Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II  (gelezen 1219 keer)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Gepost op: 29 August 2017, 10:32:20 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de type-aanduidingen (Gattungszeichen) op goederenwagens van de DRG uit tijdperk 2. De DRG nam gesloten goederenwagens over van de Länderbahnen, waaronder het type G Hannover, het latere type G 02 van de DB. Deze aanduiding werd toegepast op de gesloten goederenwagens van de Pruisische (type Gml), de Beierse (Gm) en Saksische (Gm) spoorwegen. Brawa heeft er een model van uitgebracht (48201) met de aanduiding Gu Hannover. Nu gaat het mij om de letter "u" in de type-aanduiding. Dit Nebengattungszeichen werd op gesloten goederenwagens alleen gebruikt na 1939. Tussen 1939 en 1948 duidde deze letter aan dat de wagon niet geschikt was voor militaire transporten. Na 1948 betekende het dat de wagon niet geschikt was voor personenvervoer. De letter "u" zou tussen 1914 en 1939 niet gebruikt zijn. Vóór 1914 werd de letter alleen toegepast bij platte werkwagons en betekende dat de wagon niet geschikt was voor het normale treinverkeer. De letter "u" moet ook niet verward worden met "u" tussen vierkante haken. Die tekencombinatie werd tot 1921 gebruikt om aan te duiden dat de wagon niet geschikt was voor het vervoer van militaire voertuigen. Overigens weer alleen in combinatie met open, platte wagens.

Maar wat betekende de "u" in combinatie met gesloten wagons vóór 1939? Of is dit een foutje van Brawa? Wie kan mij helpen? Het enige wat aan het model van Brawa opvalt is dat het model vlakke stalen deuren heeft i.p.v. houten deuren. Uit de nieuwtjesfolder van Brawa (2006) blijkt overigens dat de oorsprong van deze wagen (en de stalen deuren) de Württembergse spoorwegen zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2017, 10:37:08 door trainiac. Reden: laatste zin toegevoegd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Reactie #1 Gepost op: 29 August 2017, 12:56:50 »
Hoi Harry,

Wikipedia geeft hier een, voorzover ik dat kan beoordelen, mooi compleet overzicht van alle letters die op zowel personen- als goederenwagens (hebben ge)staan. Voor speciaal de "kleine lettertjes" zie hier.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Reactie #2 Gepost op: 29 August 2017, 14:21:01 »
Hallo Jan,

Dankjewel. Daar was ik ook al op gestoten in mijn zoektocht. Maar daaruit blijkt m.b.t. de "u" het volgende:

u: (bis 1914) ungeeignet für Züge des öffentlichen Verkehrs
u (tussen vierkante haken): (bis 1921) ungeeignet zum Verladen von Militärfahrzeugen
u: (1939 bis 1948) ungeeignet für Militärtransporte

Carstens geeft dezelfde informatie, helaas. Ik vermoed dat de "u" ook vóór 1939 bedoeld was om aan te geven dat deze gesloten wagens niet voor het vervoer van soldaten of paarden gebruikt mochten worden. Misschien wel vanwege de stalen deuren? Ik geef het nog niet op en blijf verder zoeken, bijvoorbeeld bij de Württembergse staatstpoorwegen. Desnoods stel ik de vraag aan Brawa. Ik moet binnenkort toch weer eens onderdeeltjes bestellen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Reactie #3 Gepost op: 29 August 2017, 14:44:21 »
Ja, nu je het zegt... er blijft wel ruimte voor vragen. Bij mij rijst dan de vraag: wat wordt er precies bedoeld met het "öffentlicher Verkehr"? Naar mijn idee mogen ze dan alleen voor intern gebruik (dus voor doeleinden tbv de spoorwegmaatschappij zelf) ingezet worden.
En ook: hoe zat het dan tussen 1921 en 1939?
Misschien voor "mijn periode" allemaal niet zo relevant, maar eenmaal de vraag gesteld is het antwoord ook wel wenselijk.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Reactie #4 Gepost op: 29 August 2017, 14:56:26 »
Hallo Jan,

Het voorschrift tot 1914 is alleen van toepassing op Gattung X en dat zijn vaak werkwagons, dus ik denk ook dat bedoeld wordt dat ze niet in het normale treinverkeer ingezet mochten worden. Vanaf 1948 (de demilitarisering van Duitsland) betekende de "u" dat de gesloten goederenwagon niet voor personenvervoer gebruikt mocht worden. Vanaf 1952 (ik neem aan tot vandaag de dag) staat de "u" (nu Nebenzeichen genoemd) voor een kiepinrichting bij open wagons. Zodra ik een antwoord heb, zal ik het natuurlijk hier plaatsen. We zoeken vrolijk verder  :P

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2018, 12:57:05 »
Tja, bij Brawa weten ze het ook niet. Helaas.

Een goed 2018 voor eenieder die dit leest  (y)