Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Relaisbesturing of toch Arduino?  (gelezen 6311 keer)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #30 Gepost op: 01 november 2020, 16:37:43 »
Zie de wisselstraat als een binaire boom: bij elke knoop een sensor. Zoiets?
Je gebruikt in ieder geval niet zoiets als een graaf-matrix, met sensor-graaf-knopen, zoveel is duidelijk.
Tenzij ik me vergis is een binary tree een specifieke vorm van een directed of undirected graph.
Meestal de vorm van een directed graph maar soms ook als undirected (als je bv van child node terug naar parent node wil).
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #31 Gepost op: 05 november 2020, 11:13:52 »
Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om uit een array-representatie af te leiden hoe het object erachter functioneert (als rijweg-matrix of als graaf-matrix). Want uiteindelijk hangt dat af van de methoden die je toepast.

Analoog bedraad ik alles. En een van de eerste dingen die ik deed met rijwegen, was het doorlussen van stroomkringen van de "Unterflur-Antriebe". Dit is een van die jeugdzondes van echt heel lang geleden.

Ik had toen nog van die Roco apparaten (niet de 10030, maar nog ouder, de 4555A ) onder de wissels hangen (echte stroomvreters), en was op zoek naar relais die met wat minder toe konden. Het voordeel was: ze hadden 3 gescheiden stroomkringen, oftewel eigenlijk net eentje te weinig.

In die tijd ontstond dit idee: de doorgeluste rijweg. Er van uitgaande dat je wissels nooit open rijdt, "weet" een trein na het verlaten van een station van welk vertrekspoor hij komt (zolang de wissels nog niet zijn verzet), en bij binnenkomst op dat station, is al bekend op welk aankomstspoor hij zal binnen komen. Dat zijn open deuren, maar wel erg zinvolle open deuren. Het is logica.


Deze manier van rijwegen door lussen (d.m.v. geregen draadjes) schaf je af als je arduino zou inzetten, omdat je dit software matig  "kunt weten". Kan de software er wat mee?
Een programmeur die zich niet bewust is van de mogelijkheid of noodzaak, krijgt het niet mee.

Ik noem deze manier statische logica (bijvoorbeeld de vertrokken trein geeft z'n eigen vertrekspoor vrij), en zet die tegenover dynamische logica (afwezigheidsdetectie op de stationssporen). Allebei analoog toepasbaar.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2020, 11:24:14 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail