Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:51:55
Roco Plan T
door
gtw6016
Vandaag
om 18:51:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
bask185
Vandaag
om 18:47:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Huup
Vandaag
om 18:37:17
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel.....
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:36:05
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Rody v. G.
Vandaag
om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:08
wisselaandrijving MTB
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan
door
Prutsert
Vandaag
om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia
door
Besselspoor
Vandaag
om 17:43:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:37:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 17:02:48
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:56:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sikko
Vandaag
om 16:41:38
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Jan Bennink
Vandaag
om 16:13:57
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:51
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling?
door
VictorPM
Vandaag
om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa
door
ns.1200
Vandaag
om 15:05:42
20 jaar BNLS
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:42:02
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:41:21
Lima IRM pimpen
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 14:34:31
US diorama in H0
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:04:02
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren
door
MOVisser
Vandaag
om 13:48:09
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:35:10
Raadplaatje
door
Nullem
Vandaag
om 12:36:56
The Micro Model Railway Dispatch
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 11:55:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 (gelezen 8591 keer)
Ronaldk
Offline
Berichten: 8803
Re: USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
«
Reactie #45 Gepost op:
04 May 2025, 10:21:54 »
Mooi verslag! Heel uitgebreid!
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
jerdenberg
Offline
Berichten: 69
Re: USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
«
Reactie #46 Gepost op:
12 May 2025, 15:07:08 »
4 mei [2]: National Railroad Museum, Green Bay, WI; buiten kijken
Als we binnen voldoende hebben gezien stappen we het buitenterrein op. Bij Hood Jct., een 1:1-model van een klein stationnetje, staat het treintje klaar dat een rondrit over het terrein maakt. De locomotief is een als stoomloc vermomde diesel:
"Buiten" is niet helemaal correct: er is ook grote overkapping waaronder allerlei museumstukken beschermd staan tegen weersinvloeden. Een van de rijtuigen laat mooi de luxe van treinreizen in de hoogtijdagen zien:
Het materieel verkeert in wisselende staat. Ik fotografeer het kapotte, maar fraaie bovenraam van een oud rijtuig. Helaas kan ik niet meer achterhalen van welke maatschappij het is geweest – te weinig letters van de naam op de foto:
We beklimmen de uitkijktoren van het museum voor een "modelspoorblik" op het terrein. De diesel vooraan op de tweede foto wordt in 2025 gebruikt voor de rondritjes over het terrein.
We kijken nog even bij twee locs die nodig aan restauratie toe zijn. Ze staan niet toevallig bijelkaar: Janesville & Southeastern 52 was eerder Bangor and Aroostook 552, en beide locs zijn van het redelijk zeldzame type EMD BL2 (van BL1+BL2 zijn er slechts 1+58=59 gebouwd, want zowel ontwerp als betrouwbaarheid liet te wensen over – heel anders dan bij de opvolger, GP7).
Al met al een geslaagd uitje, besluiten we terwijl we naar ons hotel aan de rand van Green Bay rijden voor een overnachting. Het kost even tijd om een restaurant te vinden om iets te eten (dat van het hotel is dicht, want wordt verbouwd). We vinden gelukkig een Iers restaurant waar we heerlijk eten.
Morgen terug naar Milwaukee Airport om de auto in te leveren, dan naar naar Chicago voor de volgende lange treinrit.
Wordt vervolgd.
Gelogd
Union Pacific Figomima Division [a figment of my imagination]
jerdenberg
Offline
Berichten: 69
Re: USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
«
Reactie #47 Gepost op:
08 June 2025, 09:30:46 »
5 mei: Naar Chicago voor de City of New Orleans
We worden op tijd wakker, en na het ontbijt – we nemen bruine boterhammen, een redelijk zeldzaam soort in de hotels die we hebben gehad – pakken we onze spullen in en checken uit. De I-43 naar Milwaukee is snel gevonden, en de cruise control kan weer aan. In Milwaukee leiden de borden ons direct naar de rental car return op het vliegveld, en we zijn nu niet zo verbaasd meer als in Portland over de snelheid waarmee de auto in ontvangst wordt genomen.
We zijn zeer ruim op tijd op het stationnetje bij het vliegveld. Geen probleem, want de zon schijnt lekker en er staan bankjes buiten.
Voordat onze Hiawatha Service naar Chicago binnenrolt zien we de Empire Builder voorbijstuiven op weg naar Chicago.
Onze trein is op tijd.
Iets na half vijf zitten we in de Metropolitan Lounge van Union Station, Chicago, met een complimentary coffee en onze laatste koekjes uit Portland.
Hoewel de City of New Orleans om 20:00u zal vertrekken kunnen we al om 18:45u inchecken vanwege het diner. In deze trein is het eten anders geregeld, maar niet beter, dan in de eerdere treinen die we hebben gehad: terwijl daar iemand langskwam om te vragen of en wanneer je wilde lunchen of dineren, wordt hier alleen omgeroepen dat er gegeten kan worden, en dan geldt first come first served. Bij het diner zijn we de eersten omdat we het dichtst bij de diner zitten, dus wij hebben geen probleem, maar de mensen die binnenkomen als alle tafeltjes volzitten wordt gevraagd over een uur terug te komen.
Na vertrek valt ons al snel op dat we veel ruwer schommelen en bonken dan in de andere treinen. Waarschijnlijk een kwestie van achterstallig onderhoud aan het spoor, want de bonken vallen steeds samen met een overweg of een wissel. Eens zien of we goed kunnen slapen …
Wordt vervolgd.
Gelogd
Union Pacific Figomima Division [a figment of my imagination]
jerdenberg
Offline
Berichten: 69
Re: USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
«
Reactie #48 Gepost op:
16 June 2025, 09:35:19 »
6 mei: Hotsebotsen naar New Orleans
Ondanks het bonken over dit slechte spoor slapen we redelijk (hoewel het in het bovenste bed af en toe flink schudt), en om een uur of acht gaan we naar de diner om te ontbijten. Deze keer treffen we het niet. Of we over een uurtje terugkomen. Zo zitten we om half tien aan de French Toast (wentelteefjes zou je zeggen) en Waffle. Door het late tijdstip smaakt het wel extra lekker.
Dat het spoor enige verbetering behoeft blijkt ook wel uit het feit dat we meerdere ploegen spoorwegwerkers passeren die bezig zijn het parallelspoor op te knappen. Misschien zijn er ook wel overal kleine verzakkingen ontstaan door wateroverlast: veel akkers staan geheel of gedeeltelijk onder water, en het gebied lijkt over het algemeen (te) nat.
Tegen het eind van de morgen blijkt dat we intussen vertraging hebben opgelopen. Op zich niet erg, maar door de vertraging zijn we niet op tijd bij de volgende uitwijksporen (de lijn is voornamelijk enkelspoor), zodat we nog een aantal keren moeten wachten op tegemoetkomende treinen. Zo loopt de vertraging verder op. Op 50 mijl van New Orleans hebben we intussen meer dan twee uur vertraging, en dan moeten we wachten op een ploeg spoorwegwerkers die onze baan nog moet vrijmaken. Er komt een hele processie materieel voorbij, en als we eindelijk weer in beweging komen is het van korte duur. Weer wachten; gelukkig hebben we de tijd: het enige wat we vandaag in New Orleans hebben gepland is het inchecken bij ons Guesthouse.
In McCombe, MS, staat bij het stationnetje een oude loc: Illinois Central 2543. Door Lima in 1921 gebouwd als 2-10-2, maar in 1942 door Illinois Central omgebouwd naar 2-8-2. In 1960 buiten dienst gesteld en in 1962 zijn bestaan als museumloc begonnen:
Na vele uren vertraging rijden we achteruit het station van New Orleans binnen, standaardprocedure bij dit kopstation. We passeren de niet te missen Superdome en hebben even een fraai gezicht op de skyline van de stad:
Als we voor het station staan zien we geen bussen, maar iemand vertelt ons dat we naar Canal Street moeten lopen en daar de bus pakken. Na een paar blokken vragen we aan een voorbijganger hoever het nog is naar Canal Street. Hij vraagt waar we naartoe moeten (French Quarter), kijkt bedenkelijk, en zegt dan dat hij ons wel even brengt tot in de buurt. Even later zitten we in de auto, en na enige omzwervingen vanwege de vele straatnaambordjes die nog ontbreken na Katrina, en nog een keer vragen bij een tankstation, belanden we in Barracks Street. We bedanken onze weldoener hartelijk (“No problem; I like to think that on another occasion someone will do the same for me”) en staan dan voor een dichte deur. Op de deur zit een envelop met “Jeroen” erop. We bellen bij de payphone op de hoek naar het nummer dat in het briefje staat en krijgen van Les de code voor de sleutelbox. Na enig gedoe staan we binnen.
Het is intussen half acht, dus we kijken of we in de buurt nog iets kunnen eten. Bij de eetgelegenheid die ons was aanbevolen staan de mensen buiten te wachten op een plaats; daar hebben we geen zin in. Als we aan de overkant een Minimarket zien kopen we daar wat eten voor morgenochtend (met gewoon brood en pindakaas) en besluiten dat ook maar vanavond te doen, als compensatie voor alle vlees dat we gegeten hebben. We zitten lekker buiten in de tuin van het guesthouse, terwijl af en toe uitgebloeide bloemen van de dadelpalmen op tafel vallen. Nu het donker wordt ruik je ook allerlei bloemengeuren. We weten wel dat we in de subtropen zijn beland!
Wordt vervolgd.
Gelogd
Union Pacific Figomima Division [a figment of my imagination]
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008