Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:59:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:52:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06

Auteur Topic: loksound - programmer  (gelezen 4008 keer)

Dirk

• Offline Offline
loksound - programmer
« Gepost op: 05 September 2009, 21:25:25 »
Heren,

vandaag een nieuw speeltje aangeschaft, nl een lokprogrammer 53551 van esu. Na de nodige drivers voor vista heb ik alles aan het draaien gekregen. Wel heb ik ondervonden dat als ik in vista mode werk ik nogal vlug een bluescreen kreeg. Dus maar in XP modus, en tot zover geen bluescreen meer.
De software werkt, dat weet ik omdat ik ondertussen een loksound heb die geen sound meer heeft. Ik heb geprobeerd om een file te openen, dat werkte die wilde ik over de data van de decoder schrijven, dat ging ook,(tenminste dat denk ik toch, want de schrijfbewerking duurde ongeveer een volle 2 minuten). Maar toen ik de geluiden wilde testen bleek er maar 1 geluid nog in te zitten.
De oorspronkelijke file had 4 geluiden. Het betreft hier de type 77 van Mehano. Op de site van Esu stond een file waar volgens de specs een 7 tal geluiden in zouden zitten. Die heb ik gedownloaded en dus geschreven, met dus een lege decoder als gevolg.
Ik heb eerst de firmware van de decoder geupdated.
Heeft het een en ander soms iets te maken met die 8 of 16 Mbits?
Ik kan helaas de manual nog niet printen wegens lege inktpatronen en een pdf lezen van scherm is moeilijk.
Moet ik eerst een cv verzetten vooraleer ik een nieuw project wil schrijven?

wie heeft ervaring met zo'n programmer?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Bruno

• Offline Offline
    • Spoorpunt.nl
Re:loksound - programmer
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2009, 22:26:47 »
Als eerste, weet je zeker dat tijdens de Firmware update en het schrijven van het geluid het contact tussen de locprogrammer en decoder niet verbroken is geweest, dit zorgt namelijk voor dataverlies en het mogelijk niet juist meer functioneren van de decoder.
Heb je ook "Write Decoder Data" gedaan? Die zorgt er namelijk voor dat de geluiden aan een functie toegewezen worden.
Wanneer je de decoder opnieuw wilt programeren hoef je geen cv te verzetten, dat regelt de locprogrammer allemaal zelf.
Het verschil tussen 8 MBits en 16 Mbits is de opslagruimte op de decoder, het komt er op neer dan een 8 MBits project wel op een 16 MBits decoder kan, maar andersom niet, omdat je dan te weinig geheugen in je decoder hebt.
Als bovenstaande oplossingen niet werken, kun je dit proberen: Reset eerst de decoder met behulp van CV 8, voer daarna de FirmWare update opnieuw uit met de nieuwste versie, programmeer dan de geluiden door eerst "Write Decoder Data" te doen, en dan "Write Sounds on the Decoder".

Veel succes

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2009, 23:18:15 »
Bruno,

Bedankt voor de reactie, ik heb idd gedaan wat je voorstelde en de decoder met cv 8 gereset, ik heb de geluiden.
Nu is het aan mij of ik het een beetje kan begrijpen wat er gebeurd, en hoe ik het kan fine-tunen.
Ik heb begrepen dat de verschillende geluiden in verschillende banken staan en dat ik het volume per bank kan regelen. Nu is het zo dat ik niet weet hoe de specifieke geluiden genoemd zijn. Als ik in het menu sounds kijk zijn er veel meer geluiden dan ik kan oproepen. mss zijn die gemixt tot 1 geluid?
Als ik het algemene motor geluid opzet met F1 dan gaat dat veel te luid, ik kan de andere geluiden amper horen. Ik heb gezocht om alleen F1 stiller te zetten, maar ik heb nog niks gevonden. Het zal het beste zijn om maandag nieuwe inkt te halen en de manual eens uit te printen.
Toch bedankt voor de tip

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #3 Gepost op: 06 September 2009, 00:33:11 »
Dirk,

Lokprogrammer 2.7.5 laat erg veel volume regellingen toe.

