beveiligen.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #40 Gepost op: 06 November 2020, 21:03:43 »
Patrick: Wim RoSoft heeft de Booster Scheidingsmodule in het assortiment, volgens mij doet die wat jij bedoelt?
Correct, echter ik heb die van Rosoft nooit gebruikt maar ik ga ervan uit dat ze doen wat ze moeten doen.

mvg, Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 163
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #41 Gepost op: 08 November 2020, 21:11:17 »
Hallo Allen,

Dank voor jullie meedenken. Ik kan weer verder. Alles loopt naar behoren en zal vast zo blijven. Volgende stap is het uitzoeken van de terugmeldingen. Voor mij is deze topic gesloten maar voel ej vrij om verder te gaan.

Groet en dank, Ruud
DB periode V-VI