Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 17:25:49
upload deleten door Gerrit H
Vandaag om 17:21:33
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 16:42:31
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 16:33:57
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:47:25
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
  

Auteur Topic: Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen  (gelezen 1823 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Gepost op: 28 October 2020, 17:39:19 »
Een tijdje terug liep hier een draadje over 1 lichtsluis, met twee signalen, onder de titel
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
.
Dat draadje is inmiddels verplaatst naar de rubriek Digitaal, want vragensteller rijdt digitaal, en maakt er digitaal van gebruik. De vragensteller lijkt afgehaakt te hebben, of weet genoeg om z'n probleem verder zelf uit te zoeken, maar ik niet. Ik maak ook gebruik van lichtsluizen, maar dan analoog.

Een lichtsluis (de mijne op basis van IS471FE) is een middel om de achterkant van treinen te bewaken.
Maar soms is een voorkant-signaal ook gewenst, en waarom zou je niet beide signalen aftappen uit dezelfde sensor, gewoon door de signalen van de opgaande en neergaande flank beide te benutten?

Een van de mogelijkheden is gebruik te maken van een edge-triggering IC of om een condensator tussen de lichtsluis-uitgang en een transistor te plaatsen, waarna de twee signalen moeten worden opgepept, met nog een transistor en een weerstandje.

Daar houd mijn verstand van elektronica ook wel wel zo'n beetje op. Ik begrijp dat het moet kunnen, en dat er meerdere wegen zijn om het zelfde te bereiken, maar het liefst zou ik het zo simpel willen dat ik het 30 keer identiek kan nabouwen, zonder van de leg te raken.

Waarom: Fransx gaf het al zo'n beetje aan: om een (bistabiel) relais 2x te schakelen, of anders gezegd (met wat ik wil), om twee verschillende relais te schakelen: het ene met de ene flank, en het andere met de andere flank.
Waartoe: blokbesturing en kopspoor-vergrendeling (een soort blok).
Waarbij:  rijwegen over complexe wisselstraten.

Daarom doe ik graag een beroep op de technisch meer onderlegde mede-forummers.
Help, hoe doe ik dit op de ene (ic) of op de andere (condensator) wijze, zodat het wel gaat werken?

(de relais zijn van Takamisawa, 12 vDC, en de specs die er toe doen
resistance per coil 960Ω
nominal power 150  mW
Time Value
operate 6 ms (maximum)
Release 6 ms (maximum)
).


Klopt het dat de ic (54123/74123) te snel reageert voor de snelheid van (deze) relais?


« Laatst bewerkt op: 29 October 2020, 01:45:16 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

locofiel

  • Gast
Re: analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2020, 19:40:55 »
Beste Te 2/2,

IC's uit de 75XX(X) serie werken doorgaans met pulsbreedtes van 20 - 30 ns.
M.a.w. het relais werkt dus met bijv. 6 ms, dan valt de IC-puls (aansturing) binnen de Relais-puls.
Overigens, de 54XX(X) serie is de mil uitvoering en minder eenvoudig te bekomen en zijn duurder.  ;)
Wel heeft deze betere temp karakteristieken, maar dat is (denk ik) niet van toepassing (-40 - +60).

Gr,

Dirk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2020, 20:37:08 »
Je wil 2 relais schakelen, maar wat moeten die relais precies doen? Een puls afgeven, of door een andere gebeurtenis weer afvallen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2020, 23:57:18 »

Die vraag is goed. dat dwingt me tot nadenken:
 
1. Op blokniveau:
De latched relais zelf zouden een puls moeten doorgeven via een van de stroomkringen naar een blok eerder of een blok later, net hoe je dat ziet. Zo kan de achterkant van de trein aangeven dat een vorig blok vrij is, en de voorkant van die zelfde trein dat het volgende blok bezet is door een (of gereserveerd is voor een bepaald type) trein.

2. Op kopspoorniveau: lastiger te zeggen

Er moeten meerdere dingen gebeuren met een (gering) tijdsverschil.
In m'n jeugd (3-rail) zou ik 2 schakelrails hebben benut voor dat tijdsverschil.
B.v. je moet eerst een spoor vrijgeven (daar heb je de wisselstand voor nodig) en daarna dat wissel omleggen (want als je eerst het wissel omlegt, kun je niet meer achterhalen waar die trein vandaan kwam).

Procedureel: er bestaan opeenvolgingen (van handelingen) die logisch bezien niet gelijktijdig plaats kunnen vinden, en dus ook niet gelijktijdig te schakelen zijn. Je kan dan twee sensoren nemen of eentje dubbel benutten ....
« Laatst bewerkt op: 29 October 2020, 01:44:39 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #4 Gepost op: 02 November 2020, 15:18:32 »
Sorry, voor de vraag. Ik heb m'n verstand (lees: duckduckgo)  aan het werk gezet.

Op deze site staat een posting n.a.v. een bijna identieke vraag: Pulsgever bij opkomen en wegvallen spanning.
En het gaat daar om een button (wat is een lichtsluis anders dan een schakelaar?).
Uitleg bij de vraag:
Citaat
Ik ben een pulsgever nodig die bij opkomen 12v (DC) een pulsspanning geeft van ongeveer 1 seconde en bij het afschakelen opnieuw een puls geeft van ongeveer 1 seconde

En daar rolt na enig heen en weren een schema uit op basis van een CD4093 (quad 2-input nand gate met schmitt triggers).   

En als je dat eenmaal weet, dan vind je ineens van alles.

Ik snap dat mijn vraagstelling niet interessant is voor digitaalrijders die een lichtsluis alleen maar zien als een duur detectiespeeltje. Ik zie analoge toepassingen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2020, 20:10:58 »
Hoi
Ik snap dat mijn vraagstelling niet interessant is voor digitaalrijders die een lichtsluis alleen maar zien als een duur detectiespeeltje. Ik zie analoge toepassingen.
Terugkomend op IR detectie, lichtsluis of reflectie, is geen duur speeltje, de IS471 is niet eens zo duur meer en het gebruik heeft veel, maar dan ook heel veel voordelen ten opzichte van stroom detectie. Is niet afhankelijk van baan spanning, dus bij analoog, als de trein stilstaat, toch detectie.
Al die logica kan opgelost worden door het eenvoudige gebruik van de micro controller, deze zijn speciaal voor dit gebruik, logische schakelingen, ontworpen. Andere functie's zoals rekenkundige taken zijn ze minder geschikt, gebruik het wel maar in mindere mate, daar zijn andere microprocessors voor ontworpen.
Op dit moment heb ik nog steeds liggen de 74123 en als je daar achter elk circuit de 555 zet kan je er een goede puls met voldoende lengte voor het aansturen van een relais verkrijgen.
Zelf te druk om dit uit te testen, ben met bouw spoorbaan bezig en tussendoor mijn CV instalatie hybride aan het maken, gedeeltelijk gas en elektrisch.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 03 November 2020, 20:12:44 door Fransx »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #6 Gepost op: 04 November 2020, 18:12:02 »
is geen duur speeltje, de IS471 is niet eens zo duur meer
Chargeren is kunst.

Het is "niet duur", en het is "geen speeltje".
Analoog niet, en digitaal ook niet.

Wat zou er in de topdrie staan van toepassingen?
- overweg
- ontkoppelen/rangeren
- keerlus
- blokdetectie

Op een Duitse site kwam ik uiteenlopende toepassingen tegen zoals
-kruising-polarisatie
-wissel-polarisatie
-stootblok-bewaking
-keerlus
-keerdriehoek
« Laatst bewerkt op: 05 November 2020, 10:26:00 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail