Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 16:00:00
waterwagens door stootblok
Vandaag om 15:49:15
Project seaside Germany door Tjalling
Vandaag om 15:36:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 15:15:30
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 14:28:44
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door erbink
Vandaag om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
  

Auteur Topic: Lenz BM3 / Peco-wissels  (gelezen 2709 keer)

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Lenz BM3 / Peco-wissels
« Gepost op: 30 November 2016, 18:26:15 »
Ik ben terug opgestart in N-schaal. Om te oefenen een ovaaltje met vier wissels alles materiaal Peco. Zes blokken worden beheerd door zes BM3 van Lenz ABC-techniek. Het rijproces wordt gestuurd met een LZV100 centale en een transformator TR100b(Lenz)
De vier wissels aangedreven door Viessmann Universalantrieb, zijn identiek (electrofog) en identiek bedraad en verbonden met spoorvoeding en aan de BM3. Ik rijd met een hobbytrain G2000 Cargo. Deze valt regelmatig maar onvoorspelbaar zonder stroom op een bepaalde plek van de wissels. Een duwtje van een kleine cm is dan voldoende voor doorrijden. De wissels zijn volledig geïsoleerd van de blokken en zijn gevoed door digistroom. Er is echter één wissel van de vier die geen stroomuitval vertoont zels bij zeer lage snelheid (stand 12)  en het uitstekend doet. Waarom?
Alle suggesties zijn welkom.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2016, 19:01:27 »
Heb je de puntstukken ook gepolariseerd?
Zo niet, dan krijgen de wisseltongen, het puntstuk en de vervolgspoortjes alleen stroom via de wisseltong die tegen de rail aanligt. Dat is niet altijd betrouwbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2016, 14:43:30 »
Beste,
Electrofrog : de tongen zijn reeds in de fabriek gepolariseerd.
Het handmatig aandrukken van de tongen geeft geen reactie .
Dus...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2016, 14:51:11 »
Dus even meten of er echt stroom op de tongen staat.

Electrofrog betekent dat de wisseltongen, het puntstuk en de aansluitende spoortjes elektrisch één geheel vormen. Dat geheel wordt standaard alleen gevoed via een wisseltong. Afhankelijk van de wisselstand de ene of de andere wisseltong. En dat is dan polariseren. Voor een betrouwbare stroomafname is het beter ook nog via een schakelaar te polariseren.

Er is geen kortsluiting?
« Laatst bewerkt op: 02 December 2016, 15:50:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2016, 15:50:41 »
en identiek bedraad en verbonden met spoorvoeding en aan de BM3.
Een stuk baanvak, of in dit geval een wissel, mag nooit tegelijk verbonden zijn met zowel de "spoorvoeding" als de BM3.  Ik begrijp dus niet wat je daarmee bedoelt, en daar zou best wel eens de fout in kunnen zitten.
Graag een aansluitschema, zodat fouten opgespoord en zo nodig verholpen kunnen worden.
Maarten.

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2016, 16:54:48 »
Beste Maarten,
Er bestaat geen verbinding tussen de wissel en de BM, als dat zou lijken uit mijn beschrijving dan heb ik me fout uitgedrukt. Ik heb het schema van Lenz scrupuleus gevolgd.
Charles

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18145
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2016, 17:13:25 »
Hetzelfde advies als op het MSM forum (quotes zijn van dat forumdraadje):

Peco's hebben wat kleine aanpassingen nodig ..

http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Beste.
Electrofrog : de puntstukken zijn gepolariseerd vanuit de fabriek.
De wissels zijn onlangs nieuw en brandschoon gekocht.
Dus ...

Kan wel zijn, toch zijn de genoemde aanpassingen die Allan Gartner op zijn site geeft wel een aanrader. Dat is niet voor niets, het blijkt dat bij digitaal die aanpassingen er juist voor zorgen dat de boel veel betrouwbaarder wordt. De wissels zoals uitgeleverd en gemaakt door Peco zijn uit het analoge tijdperk en daar doen ze het beter op.

Dus doe je voordeel met het gegeven advies.

Kijk daar eerst eens na en eigenlijk ben ik er zeker van dat je wissel(s) door de genoemde aanpassingen beter gaan functioneren :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2016, 19:56:35 »
Beste Henk,
Er is geen kortsluiting.
Wat bedoeld je 'via schakelaar polariseren'?
Charles

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2016, 21:23:54 »
Hoi,

Maak eens wat foto's of een schema van hoe het een is aangesloten. Dan is er mogelijk wat meer over te zeggen.

En doe je ook wat met de adviezen van Martin en Ronald?

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2016, 21:40:07 »
Die adviezen komen op hetzelfde neer. De stroomtoevoer van rail via wisseltong naar puntstuk is niet volledig betrouwbaar.

Die Gartner waar Ronald naar verwijst, adviseert bij de electrofrog ook om het puntstuk en daarmee de belendende stukjes rail nog eens te polariseren met een schakelaar die met het wissel meeschakelt. Bij andere railsystemen is dat meestal de enige manier om het puntstuk te voeden. In de encyclopedie kan je lezen wat wordt bedoeld.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren

Maar de onbetrouwbare stroomtoevoer is een bekend probleem bij de Pecowissels Charles.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2016, 22:13:13 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2016, 09:51:21 »
Hartelijk dank voor jullie interesse, maar voorlopig stop ik er hiermee en ga me op de loc. concentreren.
Hierbij mijn e-mail adres Crabbcharles(a)gmail.com, ik ben op zoek naar een hersteller/reparateur (N-schaal). Wie kan me hierbij helpen?
Charles
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 10:16:52 door NS8714. Reden: e-mailadres aangepast ivm spam »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2016, 13:26:52 »
Hoi,

Hartelijk dank voor jullie interesse, maar voorlopig stop ik er hiermee en ga me op de loc. concentreren.

Je denkt dat het probleem in de locomotief zit in plaats van in de rails? Vanwaar kom je opeens tot die conclusie? Dat kan ik zo niet uit het hele verhaal in dit draadje halen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!