Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:59:11
3 januari NVBS oliebollenrit door GerardH
Vandaag om 02:58:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
14 December 2025, 23:53:16
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 December 2025, 22:23:54
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
14 December 2025, 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
14 December 2025, 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
14 December 2025, 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
14 December 2025, 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
14 December 2025, 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
14 December 2025, 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
14 December 2025, 12:57:58
  

Auteur Topic: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.  (gelezen 6228 keer)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #15 Gepost op: 12 April 2018, 21:33:42 »
www.esu.eu/...esudownloads/51981_LokPilot_V40_Familie_ESU...

Vertaal deze pagina
Daher können Sie im Analogbetrieb nicht nur die Anfahr- und Höchstgeschwindigkeit Ihrer Lok einstellen und bestimmen, welche der Funktionen aktiv sein soll: Sogar die. Lastregelung ist aktiv! Dadurch sind LokPilot V4.0 Decoder ideal für Analogloks: Endlich können Sie Ihre alten, viel zu schnellen. Loks bremsen. 5.2.4.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #16 Gepost op: 12 April 2018, 21:39:17 »
Maw, de spanning is inderdaad de referentie voor de snelheid maar de motor wordt altijd langzamer gestuurd (<100% PWM) op de rechte baan om dus marge te hebben op een helling. (y) Werkt dus alleen als lastregeling voor hellingen en bogen. En dus niet bedoelt voor spanningsval (waar het digitaal ook voor werkt). En ik verwacht inderdaad wel een beetje extra spanningsval (dus er wordt een evenwicht bereikt) maar ik denk (of hoop eigenlijk meer aangezien je anders hele slechte stroomvoorziening naar de rails hebt) dat de spanningsval minimaal is.

En €37,- voor een omschakelrelais :o


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #17 Gepost op: 12 April 2018, 21:43:36 »
Dat stukje in de ESU handleiding had ik ook gevonden. Maar ik hou mijn twijfels. Als de spanning te veel varieert met de belasting dan werkt het averechts. Dit in tegenstelling tot digitaal waar de uitgezonden snelheidsstap een vast gegeven is dat niet afhankelijk is van de spanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #18 Gepost op: 12 April 2018, 22:13:43 »
Maar waar de uiteindelijke maximaal mogelijke lastregeling weer wel afhankelijk is van de spanning. Maar dat zijn erg veel alsdannen. Lastregeling is gewoon mogelijk bij analoog gebruik.

En verder moet je baanvermogen wel erg krap bemeten zijn wil je dat in de praktijk gaan merken.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2018, 22:21:09 door borotof »

cvdl1952

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #19 Gepost op: 12 April 2018, 22:43:11 »
Als de voeding van de transformatoren zakt van bv van 230 V naar 210 V zal de piek spanning van de overschakelstroom waarschijnlijk ook zakken en hoeft mijn peloton trafo's niet vervangen te worden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #20 Gepost op: 12 April 2018, 23:42:32 »
Hallo

Het enige verschil tussen oude en nieuwe trafos is een verbeterde beveiliging.

Bij de oude trafo kon onder bepaalde omstandigheden netspanning op een (uitgetrokken) stekker staan bij gebruik van meerdere trafo's.

De omschakelspanning is nog steeds gelijk aan die van de oude blauwe trafo's.

Dekoders die toen stuk gingen waren van een twijfelachtige kwaliteit.

Hier nog wat ( duits) leesvoer:

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/Technik-Tipp-207.pdf

En iets over spanningen bij trafo's

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/technik-tipp-404.pdf

Bart
« Laatst bewerkt op: 13 April 2018, 02:00:50 door Bahn-AG »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #21 Gepost op: 13 April 2018, 09:30:44 »
Als de voeding van de transformatoren zakt van bv van 230 V naar 210 V zal de piek spanning van de overschakelstroom waarschijnlijk ook zakken en hoeft mijn peloton trafo's niet vervangen te worden.

 ??? ??? ??? Hoe wil jij de netspanning laten zakken?

gr. Frits
Groet Frits

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #22 Gepost op: 13 April 2018, 09:39:04 »
Gooi er even honderd mtr kabel voor en je spanning zal zakken ;D
Marklin garandeert dat hun decoders blijven werken ook met oude trafo's.
Mvg Mark

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2018, 15:44:46 »
Er zijn van die draadjes waar ik de zenuwen van krijg.

Wat zijn tegenwoordig de mogelijkheden om gelijkstroom modellen om te bouwen naar Märklin analoog.

Voorheen bestonden er kleine elektronische omkeer relais maar die zie ik niet meer als te koop helaas, die werken prima.

Die zijn er nog wel, maar duur waren ze altijd al: FRU (€ 28.25) voorbeeld

En vroeger ook al, zoals deze HAG 503, die kostte vroeger 35 gulden.
En als je ziet wat er op zit: een bistabiel 24v relais (van hooguit € 2), een gelijkrichter, en wat andere kleinigheden, dan werd er dus grof geld mee verdiend.

Het grootste probleem is dus de overspanning van meer dan 24 V

Nee dat hoeft niet. Als je zo iets zelf bouwt, met relais of een zenerdiode, dan zit je daar niet mee.

Als de voeding van de transformatoren zakt van bv van 230 V naar 210 V zal de piek spanning van de overschakelstroom waarschijnlijk ook zakken en hoeft mijn peloton trafo's niet vervangen te worden.

Kromme redenering, rustig laten staan die batterij, ik heb ook nog zo'n batterij blauwe.
Oriënteer je eens bij de buren als je overweegt zelf iets te (laten) bouwen,
wat dan altijd nog goedkoper uitpakt dan een oude FRU of een moderne lastdecoder.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1230
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #24 Gepost op: 31 December 2018, 17:24:18 »
Veldspoel door magneet vervangen

Ha ha, dat is voor andersom. Decoder is handigst
« Laatst bewerkt op: 31 December 2018, 17:25:50 door Mark D. »
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #25 Gepost op: 02 January 2019, 23:09:55 »
Decoder is handigst
Of het andersom is of niet, maakt geen moer uit: ANW (Medemblik) heeft ze in drie smaken, lees en kies de goede FRU (Fahr Richtungs Umschalter). Het hangt er helemaal af van wat je hobby voor jou inhoudt of andersom daadwerkelijk handiger is. Een TAMS decoder koop je nieuw vanaf 15 euro. Veldspoel door magneet vervangen? Waarom zou je? Wat je aan elektronica nodig hebt kost je misschien 3 tot 4 euro max., en dan sla je niet in bij Ali.

Op een beurs kocht ik een stapeltje van een digitale ombouwer, pak 'm beet 4 € per stuk. Hij blij, ik blij.
Ik bedoel maar: knutsel je graag, dan bouw je er zelf 3 voor de prijs van 1 goedkope decoder. Is dat je hobby niet, kijk dan eens rond op beurzen of of vraag op het forum in het verkoophoekje. Maar ga niet gelijk voor een decoder, tenzij je de geldpest hebt. 

En dat is de reden waarom ik dit draadje naar boven heb gehaald. De essentie ontbrak.
Er staan halve beweringen in. Dingen die niet te koop zouden zijn, en dat wel zijn, aanbevelingen die niet persé goedkoper of beter zijn, en uiteindelijk gaat het alleen maar om de vraag of je analoog 2-rail naar analoog 3-rail kunt ombouwen, en dat kan gewoon, nog steeds, op de zelfde manier, net als vroeger.

Je kunt het ombouwen ook laten, en de baan zelf zo ombouwen dat je 2- en 3-rail door elkaar rijdt, bijvoorbeeld blokgestuurd. Ik ben er toe over gegaan toen ik de pest kreeg aan ongedocumenteerde, afgebroken, draadjes. De verhouding aantal loks : aantal blokken bepaalt wat goedkoper uitpakt.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2019, 23:12:29 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22753
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #26 Gepost op: 03 January 2019, 07:25:38 »
Alle ombouwmogelijkheden die je noemt, staan wel degelijk in het draadje Jan Willem. Ruud wijst er op dat de FRU nog te koop is en Klaas geeft aan dat een electronisch omschakeldevice goed zelf is te bouwen. Topicstarter gaat daar alleen niet op in.

En de decoder wordt ook genoemd ja. Stelt topicstarter wel vragen over dus dan gaat het verder over de decoder. Dat is alles. Hoef je echt niet de zenuwen van te krijgen. Niet iedereen heeft zin zelf een schakeling in elkaar te (laten) knutselen of maakt zich druk over de prijzen die fabrikanten vragen voor wat electronica. En een decoder heeft zo zijn voordelen, zeker bij inbouw in een moderne tweerailloc met decoderplug en weinig ruimte. Je hoeft heus de geldpest niet te hebben om daarvoor te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2019, 10:21:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.