Er zijn 3 groepen waar je t volume voor kunt regellen.
Daarnaast is t mogelijk het algemene volume te temperen.

Zelf t aanzwellen van t geluid als de motor meer werk moet verrichten kan worden getemperd.

Bij t samen stellen van geluidsproject kun je ook elk individueel volume temperen.

Keuze genoeg lijkt mij.

Houdt daarnaast rekening met dat de Esu decoders 4 kanalen heeft en in theorie slechts 4 geluiden tegelijkertijd kan laten horen.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 06 September 2009, 00:37:00 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 September 2009, 19:02:19 »
Heren,

na enkele uren gezocht en ontdekt heb ik weer wat vragen waar ik niet uit kom. In elk project zitten wav's, maar waar vind ik die terug op mijn hd? Ik heb mijn c: helemaal gescand op die wav's, maar die staan er gewoon niet op. En als ik de decoder uitlees, en ik kijk naar de functie toewijzing, dan staan F2 en F3 niet aangevinkt en toch zit daar telkens een geluidsfunctie achter....Ik begrijp er niets van......Ik heb een 2e monitor aangesleept om de pdf te lezen maar ik vind niks terug van mijn probleem.
Wie zou wat licht in de duisternis kunnen brengen.?

mvg

Dirk

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 06 September 2009, 19:06:01 »
Heb je ook al op je CD gekeken. En misschien liggen ze wel onder je PC, dat ze er uitgewaaid zijn.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #6 Gepost op: 06 September 2009, 19:23:34 »
Citaat
Wie zou wat licht in de duisternis kunnen brengen.?

Dirk,

1) Misschien moet je toch eens even beginnen met het handboek te lezen dat er bij geleverd wordt. Ja, als pdf, en die zijn vrij eenvoudig te lezen op je scherm in elke gewenste grootte.
2) Je krijgt er een prachtige CD bij waar alle "dateien" op staan. Zo niet, kun je die bij Esu op de site eenvoudig downloaden.
3: Hier:  http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-3/loksound-zip-archiv/  kun je de hele mups aan data downloaden. Zet die in de map waar de lokprogrammer ook geïnstalleerd is en je hebt alles binnen handbereik. De Programmer gaat standaard bij openen naar die map, dus hoef je verder niets te zoeken.

Hoop je op weg geholpen te hebben. Echt, de software is erg gebruiksvriendelijk. Maar verdiep je eerst eens in de handleiding, nu stel je veel vragen die eigenlijk bij het lezen van die handleiding al beantwoord zijn....

Veel succes!  (y) Laat ons even weten of het gelukt is.

Grtz, Ronald.

Edit type foutje
« Laatst bewerkt op: 06 September 2009, 19:51:07 door Ronald Halma »

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 September 2009, 19:38:13 »
Hihaaaa

ze lagen idd onder mijn schoen,,,,

maar die data kan ik dan weer niet op mijn pc zetten helaas. de interface schoen =>> pc is helaas alleen op mijn mac te lezen en de lokprogrammer draait alleen onder windows , dus met die data kan ik voorlopig niks. Nu veronderstel ik dat Wim binnen de kortste tijd een progje zal ontwikkelen om de schoendata om te zetten via OSx naar Vista maat tot zolang dat er niet is blijf ik met de vraag waar die .wav's staan. Zelfs in de pdf kan ik het niet terug vinden..
Maar mss zijn er wel mensen die al langer een lokprogrammer hebben en die wel antwoord kunnen geven.
De data van Esu krijg ik idd te zien in het programma, maar helaas dat is mijn vraag niet, Ik wil weten waar die .wav's op mijn hd staan....
Nuja, mss is die vraag te complex, indie ja, bij deze mijn verontschuldigingen..

mvg

Dirk

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 06 September 2009, 19:48:31 »
Dirk, misschien moet je ook eens zoeken inclusief de verborgen mappen en op alle schijven. Met *.wav
Dacht altijd dat jij zo handig was met computers.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 September 2009, 19:55:05 »
Citaat
Maar mss zijn er wel mensen die al langer een lokprogrammer hebben en die wel antwoord kunnen geven.

