Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: loksound - programmer  (gelezen 4006 keer)

Dirk

• Offline Offline
Re:loksound - programmer
« Reactie #15 Gepost op: 06 September 2009, 22:22:45 »
Heren,

op de cd en op de hd staan geen .wav's maar .esu files.
De setup is prima verlopen, in lokprogrammer zie ik wav files, die kan ik ook bewerken, dus harder en stiller zetten. Daar is niks mis mee... Maar waar staan die wav's???? worden die gegenereerd on the fly uit een ander bestand of hoe zit dat.
Roland mss heb jij een andere cd maar op de mijne staat het in ieder geval niet.
Nuja, laat maar zitten, het week-end is voorbij en morgen heb ik weer wat anders te doen. Moest er toch iemand zijn die de vraag begrijpt en een antwoord kan verzinnen, ik hou me voorbehouden. Maar nogmaals, ik ga er mijn slaap niet voor laten.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #16 Gepost op: 06 September 2009, 22:36:45 »
Dirk, ik ga het je 1 keer uitleggen:

- Open de programmer
- laad een willekeurig projekt
- links zie je 4 knoppen: fuhrerstand-CV-dekoder en sound. Druk op sound
- klik daarna Ablaufplan
- als je dat gedaan hebt zie je linksonder de ordner en rechtsonder de projektsounds.

Bij mij staan de files (rond de 200 MB) in de map C-documents-lokprogrammer. Dat kan bij jouw anders zijn.
Als je dat gevonden hebt zul je zien dat in de ordner alle Esu files een plusje er voor hebben, losklappen en je ziet alle individuele wav files. Nu kun je, als je wilt, de individuele wav files in het geopende project veranderen, verwijderen of nieuw wav's uit andere links staande projecten toevoegen.

Comprende?  ::) ;) Dit had je ook allemaal in de handleiding kunnen vinden, maar omdat ik zo'n aardige jongen ben deze uitleg ;D ;).

Alsjeblieft Dirk. Hopelijk kun je nu verder.
« Laatst bewerkt op: 06 September 2009, 22:39:30 door Ronald Halma »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #17 Gepost op: 06 September 2009, 22:40:54 »
http://www.esu.eu/en/downloads/

Hier staan ze zeker en vast.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bruno

• Offline Offline
    • Spoorpunt.nl
« Reactie #18 Gepost op: 06 September 2009, 23:07:16 »
Tja, gaat weer precies op dit forum zoals het altijd gaat, veel geblaat van mensen die er niets van weten en alleen maar commentaar kunnen geven.... (Behalve laatste reactie van Ronald dan...)

De .Wav bestanden zitten in de .Esu bestanden, en zijn verder dus geen losse bestanden. Voor zover ik weet kan je de .wav bestanden niet als losse bestanden krijgen. Invoegen in een ander project kan wel zoals Roland al zei.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #19 Gepost op: 06 September 2009, 23:11:11 »
@Bruno  :-X
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 06 September 2009, 23:16:21 »
Citaat
Voor zover ik weet kan je de .wav bestanden niet als losse bestanden krijgen. Invoegen in een ander project kan wel zoals Roland al zei.

Niet van Esu misschien, maar je kunt gewoon elke willekeurige wav file gebruiken en invoegen.

Citaat
Tja, gaat weer precies op dit forum zoals het altijd gaat, veel geblaat van mensen die er niets van weten en alleen maar commentaar kunnen geven.... (Behalve laatste reactie van Ronald dan...)

Da's natuurlijk niet zo, een ieder probeert Dirk te helpen met zijn probleem. Maar dan moet hij ook willen aannemen wat er gezegd wordt, en met alles is het zo; eerst de handleiding of de gebruiksaanwijzing lezen.... want daar staat dit alles gewoon in.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 06 September 2009, 23:17:20 »
Dirk, ik ga het je 1 keer uitleggen:

- Open de programmer
- laad een willekeurig projekt
- links zie je 4 knoppen: fuhrerstand-CV-dekoder en sound. Druk op sound
- klik daarna Ablaufplan
- als je dat gedaan hebt zie je linksonder de ordner en rechtsonder de projektsounds.

Bij mij staan de files (rond de 200 MB) in de map C-documents-lokprogrammer. Dat kan bij jouw anders zijn.
Als je dat gevonden hebt zul je zien dat in de ordner alle Esu files een plusje er voor hebben, losklappen en je ziet alle individuele wav files. Nu kun je, als je wilt, de individuele wav files in het geopende project veranderen, verwijderen of nieuw wav's uit andere links staande projecten toevoegen.

Comprende?  ::) ;) Dit had je ook allemaal in de handleiding kunnen vinden, maar omdat ik zo'n aardige jongen ben deze uitleg ;D ;).

Alsjeblieft Dirk. Hopelijk kun je nu verder.

Sorry hoor, maar in die dir krijg ik subdirs met de soorten decoders van esu, en daarin .esu files en zover ik weet kan ik geen files openklappen. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat jij op xp werkt en ik in vista, maar als dat het verschil maakt, dan val ik echt van mijn stoel. Morgen eens de stuff op een xp bak zetten, maar het lijkt me sterk als dat de oplossing van het probleem is.

Wim, dat zijn gezipte .esu files, die heb ik gisteren al afgehaald en op een decoder gezet.

