Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 16:57:41
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:39:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 16:15:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:03:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 14:58:50
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Rocrail terugstel tijd wissels door Hans1963
Vandaag om 14:22:39
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:51:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door hervé
Vandaag om 12:25:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
  

Auteur Topic: Grindzakken voor de deur...  (gelezen 2603 keer)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Grindzakken voor de deur...
« Gepost op: 27 August 2018, 18:54:21 »
Laatst zag ik op het opstelterrein bij Amersfoort vrachten vol grind in een VIRM geladen worden. Nadat ik eerst bij mijzelf ben nagegaan of ik volslagen mesjokke was geworden leert dit artikel dat er toch een logische reden voor is.

Zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Ca7rKAb3x9A
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2018, 20:18:16 »
Klinkt als een leuke test, tot één of andere zakkenwasser een treinstel in de grindbak buiten de baan rijdt  ;D

Even serieus, ik heb natuurlijk wel even het artikel gelezen. Kan me voorstellen dat je raar stond te kijken.

Bedankt voor de link naar het artikel. Vriendelijke groet Ruud B
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2018, 21:08:28 »
Heb ik onlangs ook tv beelden van gezien.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2018, 21:54:09 »
Denk dat het 2001 of 2002 was dat de eerste VIRM beproefd werd. Een middenwagen was leeggehaald en stond vol apparatuur. Dikke huur aggregaat dwars op het balkon en meters kabel door de trein. In de nieuwe wagens zaten de stoelhoezen er nog op. Ik mocht mee met m'n geleende vertragingsmeter om remwegmetingen te verrichten. Met een vertragingsmeter kun je terugrekenen naar de beginsnelheid en afgelegde weg. Was erg leuk om mee te maken. Van alle andere remwegmetingen werd altijd met ledig materieel gedaan en naar de beladen toestand omgerekend. Kennelijk is er nu een reden om direct te meten.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2018, 07:01:41 »
Hoeveel mensen moet je hebben om aan de 110 ton te komen?
En zijn de zakken verdeeld over de gehele trein of liggen ze alleen in 1 rijtuig of door de gehele trein verspreid. Dus ook boven?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2018, 08:46:45 »
Zo'n 1250-1500 verwacht ik? En dan inclusief bagage?

Alle treindeuren stonden open en er stonden grote grindvrachten klaar bij de deuren, dus ik vermoed dat e.e.a. toch netjes verdeeld is over de trein. Het lijkt mij ook dat je wilt testen met een realistische gewichtsverdeling. Maar wellicht dat iemand dicht(er) bij het vuur daar meer zicht op heeft.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2018, 15:37:00 »
Al enige tijd terug heeft men zoiets ook is gedaan met ubc's (doorzichtige grote vierkante vaten in een metalen kooi) gevuld met water.
Deze waren verdeelt over 2 ? open autowagons en getrokken door een mP,dit om ook een nieuw soort rem te testen.
(ergens heb ik er nog foto's van)
Dat je even in je arm knijpt bij grind in een virm dat snap ik echter wel  ;D
Maar het concept anzich is dus echter niet "vreemd".
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2018, 16:40:46 »
Hee Jasper  ;D ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2018, 19:37:05 »
Al enige tijd terug heeft men zoiets ook is gedaan met ubc's (doorzichtige grote vierkante vaten in een metalen kooi) gevuld met water.
Deze waren verdeelt over 2 ? open autowagons en getrokken door een mP,dit om ook een nieuw soort rem te testen.
(ergens heb ik er nog foto's van)
Dat je even in je arm knijpt bij grind in een virm dat snap ik echter wel  ;D
Maar het concept anzich is dus echter niet "vreemd".
Volgens mij beschrijft jij hoe ze een aantal jaren terug sandite op het spoor aanbrachte, een mP van toen Raillion die een wagen trok waar een sproei installatie op zat waarbij in de ubc's de voorraad sandite zat :)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #9 Gepost op: 28 August 2018, 20:49:13 »
Hee Jasper  ;D ;D
Een carrière als filmmaker gemist...
Met vriendelijke groeten, altijd.