Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 10:30:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 10:11:33
NL cameo layout (0,26m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:02:54
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:58:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
bask185
Vandaag
om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 09:18:58
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
meino
Vandaag
om 09:17:24
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 08:51:09
West-Brabantse modelspoordagen
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:49:19
NL-baan in Canada
door
mass am see
Vandaag
om 08:42:00
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse
door
Besselspoor
Vandaag
om 08:23:52
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
marco
Vandaag
om 08:10:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 07:59:36
Märklin 2025
door
Eric B
Vandaag
om 07:41:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205
door
hmmglaser
Vandaag
om 00:33:52
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Huup
20 October 2025, 23:22:53
Schroefkoppeling voor H0.
door
Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk
door
Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
wob
20 October 2025, 19:43:39
Aachenau West
door
wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI
door
gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II (gelezen 1253 keer)
trainiac
Offline
Berichten: 79
Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Gepost op:
29 August 2017, 10:32:20 »
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over de type-aanduidingen (
Gattungszeichen
) op goederenwagens van de DRG uit tijdperk 2. De DRG nam gesloten goederenwagens over van de
Länderbahnen
, waaronder het type
G Hannover
, het latere type
G 02
van de DB. Deze aanduiding werd toegepast op de gesloten goederenwagens van de Pruisische (type Gml), de Beierse (Gm) en Saksische (Gm) spoorwegen. Brawa heeft er een model van uitgebracht (48201) met de aanduiding
Gu Hannover
. Nu gaat het mij om de letter "u" in de type-aanduiding. Dit
Nebengattungszeichen
werd op gesloten goederenwagens alleen gebruikt na 1939. Tussen 1939 en 1948 duidde deze letter aan dat de wagon niet geschikt was voor militaire transporten. Na 1948 betekende het dat de wagon niet geschikt was voor personenvervoer. De letter "u" zou tussen 1914 en 1939 niet gebruikt zijn. Vóór 1914 werd de letter alleen toegepast bij platte werkwagons en betekende dat de wagon niet geschikt was voor het normale treinverkeer. De letter "u" moet ook niet verward worden met "u" tussen vierkante haken. Die tekencombinatie werd tot 1921 gebruikt om aan te duiden dat de wagon niet geschikt was voor het vervoer van militaire voertuigen. Overigens weer alleen in combinatie met open, platte wagens.
Maar wat betekende de "u" in combinatie met gesloten wagons vóór 1939? Of is dit een foutje van Brawa? Wie kan mij helpen? Het enige wat aan het model van Brawa opvalt is dat het model vlakke stalen deuren heeft i.p.v. houten deuren. Uit de nieuwtjesfolder van Brawa (2006) blijkt overigens dat de oorsprong van deze wagen (en de stalen deuren) de Württembergse spoorwegen zijn geweest.
«
Laatst bewerkt op: 29 August 2017, 10:37:08 door trainiac. Reden: laatste zin toegevoegd
»
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15428
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #1 Gepost op:
29 August 2017, 12:56:50 »
Hoi Harry,
Wikipedia geeft
hier
een, voorzover ik dat kan beoordelen, mooi compleet overzicht van alle letters die op zowel personen- als goederenwagens (hebben ge)staan. Voor speciaal de "kleine lettertjes" zie
hier
.
Gelogd
trainiac
Offline
Berichten: 79
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #2 Gepost op:
29 August 2017, 14:21:01 »
Hallo Jan,
Dankjewel. Daar was ik ook al op gestoten in mijn zoektocht. Maar daaruit blijkt m.b.t. de "u" het volgende:
u: (bis 1914) ungeeignet für Züge des öffentlichen Verkehrs
u (tussen vierkante haken): (bis 1921) ungeeignet zum Verladen von Militärfahrzeugen
u: (1939 bis 1948) ungeeignet für Militärtransporte
Carstens geeft dezelfde informatie, helaas. Ik vermoed dat de "u" ook vóór 1939 bedoeld was om aan te geven dat deze gesloten wagens niet voor het vervoer van soldaten of paarden gebruikt mochten worden. Misschien wel vanwege de stalen deuren? Ik geef het nog niet op en blijf verder zoeken, bijvoorbeeld bij de Württembergse staatstpoorwegen. Desnoods stel ik de vraag aan Brawa. Ik moet binnenkort toch weer eens onderdeeltjes bestellen.
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15428
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #3 Gepost op:
29 August 2017, 14:44:21 »
Ja, nu je het zegt... er blijft wel ruimte voor vragen. Bij mij rijst dan de vraag: wat wordt er precies bedoeld met het "öffentlicher Verkehr"? Naar mijn idee mogen ze dan alleen voor intern gebruik (dus voor doeleinden tbv de spoorwegmaatschappij zelf) ingezet worden.
En ook: hoe zat het dan tussen 1921 en 1939?
Misschien voor "mijn periode" allemaal niet zo relevant, maar eenmaal de vraag gesteld is het antwoord ook wel wenselijk.
Gelogd
trainiac
Offline
Berichten: 79
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #4 Gepost op:
29 August 2017, 14:56:26 »
Hallo Jan,
Het voorschrift tot 1914 is alleen van toepassing op
Gattung
X en dat zijn vaak werkwagons, dus ik denk ook dat bedoeld wordt dat ze niet in het normale treinverkeer ingezet mochten worden. Vanaf 1948 (de demilitarisering van Duitsland) betekende de "u" dat de gesloten goederenwagon niet voor personenvervoer gebruikt mocht worden. Vanaf 1952 (ik neem aan tot vandaag de dag) staat de "u" (nu
Nebenzeichen
genoemd) voor een kiepinrichting bij open wagons. Zodra ik een antwoord heb, zal ik het natuurlijk hier plaatsen. We zoeken vrolijk verder
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
trainiac
Offline
Berichten: 79
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #5 Gepost op:
01 January 2018, 12:57:05 »
Tja, bij Brawa weten ze het ook niet. Helaas.
Een goed 2018 voor eenieder die dit leest
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II