Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 00:07:29
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door Luc2000
17 November 2025, 23:55:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
17 November 2025, 23:54:38
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
17 November 2025, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 November 2025, 22:06:59
Zee. Land. door Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
17 November 2025, 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
17 November 2025, 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
17 November 2025, 20:06:17
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
17 November 2025, 20:02:56
  

Auteur Topic: S 88 of loconet?  (gelezen 5079 keer)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #15 Gepost op: 06 January 2008, 23:38:07 »
Tja... Ik heb 't ook getest met volgens mij een module of 7 aan elkaar geknoopt met in totaal een meter of 20 kabel, zonder problemen.

Onder de baan had ik in 1e instantie ook die 'richtlijnen' niet in acht genomem, zonder problemen. Naderhand om het risico te verkleinen alsnog aangepast.

Maargoed, waarom jij ze niet hebt is moeilijk te zeggen. Zoals ik ook al aangaf, niet iedereen heeft problemen... Er zullen ook vast meerdere mensen zijn met bedrading kriskras onder de baan zonder problemen.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #16 Gepost op: 07 January 2008, 01:34:12 »
Dave, maar volgens mij test jij niet met een standaard S88-bus. Dus is jouw test wel helemaal betrouwbaar?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #17 Gepost op: 07 January 2008, 08:50:39 »
Wim, die test is gedaan met een mix van standaard S88 terugmelders en zelfbouw exemplaren op zowel een LPT interface t.b.v. MrDirect, HSI-88 en m'n zelfbouw centrale. W.b.t. de HSI-88 en centrale, daar hanteer ik dezelfde uitlees-frequentie die Lenz gebruikt.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #18 Gepost op: 07 January 2008, 09:21:46 »
Dave, ik wist niet dat Lenz een S88 inleesfrequentie heeft dus laat staan dat die de S88 ondersteunen.

Mijn record is 28 modules, maar daartegenover staat dat op een andere locatie onder andere omstandigheden, het met dezelfde modules en de zelfde centrale het na 5 modules al problemen gaf. Dus wat mij betreft is S88 te storingsgevoelig en onbetrouwbaar.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26962
    • Pagina van klaas
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #19 Gepost op: 07 January 2008, 09:47:00 »
Nu zijn mijn melders "eigenbouw" Edits melders, de verbindingskabels zijn afgeschermde kabels.

Kun je wat meer vertellen over het type kabel, en hoe de afscherming aangesloten is? Zomaar technische nieuwsgierigheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #20 Gepost op: 07 January 2008, 10:17:27 »
Bij de Edits terugmelders werd uitgegaan van vijfpolige Din-kabels. Je weet wel, de kabels die we vroeger voor onze stereoapparatuur gebruikten. Het printontwerp was daar ook op gebaseerd. De beschermende mantel is verbonden met de massa-aansluiting van de terugmeldbus. Of Anne nog din-kabels gebruikt weet ik natuurlijk niet, maar ik wel en het werkt feilloos.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anne W

  • Gast
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #21 Gepost op: 07 January 2008, 12:13:03 »
Ik gebruik inderdaad de 5 polige din kabels en dat ging vroeger rechtstreeks mijn Edits Centrale hoofdsprint in, sinds ik de Raptor aan het testen ben, gaat dat niet meer.

Ik heb een korte verloop gemaakt naar de S88 bus op de Raptor, maar ook daarvan is de mantel nog steeds verbonden met massa.

Het zal toch niet zo zijn dat de S88 standaard, een niet afgeschermde bandkabel, de oorzaak van de storingsgevoeligheid is?

Er is overigens nog een ander verschil tussen de Edits S88 en de anderen, Edits reset de melders niet met een puls, maar gebruikt de "afgaande flank" van de opvraagpuls, dus in de kabel is er een storingsbron minder.

Ik weet niet wat de opvraag frequentie is van Raptor, maar de tien treinen rijden perfect.

Groet, Anne W


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26962
    • Pagina van klaas
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #22 Gepost op: 07 January 2008, 12:34:22 »
Het zal toch niet zo zijn dat de S88 standaard, een niet afgeschermde bandkabel, de oorzaak van de storingsgevoeligheid is?
Ik denk het wel. Een bandkabel is zo ongeveer het slechtste wat je kunt hebben qua storingsgevoeligheid.
Wat jullie beschrijven, een kabel waarvan de afscherming tevens de massa van de voeding is, is vele malen beter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anne W

  • Gast
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #23 Gepost op: 07 January 2008, 16:27:47 »
Goed, dan snap ik niet dat het S88 systeem zo ontworpen is en lijkt me een consumentenactie een zinvolle bezigheid: "heren fabrikanten van de S88 komponenten, schakel over naar een connector systeem met 6 polige DIN pluggen en lever kabels met afscherming en gemonteerde stekkers"

En voor diegene die last hebben van storingen op hun S88 net, koop 6 polige afgeschermde kabel, koop nieuwe bandkabel connectoren, monteer deze nieuwe connectoren en verbind de mantel met massa.