Ik heb blijkbaar een cryptische vraag gesteld :-0

Ik lees net het antwoord van Bruno, jij hebt de vraag begrepen, een bank vooruit en een zoen van de juffrouw, Dus het is zoals ik al even vermoedde, die .wave's worden dus uit een andere file gegenereerd?? Leuk gevonden van de esu jongens, nu weet ik wat meer, en hopelijk anderen ook?
volgende keer probeer ik mijn vraag in het nederlands te stellen...

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #22 Gepost op: 06 September 2009, 23:28:35 »
Dirk,

Ik heb dan wel persoonlijk geen loksound programmer, maar ik heb hem wel eens geinstalleerd bij iemand, en daar staan gewoon soundfiles in na installatie, en die kun je gewoon in een decoder laden, op de manier die Ronald aangeeft.
En of dat .esu of .wav bestanden zijn of waren, daar heb ik niet opgelet. Ik heb gewoon het programma gevolgd, dat was voor mij glashelder, en dat deed wat het moest doen.

Gewoon doen wat er staat. Dat is altijd het beste.

Mvg
Wim.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #23 Gepost op: 06 September 2009, 23:55:06 »
Dirk nu heb ik heel even de moeite genomen om de handleiding erbij te pakken.

Citaat
Figure 25 shows the display on the monitor. The column on the
lower right contains all sounds to be entered into the sound slot.
The column on the lower left shows a file tree exactly as it would
be displayed in the Windows Explorer. This file tree also shows
audio files. They could be *. wav-files, or *.esu files. If you click
onto an ESU-file, it will be enlarged and shows the sound fragments
stored in the project file.

Bron www.esu.eu

Mvg
Wim.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 September 2009, 23:55:27 »
Dirk,

Citaat
Sorry hoor, maar in die dir krijg ik subdirs met de soorten decoders van esu, en daarin .esu files en zover ik weet kan ik geen files openklappen. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat jij op xp werkt en ik in vista, maar als dat het verschil maakt, dan val ik echt van mijn stoel. Morgen eens de stuff op een xp bak zetten, maar het lijkt me sterk als dat de oplossing van het probleem is.

Ik zou zeggen; val maar vast... Ik werk met Vista en LP versie 2.7.5.302. Vers dus.
Hier mijn schermafdruk:

Kijk nou eens links onder; kun je die losklappen of niet?? Of heb ik nou een leesbril nodig?

Citaat
Ik lees net het antwoord van Bruno, jij hebt de vraag begrepen, een bank vooruit en een zoen van de juffrouw, Dus het is zoals ik al even vermoedde, die .wave's worden dus uit een andere file gegenereerd?? Leuk gevonden van de esu jongens, nu weet ik wat meer, en hopelijk anderen ook?

Nee! Lees nou eens:

Citaat Bruno:

Citaat
De .Wav bestanden zitten in de .Esu bestanden, en zijn verder dus geen losse bestanden.

En dat is wat ik je in de screendump laat zien. Begrijp je het nu?

Citaat
en een zoen van de juffrouw

En die is zeker dan voor mij? :P ;) Nou, hopelijk is het nu duidelijk......

EDIT zie Wim zijn antwoord, dat is de korte versie. ;)

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 07 September 2009, 09:57:00 »
jongens, laat maar zitten...

ok voor de laatste keer

ik zoek de .wav's op mijn hd, ergens in een dir, een file die ik kan kopiëren en in een andere dir plakken, ben ik nu zo moeilijk om te begrijpen???
In de software zie ik die ook, ik ben niet blind.. Lees nu toch mijn vraag eens door.
dus voor nog meer verduidelijking. De software werkt, dat is geen probleem, maar ik zocht die files op de hd, dat is die metalen doos waar een boel onderdelen op en in zitten en waar de data op geschreven wordt. De hd heeft in mijn vraagstelling niets met het programma te maken. Alleen dat het programma ervan opstart. Ik zoek de verzameling bitjes die samen een .wav file vormen.
Sorry, eenvoudiger kan ik het niet uitleggen

mvg

Dirk

Bruno

• Offline Offline
    • Spoorpunt.nl
« Reactie #26 Gepost op: 07 September 2009, 10:10:48 »
Dirk, ik begrijp de vraagstelling al sinds de eerste keer heel goed. Zoals ik al zei zijn die .wav file's geen losse bestanden, maar zitten in de esu bestanden. De .esu bestanden moet je zien als een soort zip bestand, wat alleen door de software van ESU uit te lezen is, met daarin de geluiden. De geluiden laden in een geluidsbewerkingsprogramma of kopieëren naar een andere map gaat dus helaas niet.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 07 September 2009, 10:13:00 »
"I rest my case"! Jammer van mijn tijd.

Citaat
Dirk, ik begrijp de vraagstelling al sinds de eerste keer heel goed.

Bruno, wij allemaal.... maar Dirk wil het blijkbaar niet begrijpen en twijfelt aan onze intelligentie.
Ik iig spendeer er hierna geen seconde mee aan ::) :-\

Grtz, Ronald.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 07 September 2009, 10:14:00 »
Bruno,

thnx, ik heb het sinds je eerste antwoord wel begrepen.

mvg

Dirk