Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Sicco Dierdorp
Vandaag om 17:00:30
Vervangen wissels flm profi door Josephes
Vandaag om 16:43:23
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Project X...... door spoorzeven
Vandaag om 16:32:48
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:14:15
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 16:12:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AlbertG
Vandaag om 15:46:07
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 11:17:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
  

Auteur Topic: één of twee sporen electrisch scheiden?  (gelezen 1607 keer)

rijsdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
één of twee sporen electrisch scheiden?
« Gepost op: 20 December 2007, 19:23:57 »
Waarde mede-hobyisten,

Bij deze weer een echte beginnersvraag maar anders heb ik het antwoord niet...

Mijn baan deel ik in in blokken. Die blokken dienen electrisch gescheiden te zijn. Elke blok wordt aangesloten op een bezetmelder. Maar nu mijn vraag: op de plaatjes op het net zie ik telkens dat beide sporen electrisch gescheiden zijn. Waarom is dat? Je kan toch volstaan met alleen het spoor electrisch te scheiden dat aangesloten wordt op de bezetmelder? Anders ben ik aan de ene kant bezig een spoor electisch te scheiden terwijl beide blokken aangesloten worden op dezelfde ringleiding. Of begrijp ik iets niet?

Waar ik ook nog even mee zit is de tweede booster. Ik neem aan dat ik wel op de overgang tussen de ene en de andere booster beide sporen moet scheiden.

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

André Rijsdorp

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: één of twee sporen electrisch scheiden?
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2007, 19:25:11 »
linkerspoor ( in rijrichting gezien) hoef je niet te isoleren rechter dus wel

succes
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: één of twee sporen electrisch scheiden?
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2007, 19:26:00 »
bij boosters moet je volgens mij wel beide sporen isoleren
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: één of twee sporen electrisch scheiden?
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2007, 20:00:45 »
Het hangt er maar helemaal vanaf wat voor soort bezetmelders je gebruikt, en waar je die plaatst.
Zeker bij digitaal heeft dat helemaal niks met de rijrichting te maken. Je maakt een keuze, en die moet je zo consequent mogelijk door de hele spoorbaan aanhouden.

Enne.. graag de juiste terminologie gebruiken. Je hebt het over sporen, maar je bedoelt spoorstaven.
Een spoor is twee spoorstaven, op dwarsliggers gemonteerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rijsdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: één of twee sporen electrisch scheiden?
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2007, 09:48:19 »
Beste Marco,

Bedankt voor de info.

Groet, André

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: één of twee sporen electrisch scheiden?
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2007, 21:47:44 »
Je sluit elk blok op een bezetmelder aan en wat doe je daar dan mee? Als je een bezet blok alleen  "ergens" wil signaleren is één melder voldoende maar als je de treinenloop er mee wil beïnvloeden zijn er meer nodig plus een besturingsprogramma.