Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:44:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:45:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 15:05:27
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:56:15
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 14:53:22
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
  

Auteur Topic: spoorbreedte  (gelezen 2428 keer)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
spoorbreedte
« Gepost op: 16 February 2008, 17:20:45 »
Hallo

Ik heb nog enkele mooie passagier rijtuigen van marklin.Nu heb ik marklin vaarwel gezegd en met gelijkstroom begonnen.Nu zou ik deze willen gebruiken maar is de spoorbreedte wel identiek met de nu gangbare
sporen.Ik moet wel de wielstellen vervangen omwille van de gelijkstroom.
Weet iemand de juiste breedten voor ho.
Dito

WillemNS

  • Gast
Re: spoorbreedte
« Reactie #1 Gepost op: 16 February 2008, 17:24:29 »
16 mm. Maar als het geen spoor 0 (1/43,5) of Z (N maakt marklin niet, toch?) Dan moet het altijd passen. Inderdaad wel andere wielen anders maken de wielen sluiting.

Willem

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: spoorbreedte
« Reactie #2 Gepost op: 16 February 2008, 17:48:19 »
Hallo
Vergeten bij te vermelden dat het ho is,sorry.
Dito

WillemNS

  • Gast
Re: spoorbreedte
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2008, 17:49:53 »
Dan past het gewoon op alle rails, andere wielen eronder en het past.

Willem

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: spoorbreedte
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2008, 20:33:18 »
TENZIJ het zo'n metalen rijtuig is van marklin.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

WillemNS

  • Gast
Re: spoorbreedte
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2008, 20:37:34 »
Hoezo?
Is toch ook standaard h0?
Of bedoel je dat dan via het rijtuig de stroom toch via de 2 rails gaat?

Willem

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: spoorbreedte
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2008, 22:46:28 »
Bij H0 is de afstand tussen de rails 16,5 mm. En die maat heet de spoorwijdte.
Spoorbreedte is een andere maat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: spoorbreedte
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2008, 00:38:50 »
16 mm. Maar als het geen spoor 0 (1/43,5) of Z (N maakt marklin niet, toch?) Dan moet het altijd passen. Inderdaad wel andere wielen anders maken de wielen sluiting.

Willem

Het is maar hoe je het bekijkt, Marklin maakt eigenlijk ook spoor N
en Spoor G  oftewel 2m,  maar dan is de naam Minitrix en LGB

WillemNS

  • Gast
Re: spoorbreedte
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2008, 00:40:14 »
Maar dat is pas sinds kort, en uit het 1ste berichtje haalde ik dat het al redelijk oude wagens waren:
Nu zou ik deze willen gebruiken maar is de spoorbreedte wel identiek met de nu gangbare sporen.
Dito

Willem

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: spoorbreedte
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2008, 10:59:21 »
Hallo
Ik zie dat Wim Ros een verschil opgeeft tussen spoorbreedte en spoorwijdte.Met mijn vraag bedoel ik de afstand tussen de wielen dus denk ik dat dit spoorbreedte is.Uit de reacties zie ik dat dit met veranderen van wielstellen dit moet kunnen.Een opmerking zie ik dat er mogelijks een verschil is met oudere wagons.Het zijn namelijk oudere metalen marklin wagons en dat stelt Laurent in vraag.
Dito

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: spoorbreedte
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2008, 11:22:36 »
De afstand tussen de binnenzijden van de wielen moet 14,3 mm. zijn. Maar aangezien je de Marklin-assen toch moet vervangen door geisoleerde exemplaren, gaat dat m.i. vanzelf goed. Je moet alleen zorgen dat je andere assen koopt met de juiste wieldiameter en met de juiste aslengte. Die maten kunnen per fabrikant en per materieeltype verschillen.

Met geheel metalen rijtuigen kan je kortsluiting krijgen als je enkelzijdig geisoleerde assen gebruikt. Het metalen rijtuig maakt via het onderstel, de as en het ongeisoleerde wiel contact met de rails. Zolang alle ongeisoleerde wielen op dezelfde spoorstaaf staan, is er niets aan de hand, maar als sommige assen andersom gemonteerd worden, gaat het fout. Isolaties moeten dus allemaal aan dezelfde kant zitten, niet alleen binnen een rijtuig, maar in de hele trein, anders krijg je alsnog kortsluiting via de metalen koppeling.

Of je gebruikt natuurlijk dubbelzijdig geisoleerde assen  8)
« Laatst bewerkt op: 17 February 2008, 11:24:47 door Reinier Z. »
Reinier

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: spoorbreedte
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2008, 14:02:29 »
Dito, klik in de menukolom hiernaast eens op NEM-normen en zoek dan naar NEM 310. Welke maat bedoel je eigenlijk?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: spoorbreedte
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2008, 17:53:54 »
Hallo
Heb de aangeduide norm gevonden .Zal verder zien wat mee aangevangen.Zeker bedankt voor de tips.
Dito