Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 11:20:11
Roco 2025
door
RodeDuivel
Vandaag
om 11:08:26
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979)
door
Simplex
Vandaag
om 10:57:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:57:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 09:50:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 09:45:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Teun
Vandaag
om 09:29:55
Beilhack xrotm: rijrichting
door
rjr
Vandaag
om 09:23:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Tomasso
Vandaag
om 09:18:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:28:27
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing
door
MOVisser
Vandaag
om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Remco vM
Vandaag
om 00:11:01
Problemen met digitale koppeling Roco
door
phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd?
door
MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand?
door
Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI
door
Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025
door
spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. (gelezen 5052 keer)
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8238
Lid MSG Haarlemmermeer
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #15 Gepost op:
26 September 2020, 11:23:58 »
Kwam toevallig de loc tegen
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
ruudns
Offline
Berichten: 6348
***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #16 Gepost op:
26 September 2020, 16:09:34 »
Bedankt voor de handleiding, had hem ook inmiddels al in de mail
.
Morgen maar eens op jacht naar de oorzaak.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
ruudns
Offline
Berichten: 6348
***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #17 Gepost op:
26 September 2020, 20:51:41 »
Tijd voor het herstel.
Eerst de imitatiekoppeling en de nen koppeling verwijderen, vervolgens ook alle vier de zandstrooiers er aftrekken(bij mij brak er een af omdat ik het niet deed
). Daarna de beide schorten los wippen en verwijderen (beide omdat dit straks een stuk makkelijker is met de kap terug plaatsen).
De lok op zijn wielen zetten en met je duimen op het dak en de nagels van je wijsvingers onder het midden van de kap, deze aan beide kanten iets naar buiten trekken. Vervolgens iets optillen en de lok blijft dan staan. Verwijder ook de decoder.
Nu zie je dat beide cardankogels van de as zijn geschoven of geheel tegen het lager zitten waardoor ze niet meer in de cardanas spleet draaien.
Steek nu een scherp plat horloge schroevendraaiertje vanaf de voor front tussen de wormwiel-deksel-zijkant en de wormwiel-kast. Even wippen en hij schiet uit zijn haken. Doe dit bij elke deksel zowel aan de linker als rechter kant. Daarna kan je het deksel naar boven toe er uit pakken. Laat de lok op zijn wielen staan.
Til nu de wormassen met lagers en al eruit. Let op dat ze er niet af vallen. Schuif de cardankogel van de as of peuter hem uit de cardanas.
Zoals al door anderen vermeld, zijn ze modder vet. Laat het vet op de lagers en de worm zitten. Ontvet met wat remreiniger de gaten in de cardankogels en maak alleen de as einden schoon met een doekje met wat remreiniger erop. Drup vervolgens een druppeltje secondelijm in het gat van de cardan kogel en druk deze weer op de as. Houdt de worm tijdens het lijmen naar boven en houdt met je nagel het lager vast zodat deze niet tegen de gelijmde kogel zakt. Leg de assen daarna neer om te drogen.
Nu kunnen de assen weer terug in hun kasten. Eerst de kogel in de cardanas schuiven, dan met een pincet de lagers positioneren en de worm op zijn plaats laten zakken.
Dan de beide deksels op hun plaats laten zakken en zowel links als rechte effen aandrukken tot je klik hoort. De wielstellen worden er nl mee op hun plaats in het frame gehouden.
Nu de decoder weer op de print drukken en dan kan de kap er weer op, let wel op de positie van de pennen in de kap tov de print. De kap kan maar op één manier gemonteerd worden.
Schorten, koppelingen en zandkasten er weer op prikken en klaar
.
«
Laatst bewerkt op: 26 September 2020, 20:56:15 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Olivier77
Offline
Berichten: 293
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #18 Gepost op:
28 September 2020, 21:00:29 »
Beste Ruudns,
Mijn 2307 bleef vandaag ineens soms staan of reed heel onregelmatig.
De voorste wielen draaien niet meer mee.
De kap is er al af (papieren lezen helpt).
Morgen de cardankogel maar eens gaan lijmen.
Zou toch niet mogen.
Ook hebben loks van Van Biervliet veel last van gebarsten tandwielen op de assen.
Mvg
Olivier 77
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
ruudns
Offline
Berichten: 6348
***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #19 Gepost op:
28 September 2020, 21:07:54 »
Nu moet ik zeggen dat de Roco cardan een betere oplossing is dan de Biervliet cardankogel. Zo'n Roco cardankop maakt over een veel grotere lengte contact met de as dan die kleine kogel in de van Biervliet 2552.
Wat betreft gebroken tandwielen, dat kennen we ook van de Rivarossie Mat46 en de Ibertren 1300. Chinese tandwielen met een te klein gat waardoor de spanning op het tandwiel te groot is. Barsten is dan het gevolg. Dan toch maar liever loslopen, dat is met een uurtje prutsen en wat lijm snel verholpen. Opzoek naar nieuwe onderdelen is meer ellende
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Olivier77
Offline
Berichten: 293
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #20 Gepost op:
29 September 2020, 21:16:37 »
Een goede avond Ruudns,
Deze namiddag heb ik het even aangepakt.
Het is prima gelukt. Ik heb wel al wat ervaring met het lijmen met secondelijm.
Ook heb ik met een fijne vijl noch wat diagonale krassen gemaakt op de as ter hoogte
van de cardankogel.
Ik heb de andere kant van de lok wel niet aangepast. Benieuwd hoe lang deze het
zal volhouden.
Mvg
Olivier 77
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
ruudns
Offline
Berichten: 6348
***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #21 Gepost op:
29 September 2020, 22:20:11 »
Als je hem al open had, dan had ik beide kanten maar gelijk gedaan
. Die van mij had maar heel weinig gereden daar de baan nog steeds in opbouw is, maar ik heb het vermoeden dat het probleem aan één kant er al iets eerder in zat. Toen ik hem vorige week voor het eerst de klimspiraal op liet gaan schoot er een rijtuig los. Ik liet de lok ook terug lopen en na het aankoppelen ging hij niet meer vooruit. Over en uit
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.