Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
NS2408
Vandaag
om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk
door
Thom
Vandaag
om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc?
door
Syb030
Vandaag
om 00:58:56
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
't Boemeltje
door
MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct
door
MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling
door
phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen
door
Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
06 August 2025, 20:48:34
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
06 August 2025, 11:09:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II (gelezen 1219 keer)
trainiac
Offline
Berichten: 77
Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Gepost op:
29 August 2017, 10:32:20 »
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over de type-aanduidingen (
Gattungszeichen
) op goederenwagens van de DRG uit tijdperk 2. De DRG nam gesloten goederenwagens over van de
Länderbahnen
, waaronder het type
G Hannover
, het latere type
G 02
van de DB. Deze aanduiding werd toegepast op de gesloten goederenwagens van de Pruisische (type Gml), de Beierse (Gm) en Saksische (Gm) spoorwegen. Brawa heeft er een model van uitgebracht (48201) met de aanduiding
Gu Hannover
. Nu gaat het mij om de letter "u" in de type-aanduiding. Dit
Nebengattungszeichen
werd op gesloten goederenwagens alleen gebruikt na 1939. Tussen 1939 en 1948 duidde deze letter aan dat de wagon niet geschikt was voor militaire transporten. Na 1948 betekende het dat de wagon niet geschikt was voor personenvervoer. De letter "u" zou tussen 1914 en 1939 niet gebruikt zijn. Vóór 1914 werd de letter alleen toegepast bij platte werkwagons en betekende dat de wagon niet geschikt was voor het normale treinverkeer. De letter "u" moet ook niet verward worden met "u" tussen vierkante haken. Die tekencombinatie werd tot 1921 gebruikt om aan te duiden dat de wagon niet geschikt was voor het vervoer van militaire voertuigen. Overigens weer alleen in combinatie met open, platte wagens.
Maar wat betekende de "u" in combinatie met gesloten wagons vóór 1939? Of is dit een foutje van Brawa? Wie kan mij helpen? Het enige wat aan het model van Brawa opvalt is dat het model vlakke stalen deuren heeft i.p.v. houten deuren. Uit de nieuwtjesfolder van Brawa (2006) blijkt overigens dat de oorsprong van deze wagen (en de stalen deuren) de Württembergse spoorwegen zijn geweest.
«
Laatst bewerkt op: 29 August 2017, 10:37:08 door trainiac. Reden: laatste zin toegevoegd
»
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #1 Gepost op:
29 August 2017, 12:56:50 »
Hoi Harry,
Wikipedia geeft
hier
een, voorzover ik dat kan beoordelen, mooi compleet overzicht van alle letters die op zowel personen- als goederenwagens (hebben ge)staan. Voor speciaal de "kleine lettertjes" zie
hier
.
Gelogd
trainiac
Offline
Berichten: 77
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #2 Gepost op:
29 August 2017, 14:21:01 »
Hallo Jan,
Dankjewel. Daar was ik ook al op gestoten in mijn zoektocht. Maar daaruit blijkt m.b.t. de "u" het volgende:
u: (bis 1914) ungeeignet für Züge des öffentlichen Verkehrs
u (tussen vierkante haken): (bis 1921) ungeeignet zum Verladen von Militärfahrzeugen
u: (1939 bis 1948) ungeeignet für Militärtransporte
Carstens geeft dezelfde informatie, helaas. Ik vermoed dat de "u" ook vóór 1939 bedoeld was om aan te geven dat deze gesloten wagens niet voor het vervoer van soldaten of paarden gebruikt mochten worden. Misschien wel vanwege de stalen deuren? Ik geef het nog niet op en blijf verder zoeken, bijvoorbeeld bij de Württembergse staatstpoorwegen. Desnoods stel ik de vraag aan Brawa. Ik moet binnenkort toch weer eens onderdeeltjes bestellen.
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #3 Gepost op:
29 August 2017, 14:44:21 »
Ja, nu je het zegt... er blijft wel ruimte voor vragen. Bij mij rijst dan de vraag: wat wordt er precies bedoeld met het "öffentlicher Verkehr"? Naar mijn idee mogen ze dan alleen voor intern gebruik (dus voor doeleinden tbv de spoorwegmaatschappij zelf) ingezet worden.
En ook: hoe zat het dan tussen 1921 en 1939?
Misschien voor "mijn periode" allemaal niet zo relevant, maar eenmaal de vraag gesteld is het antwoord ook wel wenselijk.
Gelogd
trainiac
Offline
Berichten: 77
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #4 Gepost op:
29 August 2017, 14:56:26 »
Hallo Jan,
Het voorschrift tot 1914 is alleen van toepassing op
Gattung
X en dat zijn vaak werkwagons, dus ik denk ook dat bedoeld wordt dat ze niet in het normale treinverkeer ingezet mochten worden. Vanaf 1948 (de demilitarisering van Duitsland) betekende de "u" dat de gesloten goederenwagon niet voor personenvervoer gebruikt mocht worden. Vanaf 1952 (ik neem aan tot vandaag de dag) staat de "u" (nu
Nebenzeichen
genoemd) voor een kiepinrichting bij open wagons. Zodra ik een antwoord heb, zal ik het natuurlijk hier plaatsen. We zoeken vrolijk verder
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
trainiac
Offline
Berichten: 77
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #5 Gepost op:
01 January 2018, 12:57:05 »
Tja, bij Brawa weten ze het ook niet. Helaas.
Een goed 2018 voor eenieder die dit leest
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II