Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:31:16
3 januari NVBS oliebollenrit
door
KNed
Vandaag
om 19:24:20
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 19:17:03
Kersttrein
door
008200
Vandaag
om 19:12:13
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:52:26
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
Vandaag
om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
niels1093
Vandaag
om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
Vandaag
om 18:37:56
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 18:08:51
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 17:33:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Mark D.
Vandaag
om 16:30:02
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:27:42
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Jelmer
Vandaag
om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
Vandaag
om 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
Vandaag
om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
Vandaag
om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
Vandaag
om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:05:52
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 12:26:49
Roco 2026
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Florisw
Vandaag
om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 12:06:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:36:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:06:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail) (gelezen 3718 keer)
Modelspoorenzo
Offline
Berichten: 10
Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
«
Gepost op:
09 January 2008, 14:58:08 »
Hallo,
Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een oudje van marklin NS 1139, naar het 2-rail gelijkstroom bedrijf? Tevens het gelijk digitaal maken ervan.
Zo ja is dit gemakkelijk zelf te doen, of komt hier een hoop meer bij kijken?
Zijn er hobbyisten die dit voor een nette prijs dit goed kunnen en willen doen?
Gr Maurice
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22751
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
«
Reactie #1 Gepost op:
09 January 2008, 15:05:26 »
Tja, alles is zelf te doen, maar heel makkelijk is het niet.
De wielen moeten worden vervangen. Märklin heeft die wielen zelf, omdat er ook een tweerail versie van de 1139 onder de naam Hamo bestaat en er later een tweerail 1144 onder de naam Trix is uitgebracht. Verder wat motoronderdelen vervangen en de decoder plaatsen.
Ook als je het zelf gaat doen, ben je toch wel wat tientjes aan onderdelen kwijt. De ombouw laten doen is bijna duurder dan de loc tegenwoordig moet kosten.
Ik vind het een goed voorbeeld van een loc die je beter kan verkopen en vervangen door een Hamo of Trix exemplaar. Waarschijnlijk kan dat zonder kosten.
Nog beter is de loc verkopen en wachten op de Roco 1100 met botsneus die voor 2008 is aangekondigd. Per saldo zal dat ongeveer even duur uitpakken als de 1139 laten ombouwen en dan heb je een veel en veel betere loc.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
ReesCees
Gast
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
«
Reactie #2 Gepost op:
09 January 2008, 15:23:05 »
Henk, je zult hier best wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik wilde een br 143 van Marklin ombouwen naar een 2 rail uitvoering maar heb het maar niet gedaan want idd, assen, motoronderdelen (halfdraaistel, magneet enz enz) ging aardig in de papieren lopen (en dan te bedenken dat de Roco variant veel betere rijeigenschappen heeft dan de marklin hamo zelfs met zimodecoder).
Verkopen dus en een andere 2 railuitvoering er voor terug kopen (alleen de kap wisselen met een Hamo variant kan natuurlijk wel als dat past).
Kees-jan
Gelogd
Modelspoorenzo
Offline
Berichten: 10
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
«
Reactie #3 Gepost op:
09 January 2008, 16:36:38 »
Okay, duidelijk....bedankt heren dus afwachten wanneer Roco zijn model presenteert is het niet. Zijn er al foto's van te vinden op de site van roco?
Verkopen, wordt wat pijnlijk (eerste start model) alles is hier mee begonnen, hoop emotie misschien wel bij jullie ook bekend. Dus wellicht in de vitrine. Of tegen een heel goed bod haha. (iedereen heeft zijn prijs)
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22751
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
«
Reactie #4 Gepost op:
09 January 2008, 16:59:47 »
Ha ha, nou om je een idee te geven. De 1139 deed de laatste tijd tweedehands 60 tot 70 euro (tweerail en drierail), maar dat was voordat bekend werd dat Roco met een model kwam.
Tel uit je winst.
We hebben allemaal wel locs waar we niets meer mee doen, maar die om nostalgische redenen niet weg mogen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
ReesCees
Gast
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
«
Reactie #5 Gepost op:
09 January 2008, 17:45:40 »
Bewaren Maurice, gewoon bewaren.
Zelf heb ik zo een startset van Antex 40 jaar oud en staat ook in de doos in de vitrine.
Kees-Jan
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)