Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 22:57:28
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Boog kontroleren op knikken en juiste straal ..  (gelezen 3019 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re: Boog kontroleren op knikken en juiste straal ..
« Reactie #15 Gepost op: 02 February 2018, 13:28:26 »
Nee juist niet verspringen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7594
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Boog kontroleren op knikken en juiste straal ..
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2018, 13:30:45 »
Leg eens uit Klaas, wel verspringen lijkt mij namelijk steviger/stabieler.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re: Boog kontroleren op knikken en juiste straal ..
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2018, 14:31:28 »
Zo'n gesoldeerde las is stugger dan de rail zelf. Op die plek krijg je vanzelf een kort stukje recht. Als je die laat verspringen krijg je op twee plekken een onregelmatigheid in de spoorwijdte. Bovendien kan je op de plek van de las niet de normale dwarsliggers laten zitten. Je moet dat in eerste instantie dwarsliggerloos leggen, en naderhand invullen met dwarsliggers die iets uitgesneden zijn om ruimte te maken voor de railverbinders. Als je de lassen verspringt, dan moet je dat op twee plekken doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7594
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Boog kontroleren op knikken en juiste straal ..
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2018, 15:51:41 »
Helder Klaas! Eigenlijk zouden we dus moeten kunnen stomplassen ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Boog kontroleren op knikken en juiste straal ..
« Reactie #19 Gepost op: 02 February 2018, 15:56:54 »
Citaat van: Klaas Zondervan
... Bij een 180 graden boog met een straal van 400mm lukt het al niet om dat met één lengte te doen.
Ja, maar een 180° boog is wel wat extreem, komt in ieder geval bij mij niet voor, er zit na 90° wel weer een recht stuk tussen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Boog kontroleren op knikken en juiste straal ..
« Reactie #20 Gepost op: 02 February 2018, 16:19:42 »
Als ik flexrail gebruik, zorg ik er voor dat  het begin en eind van de flexrail op of voorbij een tangentpunt liggen (waar de boog overgaat in een rechtstand, met R = ∞), nooit in een boog met een nieuw stuk flexrail beginnen.
De schrijver bedoelt waarschijnlijk dat het begin van een boog niet het begin van een stuk flexrail moet zijn. Dus zeg maar ca. 10 à 20 cm vóór de boog beginnen met een nieuwe flexrail. Dan kun je eventueel meteen een mooie overgangsboog met een afnemende straal maken.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Boog kontroleren op knikken en juiste straal ..
« Reactie #21 Gepost op: 03 February 2018, 19:08:26 »
Hoi Klaas ,
Ik heb vandaag maar eens een boogmal gemaakt.
Want ik word er niets wijzer van om te weten ,met behulp van de  hier aangeleverde formule ,hoeveel de boogstraal is op een bepaalde plek.
 Als een boogstraal 120 cm is, is dat een gemiddelde.Dat heb ik door opmeten van de beschikbare ruimte bepaald.
 Hij schommelt ,afhankelijk van hoe goed je hem (Zonder mal ) hebt gelegd,mss wel tussen 115 en 125 cm.
Met de boogmal zag ik al meteen de afwijkingen. Ik heb de spijkertjes er uitgetroken ,de mal in het spoor gelegd ,en de rails  weer vast gespijkerd.
Nu loopt de lok als een zonnetje er doorheen.  :D  :D 
Ik raad iedereen zo'n mal te gebruiken.  ;)
Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen