Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 16:05:17
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Quinzeedied
Vandaag om 16:03:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Duikeend
Vandaag om 15:28:41
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 15:08:24
20 jaar BNLS jubileum door Miniature Holland
Vandaag om 15:07:46
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen  (gelezen 2045 keer)

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« Gepost op: 07 October 2018, 20:40:55 »
Beste forumleden,

Enige tijd geleden heb ik een fraai Philotrain rijtuig kunnen kopen. Nu is stilstaan zonde en wil ik het rijtuig op de modelbaan gaan gebruiken maar loop ik tegen het (bekende) probleem aan van de draaisteluitslag. Ik had verwacht dat dit wel op te lossen was met Fleischmann draaistellen en die vervolgens bij te vijlen - en te verengelsen - maar dit is niet genoeg. Nog steeds komen de draaistellen overal tegenaan waardoor het rijtuig niet door R4 past; mijn minimale boogstraal.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden:






Zoals hier te zien is de uitsparing in de treeplank te kort. Daarnaast zit ook de bevestiging van de treeplank in de weg.




Aan deze kant zitten de vier bevestigingen behoorlijk in de weg.


Nu is mijn vraag: hoe lossen de ervaren philotrainrijders dit op?

Kan ik de bevestigingen van de treeplank daar waar hij in de weg zit ertussenuit zagen? En is de treeplank makkelijk bij te frezen? 

Ik heb helemaal geen ervaring met zelfbouw en ben enigszins bang dit rijtuig te verprutsen dus alle advies is welkom.

Groetjes,
Michiel

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2018, 22:05:00 »
Hoei, lastig. Wat de eerste stap is, is controleren in hoeverre de onderste treeplanken naar binnen gedrukt zijn. Dat gebeurt nogal eens bij modellen met treeplanken; je pakt m voorzichtig, dus zo laag mogelijk op en je buigt die dingen al naar binnen toe. Niet erg bij een vitrinemoel, wel bij R4.
Dus knip nog niks af. Volgens de NEM mag je rijtuig max 40 mm breed zijn, de praktijk is 38 mm ( bv Roco). Dus; schuifmaat erbij en kijken hoe breed de onderste treeplanken nu staan. Als je die (voorzichtig) naar buiten hebt moeten buigen heb je de eerste kostbare millimeters draairuimte al gewonnen.

« Laatst bewerkt op: 07 October 2018, 22:07:55 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2018, 07:58:08 »
Mk modelbouwstudio´s heeft nieuwe engelse draaistellen in zijn programma, die smaller zijn als de fleischmann en de originele philo´s.
Ik heb nog een eerdere versie van deze draaistellen toegepast op mijn HSM  D, maar zelfs daarbij ook enkele treeplank steunen moeten verwijderen.
Dit werkt goed, en zelfs op R3.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2018, 12:53:24 »
Heren Bedankt!

Ik heb de treeplanken voorzichtig naar buiten gebogen en dit maakte al een enorm verschil. Rustig kleine stukjes buigen, steeds van de kopse kant naar het midden toe en na verloop van tijd ging dit steeds makkelijker. Het draaistel aan de kant van het buikje valt nu zelfs binnen de halve manen in de treeplank! Die kant loopt dus perfect. De andere kant past nu net door R4 maar de steunen blijven wat in de weg zitten omdat de uitsparingen daar korter op elkaar staan. Ik ga eens kijken hoe dat met de draaistellen van MK eronder loopt. Als die nog smaller zijn dan de Fleischmann draaistellen is het probleem wellicht helemaal verholpen zonder steunen te verwijderen.

Nu nog nem-schachten eronder en hij is ready to go!

Groetjes,
Michiel
« Laatst bewerkt op: 09 October 2018, 12:55:58 door MSF »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2018, 13:22:23 »
 (y)

Zaterdag beurs in de Expo hal in Houten. Daar zijn zat KK mechanieken te vinden, zoek daar naar een korte. Belangrijkste hindernis is de afstand tussen draaipunt en bufferbalk. Met de kortste RIBU's moet het kunnen; met een beetje goed uitkienen kun je het mechaniek rechtstreeks onder de bodem lijmen. De NEM schacht mag gerust een halve mm voor de bufferbalk uitsteken, als deze gelijkligt is het koppelen vaak lastig. Een beetje ruimte in de koppelingen (net geen buffer-aan-buffer) is wel nodig bij krappe bogen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.