Och Dirk, ik heb 'm ook nog niet zolang.... ::) Maar goed, veel succes gewenst dan.

Citaat
Ik wil weten waar die .wav's op mijn hd staan....

Goed zoeken, een beetje pc-gebruiker moet dat toch kunnen en weten.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 September 2009, 21:05:09 »
Dirk, misschien moet je ook eens zoeken inclusief de verborgen mappen en op alle schijven. Met *.wav
Dacht altijd dat jij zo handig was met computers.

Mvg
Wim.

Blijkbaar ben ik stom, en niet handig met computers, maar als jij die kan vinden is het mss iets gemakkelijker als je het eens wereldkundig kan maken waar die .wav's ergens staan!
Niet dat ik er wakker van lig, maar ik zou het toch graag weten.
Dus als je even de dir kan copieren, zoiets als c:\users...... of mss een ander path, ik zou je zeer dankbaar zijn.

mvg

Dirk

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 06 September 2009, 21:13:31 »
Dirk, ik heb geen ESU programmer, ik ben er dan ook 100% van overtuigd dat ik ze op mijn PC's niet zal vinden. Maar ik denk als jij het geheel via de setup m.b.v. de CD hebt geinstalleerd, het waarschijnlijk in een map staat met iets van ESU daarin. Zoniet dan de SETUP nogmaals zijn werk laten doen.

Mvg
Wim.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 September 2009, 21:25:32 »
Kijk Wim, ik ken je als een toffe kerel, maar waarom lever je zulke denigrerende reacties als je niet weet waarover het gaat? Je hebt niet de hardware en niet de software, hoe kan je dan raad geven? Als het zo simpel was had ik de betreffende files gevonden, ik werk echt al langer dan gisteren op de pc. Ben je ongesteld ofzo dat je zo kattig doet? Ik zeg het nogmaals, het is niet van levensbelang, maar mijn manier van iets uitpluizen is waarschijnlijk anders dan de jouwe. De manual staat open, de zoekfunctie op de hd heeft gelopen, dat was al voor ik mijn vraag stelde. Dus jou antwoord sloeg als een tang op een varken zoals men dat hier in vlaanderen zegt. Maar even goede vrienden hoor, iedereen heeft wel eens een "bad hair day" volgende keer wat vroeger naar bed of anders een dafalgan optijd.

mvg

Dirk

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: 06 September 2009, 21:44:21 »
Dirk, het is toch vrij simpel, als jij ze niet kunt vinden, dan staan ze er niet op, dan zul je ervoor moeten zorgen dat ze er wel op komen te staan, dat is wat Ronald ook al zei. Dan heb jij als ervaren computergebruiker zelf in de hand in welke map jij het geheel plaatst.

Je vraag komt nogal raar over, je vraagt toch ook niet aan een vader van 18 kinderen waar de pruim hangt?

Dus iets wat er nog niet op staat zal je ook niet vinden, denk ik denkelijk.

Wat misschien helpt is opnieuw de setup uitvoeren.

En mijn antwoord heeft niets te maken of ik wel of geen spullen heb, maar is een algemeen antwoord op het gebruik van een computer.

Mvg
Wim.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 September 2009, 21:49:35 »
Citaat
Dirk, het is toch vrij simpel, als jij ze niet kunt vinden, dan staan ze er niet op, dan zul je ervoor moeten zorgen dat ze er wel op komen te staan, dat is wat Ronald ook al zei. Dan heb jij als ervaren computergebruiker zelf in de hand in welke map jij het geheel plaatst.

Precies. En het mooie is dat ze gewoon op de installatie cd staan. Heb je die niet kun je ze bij Esu gratis downloaden.
Maar goed, ik kan het niet weten want ik gebruik het ding al vanaf het moment dat deze op de markt gekomen is  :).