Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: Waar moet ik op letten bij N spoor?  (gelezen 1860 keer)

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Waar moet ik op letten bij N spoor?
« Gepost op: 15 September 2018, 20:04:34 »
Hallo allemaal,

Na meerdere baanontwerpen in H0 te hebben getekend en gebouwd, lijkt het mij interressant om een baan te maken in spoor N. De huidige H0 baan blijft gewoon staan. Ik zagop de modelspoorbeurs in Houten bij Picommit kant en klare bouwpakketten van modules staan. Daar zou ik een kleine modelbaan mee willen bouwen met N-spoor materieel. Wie kan mij vertellen op welke dingen ik extra moet letten als ik met N-spoor ga rijden? Ik zit te twijfelen tussen een rangeerbaan (2modules van 100x50 cm) en een ovaal waar alleen 1 module van aangekleed word en de andere 3 modules schaduwstation en scherpe bogen zijn. Oftewel het simpele ovaal. De baan van Loek Bronkhorst Blokpost 13 heeft mij daarmee geïnspireerd door ook het gebruik van Magnorail toe te passen.

Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes Jason
« Laatst bewerkt op: 15 September 2018, 22:02:07 door Bert van Gelder »

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor???
« Reactie #1 Gepost op: 15 September 2018, 20:58:17 »
beste
het bouwen in N of HO is niet veel anders je moet alleen rekening houden dat er minder keuzes zijn in N dan in HO, het onderhoud en reparaties van locs en wagens is iets moelijker omdat alles veel kleiner is en er minder plaats is en als je kunt vermijd spoor R1 daar houden sommige locs en wagons niet van maar dit zult je in HO ook wel meemaken denk ik de rest is een persoonlijke keuze
toch welkom in de wereld van de N
MVG
Pascal

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor???
« Reactie #2 Gepost op: 15 September 2018, 21:08:11 »
De keuze in N vergelijkbaar met HO gaat zowat gelijk op , als je ziet wat er uit is of wat er uit gaat komen .

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor?
« Reactie #3 Gepost op: 15 September 2018, 22:32:27 »

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor?
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2018, 08:08:15 »
Bedankt voor de informatie. Welke rails kan ik het beste gebruiken bij N-spoor dat er realistisch uitziet en betrouwbaar is?

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor?
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2018, 09:00:39 »
Met ballastbed:

Kato (naar mijn smaak iets te fors ballastbed), Tomix

Zonder ballastbed:

Peco code 55 of code 80.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor?
« Reactie #6 Gepost op: 16 September 2018, 09:44:29 »
Peco code 55 lijkt mij het meest realistisch. Heb ik dan geen probleem met wielflenzen of is dat alleen bij de oudere NS modellen?

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor?
« Reactie #7 Gepost op: 16 September 2018, 10:09:25 »
Peco code 55 lijkt mij het meest realistisch. Heb ik dan geen probleem met wielflenzen of is dat alleen bij de oudere NS modellen?

Feitelijk hebben de code 55 rails van Peco een code 80 railstaaf. Deze is echter aan de buitenkant verzonken in de biels. Je kan alleen problemen verwachten bij echt hele oude modellen.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor?
« Reactie #8 Gepost op: 16 September 2018, 16:28:50 »
Beste
Is een persoonlijke keuze  ik gebruik Fleischman rails met bedding
« Laatst bewerkt op: 16 September 2018, 21:12:46 door Voske »
MVG
Pascal

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor?
« Reactie #9 Gepost op: 16 September 2018, 17:17:03 »
Flmn rail met bedding is lekker sterk, kan makkelijk hergebruikt worden.
Maar is qua realisme wat minder (vind ik).
De oude roco en minitrix rail is al wat realistischer omdat je zelf moet ballasten,
dus met mooiere ballast.

Mooiste: Peco laag profiel rail. Da's echt heel mooi.

De standaard N rail herken je zo op een foto, hoe realistisch het landschap eromheen
ook is, je ziet dat rare hoge profiel gelijk.
Dus de Peco heeft mijn voorkeur. Zie je een foto van een N baan met Peco rail, dan is het
eigenlijk alleen de grove N haak koppeling die verraadt dat het om N gaat.

Suc6!
Collin

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor?
« Reactie #10 Gepost op: 17 September 2018, 13:10:04 »
Waar je op moet letten? Of je de trein leuk vindt. In tegenstelling tot h0 is alles hetzelfde, dus treinen van verschillende merken koppelen en rijden met elkaar. Wat een nadeel is, is de grote van de modellen. Modernere modellen hebben tegenwoordig ruimte voor een decoder, maar in de oude modellen is het zoeken naar ruimte. Rails is tegenwoordig peco code 55, dit ziet er het meest realistisch uit. Met ballast zou ik persoonlijk niet doen. Je krijgt het niet aangesloten qua kleur op de rest van de ballast.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

u43hvs

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • Beginnend digitale n-spoorder.
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor?
« Reactie #11 Gepost op: 17 September 2018, 14:45:34 »
in 'N' ogen de modellen minder 'plastic'
Met vriendelijke groeten.
Hisko de Vries.
Beginnend digitale n-spoorder. Weet eigenlijk nergens wat van af.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1822
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Waar moet ik op letten bij N spoor?
« Reactie #12 Gepost op: 17 September 2018, 16:05:41 »
Als je wilt weten wat je in N allemaal kan met een beperkte ruimte: zoek even naar Schellenbach op het N spoorforum of op dot forum ;)

Verder absoluut peco code 55, is wat meer werk maar wel veel beter als de andere merken rails qua realisme en rijeigenschappen. Code 80 zou ik mijden, die rail en zijn echt heel slap en kwetsbaar, code 55 is sterk en solide.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?