Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Peco wissels  (gelezen 7871 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2863
  • Aachenau West
Re: Peco wissels
« Reactie #15 Gepost op: 03 February 2008, 17:55:50 »
Dat veertje zit tussen de tongenbalk en een soort doosje op de dwarsliggers. Met dat doosje is iets aan de hand wat bijna niemand weet, omdat het niet in de handleidingen van Peco staat. Maar je kunt dat 1 of 2 klikjes naar achteren schuiven, waardoor de veerdruk vermindert en het wissel makkelijker omgaat. De arreterende werking van het veertje wordt dan ook minder, maar bij de meeste aandrijvingen is dat geen probleem.
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).

Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn. Nadeel t.o.v. Tillig vind ik dat er losse tongen worden gebruikt i.p.v. buigende spoorstaven. Dit is niet conform de werkelijkheid.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels
« Reactie #16 Gepost op: 03 February 2008, 19:43:30 »
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).
Dat is waar, maar de stroomvoorziening via het contact van tong tegen doorgaande rail is zowiezo onbetrouwbaar. Dus het verdient aanbeveling om dit via een contact op de aandrijfmotor te doen.

Citaat
Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn.
Elk wissel dat strikt aan de NEM voldoet is geschikt voor RP-25. Anders gezegd: als een RP-25 wielstel niet goed door een wissel komt, dan kun je ervan uitgaan dat het wissel niet aan de NEM  voldoet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Peco wissels
« Reactie #17 Gepost op: 05 February 2008, 09:59:05 »
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).

Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn. Nadeel t.o.v. Tillig vind ik dat er losse tongen worden gebruikt i.p.v. buigende spoorstaven. Dit is niet conform de werkelijkheid.

Groet, Bas
Die losse tongen zijn voor mij ook de reden dat ik nog geen definitieve keus heb gemaakt tussen Tillig en Peco. Ik ga eerst een proefstukje maken met beide soorten en dan zie ik wel verder.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain