Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13

Auteur Topic: S 88 of loconet?  (gelezen 4957 keer)

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
S 88 of loconet?
« Gepost op: 26 December 2007, 13:48:46 »
Er zijn op dit forum veel problemen te vinden die veroorzaakt worden door het S 88 systeem.
Op welke manier kun je S 88 wel gebruiken zonder kans op allerlei vreemde storingen.

Wat is het verschil met het loconet systeem waarom werkt dit wel foutloos.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: S 88 of loconet?
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2007, 14:14:44 »
Het grote verschil is dat de S88 een schuifregister is, en dat in het LocoNet iedere module eigenlijk een zelfstandige unit is. Die via het Netwerk (LocoNet) in verbinding staat met de Centrale

De S88 moet dus constant worden gescand, terwijl het LocoNet alleen maar een verandering hoeft door tegeven van een verandering in een bepaalde module. Dat is in grote lijnen het verschil en het grote voordeel van LocoNet. En dat doet de LocoNet module dus op het niveau van het contact wat verandert, dus de status van de hele module hoeft dus niet worden verzonden. Ook hoeft de status van alle andere modules niet worden gemeld.

Bij de S88 wordt dus altijd de status van de hele string gescand en doorgegeven.
De S88 heeft daarom dus ook een vaste opstelling en is de plaats van de module in de string verantwoordelijk voor zijn numerieke bereik.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2007, 14:30:03 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

ReesCees

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2007, 14:21:09 »
Juist Wim.

Als ik het eerder geweten had dan had ik er ook voor gekozen (loconet) zeker met mijn kleine baantje.

Kees-Jan.

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2007, 15:58:40 »
bedankt voor je duidelijke uitleg wim.
nu heb ik begrepen dat als je een HSI-88  van LDT tussen de S88 terugmeldbus  en de PC zet de problemen ook niet meer voorkomen.

Ik overweeg om mijn baan toch via de PC te besturen de hoofdbaan automatisch ( is gewoon rondlopend als hondebot) en zoek de goedkoopste manier om een bloksysteem te maken wat zeer betrouwbaar werkt ( waarschijnlijk met koploper)

Ik heb 16 blokken ieder blok verdeelt in 2 gedeeltes ( dit kan ik niet meer veranderen ivm tunnels enzo voort.

Daarnaast wil ik met een handregelaar uit het bloksysteem kunnen rijden naar mijn kopstation en weer kunnen invoegen in de hoofdbaan.
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2007, 16:59:34 »
En met welk merk en type digitaal systeem wil je dit dan gaan besturen??

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2007, 19:46:59 »
met dcc  en het digitale systeem weet ik nog niet ik heb nu lokmuis 2 maar dat werkt niet met koploper heb ik gelezen.
ik zoek een goedkoop systeem met een betrouwbare terugmelding
wat raad jij dan aan wim?

groetjes marco
N Spoor Nijmegen

NS,DB,SBB.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2007, 20:08:04 »
Een systeem met een LOCONET aansluiting, maar dat lijkt me logisch.

Mvg
Wim.

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2007, 09:05:06 »
wat vind jij van de HSI-88  wim?
heb je daar ervaring mee?

een nadeel van loconet is dat het in vergelijking met S88 lang niet met alle systemen te gebruiken is.
N Spoor Nijmegen

NS,DB,SBB.

vt175

• Offline Offline
  • Diespe
    • Model4rail
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2007, 09:55:03 »
Marco,

het is net wat je belangrijk vindt, een betrouwbaar terugmeldsysteem (loconet) of een systeem wat meer toepassing vindt (S88)

De HSI-88 werk ik zelf ook mee, werkt goed, allen de betrouwbaarheid van terugmelding neemt niet toe.

Zou ik de keuze opnieuw moeten maken dan kies ik voor Loconet.

MvG

Diederik

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2007, 10:05:32 »
wat vind jij van de HSI-88  wim?
heb je daar ervaring mee?

een nadeel van loconet is dat het in vergelijking met S88 lang niet met alle systemen te gebruiken is.

Dat is een nadeel van vrijwel elk systeem. S88 is ook niet met alle systemen te gebruiken.
Dat geldt ook voor de besturingssoftware, die moet ook overweg kunnen met je centrale. In sommige gevallen kun je de terugmeldingen direct op je PC aansluiten en kan de besturingssoftware er ook mee werken. Zo kun je Loconet met een loconetbuffer aansluiten op je PC en kun je gebruik maken van Railroad & Co.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2007, 10:20:48 »
Het loconet kan eventueel als stand-alone systeem zijn werk doen eigenlijk op dezelfde manier als de HSI-S88. Niet alle software ondersteund dit, maar er wordt aangewerkt om dit voor de nederlandse modelspoorders op te lossen.
Je hebt dan een LocoBuffer nodig ipv een HSI-S88 Informatie hierover vind je o.a. op http://users.telenet.be/deloof/ of http://www.rr-cirkits.com/

Op dit moment kun je deze combinatie gebruiken met TrainController (RailRoad & Co)

Het nadeel van de HSI-S88 vind ik de starre opstelling en de must om de modules gelijkmatig te moeten verdelen over de 3 aansluitingen. Het blijft natuurlijk net zo gevoelig voor storingen als ieder ander S88 systeem, de S88 modules veranderen niet.

Mvg
Wim.

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2007, 13:17:58 »
ik denk dat ik dan toch maar de 63 340 van uhlenbrock neem.
daar zal dan een Intellibox bij moeten om de koppeling naar de PC te maken ( interface is ingebouwd en heeft loconet aansluiting)

Of zijn er goedkopere manieren om de 63340 aan een PC te koppelen?
ik heb wel gehoord van mr direct en zo maar die moet je dan weer op een andere PC hebben staan anders werkt dat niet goed met koploper heb ik gelezen.

ik zoek kant en klare oplossingen dus geen zelfbouw.

ik heb nu het lokmuis 2 systeem kan ik daar nog iets mee doen dan?
met de muis wel dacht ik maar hoe zit het met de booster?

let wel het gaat om een rondlopende groot hondebot met 16 blokken ( ieder blok verdeeeld in 2 stukken)  er is een aftakking naar een kopstation het wissel dat het spoor naar kopstation stuurt word analoog bediend de bedoeling is dat ik de trein dan dus uit het bloksysteem neem en handmatig ( met lokmuis 2 het liefst) bestuur in het kopstation en ook weer met de handbediening het bloksysteem in rij.

alvast bedankt voor het vele meedenken ;)
groetjes marco

N Spoor Nijmegen

NS,DB,SBB.

Anne W

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2008, 23:13:50 »
Ik heb een baan met tien rijdende treinen die automatisch bestuurd worden door Raptor, die zijn gevens weer krijgt van 80 stuks S88 meldpunten en ik heb geen storingen.

Nu zijn mijn melders "eigenbouw" Edits melders, de verbindingskabels zijn afgeschermde kabels.

Omdat ik geen storingen heb en meer lees over S88 storingen zou ik wel eens willen weten waarom ik ze niet heb.

Groet, Anne W

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 January 2008, 23:21:22 »
Niet iedereen heeft storingen hiermee... Op een forum lees je meestal alleen de negatieve berichten want ja, wat heb je er aan om een te posten dat b.v. je S88 het goed doet. Meestal vragen mensen naar oplossingen bij een probleem, vandaar dat je dus ook weinig hoort van de mensen waarbij het wel goed werkt.

Maargoed, een antwoord op je vraag...

Lengte van de kabel, afstand tot stroomvoerende bekabeling en gebruikt type kabel tussen de modules speelt in veel 'probleemgevallen' een rol. Ook zijn er gevallen bekend die over zijn gestapt op een HSI-88 en ineens geen problemen meer hadden.

Zelf gebruik ik het ook probleemloos met een zelfbouw HSI-88 compatible interfaceje.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Anne W

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2008, 23:26:25 »
Beste Dave,

Totaal kabellengte is ca. 15 meter, ik heb nergens op gelet v.w.b. kruisende draden, er wordt zelfs de dikke voedingsdraden gekruist en nog geen eens haaks.

Groet, Anne W