Bijgaand als het goed is mijn Edits melder no.3, je ziet dat er 2 maal 2 baan voedingsleidingen de data kabel passseren.



Groet, Anne W

Roelof v B.

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #24 Gepost op: 08 January 2008, 12:51:52 »
Op de site van onder andere Tams is men bezig om de S88 kabel te vervangen door netwerkkabel. Dit heet dan S88-n. Ik ben bezig mijn eigen s88 modules hier naar om te bouwen.
s88-N Norm Signal    Pin RJ45
                 12V/5V     1
                 DATA       2
                 GND         3
                 CLK          4
                 GND         5
             PS (=LOAD)  6
                 RESET      7
                 RAILDATA 8



Anne W

  • Gast
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #25 Gepost op: 20 January 2008, 22:50:12 »
Beste Roelof,

Het zijn 2 connecties meer als een normale S88, wat doen die extra 2?

Groet, Anne W

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #26 Gepost op: 20 January 2008, 23:14:09 »
Dave, ik wist niet dat Lenz een S88 inleesfrequentie heeft dus laat staan dat die de S88 ondersteunen.

 ;D ;D ;D

Oeps... Ik denk dat ik met m'n hoofd nog bij het merk van mijn probleem-decoder zat...

Ik bedoelde uiteraard LDT..  ;)

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #27 Gepost op: 21 January 2008, 13:03:21 »
Het grote verschil is dat de S88 een schuifregister is, en dat in het LocoNet iedere module eigenlijk een zelfstandige unit is. Die via het Netwerk (LocoNet) in verbinding staat met de Centrale

Mvg
Wim.


Maar hoe kom ik aan Loconet terugmelders? Ik weet alleen dat Uhlenbrock ze maakt, andere fabrikanten ken ik niet. Zijn er ook zelfbouwers?
En de bezetmelding, gebeurt die op dezelfde manier als bij S88?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #28 Gepost op: 21 January 2008, 13:12:47 »
Henk, ook dit is door mij al meerdere malen uit de doeken gedaan.

Digitrax is de uitvinder van LocoNet, die zullen gerust ook van die modules verkopen.
Verder is er voor de DHZ de site en de producten van Hans de Loof.
Dus hoe jij aan LocoNet modules komt, kopen of zelfbouwen denk ik.

http://digitrax.com/
http://users.pandora.be/deloof/

Mvg
Wim.

PS,: oop de eerstepagina van dit draadje staat het notabene ook al een keer. :'( :'( :( :( :-| :-| :-|
« Laatst bewerkt op: 21 January 2008, 13:14:55 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Anne W

  • Gast
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #29 Gepost op: 26 January 2008, 23:08:22 »
In het kader van mijn "testwerk" voor de Raptor Centrale/Treindienstleider had ik vanmorgen de ontwerper op visite, een mooie gelegenheid om eens te vragen wat de opvraagfrequentie is van de Raptor aan de S88 bus.

Echter ik kreeg geen antwoord (heb je wel eens meer met ontwerpers), of beter gezegd, ik kreeg een vraag en een voorbeeld situatie:

wat is een aanvaardbare frequentie waarin de S88 bus opgevraagd wordt en de data "verwerkt" wordt in het programma en het programma, indien nodig, acties "onderneemt"?

Raptor is nog niet zo lang op de markt, maar is gebaseerd op een wat ouder modelspoor automatiserings programma, dus heeft een bestaande klantenkring, één van die Raptor gebruikers heeft 39 lokomotieven bij de Raptor onder beheer staan, waarvan er 15 tegelijkertijd rijden, voor de het controleren van de 39 loks zijn er 18 stuks S88 terugmeld units, 16 melders per stuk dus totaal 288 melders.

Raptor krijgt dus elke keer een "treintje" van 288 ééntjes en nulletjes binnen en verwerkt dat, de frequentie is zodanig dat de 39 loks geen foute dingen doen.

Graag hoor is wat een goede frequentie is voor het opvragen dan de S88 bus.

Groet,  Anne W