Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
Vandaag om 22:18:48
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
Vandaag om 22:13:17
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:43:30
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:32:27
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
  

Auteur Topic: Hartstukpolarisatie  (gelezen 1307 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Hartstukpolarisatie
« Gepost op: 29 May 2008, 23:32:24 »
Hoi medespoorders,

Ik ben bezig met het aansluiten van wisselaandrijvingen voorzien van een schakelaar voor hartstukpolarisatie.
Nu is mijn vraag, hoe testen jullie, als experts, of de polarisatie juist is?
Gebruiken jullie een DMM, een testlampje of eventueel een zoemer?
Volgende vraag: wat is de beste en snelste methode om er achter te komen of de zaak goed aangesloten is?
Ikzelf doe het testen m.b.v. een DMM, maar mischien is er een handiger methode?

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hartstukpolarisatie
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2008, 23:41:27 »
Hangt er maar net vanaf wat er voor de pak ligt. Je kunt het met een voltmeter doen (hoeft niet perse een digitale te zijn) maar je kunt er ook een gloeilampje tussen houden. Of vantevoren op de omh-stand het contact doormeten en dan pas aansluiten.

Zo'n ding heet overigens een puntstuk, geen hartstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Hartstukpolarisatie
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2008, 23:46:45 »
Hoi Klaas,

Op dit tijdstip zie ik het verschil niet meer zo goed, maar je hebt gelijk,
ik noemde het beestje bij de verkeerde naam.
Had al diverse methoden geprobeerd, maar kon zo snel geen betere bedenken, vandaar de vraag.

mvg,
Fred.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2008, 09:26:24 door Fred Eikelboom. Reden: tekst verbetert. j toegevoegd in beestje. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.