Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:24:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:23:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 19:19:30
ESU locprogrammer
door
saskia
Vandaag
om 19:17:34
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Albert de Heer
Vandaag
om 19:15:54
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Servé
Vandaag
om 19:06:52
US diorama in H0
door
Frank103
Vandaag
om 18:54:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:45:28
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 18:26:21
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ben
Vandaag
om 18:15:25
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 18:15:02
Au bord de la Cèze
door
741230
Vandaag
om 18:07:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:32:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:41:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 16:31:31
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 16:30:24
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 16:17:39
Frans loodsje et cetera
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:15:37
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 15:29:00
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 14:27:50
Baanplan Belkamp H0
door
jdk
Vandaag
om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 12:58:24
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
bellejt
Vandaag
om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
SvenW
Vandaag
om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 11:40:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS (gelezen 7008 keer)
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4302
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
«
Gepost op:
31 December 2017, 12:39:58 »
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
Door: Jimmy Langeveld
Uitgeverij Uquilair
Deel 15, Treinen in Beeld
ISBN 978-90-71513-97-8, eerste druk 2017.
160 bladzijden, meer dan 200 foto’s
In de reeks “Treinen in Beeld” is onlangs het deel verschenen over de Beneluxdienst, vanaf eind jaren ‘50 tot de huidige dienst met de TRAXX’en. Met recht Treinen in BEELD! Meer dan 200 foto’s laten zien hoe deze dienst zich door de jaren heen ontwikkeld heeft. Veel foto’s uit de beginjaren, maar ook een enkele van de Fyra V250. Een heerlijk boek, dat een prominente plek in de boekenkast moet hebben als je geïnteresseerd bent in Beneluxdienst!
Dit deel is voornamelijk een fotoboek, dus geen lange technische verhalen over de loks of rijtuigen. Het begint met een korte inleiding over het ontstaan van de dienst. Al in 1939 werden de eerste pogingen gedaan de lijn te elektrificeren, maar de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. Uiteindelijk begint in 1957 de treindienst van Amsterdam naar Brussel, met de speciaal daarvoor ontwikkelde ‘Hondekoppen’. En zo loopt het verhaal door, over de capaciteitsproblemen al in de jaren ‘60 en de verandering van treinstellen naar getrokken materieel. Eerst de NMBS-loks 25.5 met Nederlandse en Belgische rijtuigen, gevolgd door de bekende rood-gele combi van NMBS-lok reeks 11 met de Nederlandse ICR rijtuigen. Deze zijn in 2007 gerenoveerd tot de NS Hispeed uitvoering. Summier wordt ook de korte inzet van de Italiaanse Fyra V250 besproken, maar deze bespreking is ongeveer net zo kort als de daadwerkelijke inzet van deze treinstellen is geweest. Leuk is ook dat men een aantal brochures van de Beneluxdienst in het boek heeft opgenomen, nostalgie!
En dan begint het foto gedeelte van het boek, al vanaf bladzijde 11. Kwalitatief mooie foto’s van de Benelux Hondekop in hun toenmalige omgeving, zoals de stations in de jaren ‘60. Alleen al daarom is het een must dit boek in je collectie op te nemen: zo zag het er toen uit! Een Beneluxstel onder de seinbrug van Amsterdam, met die mooie armseinen. En nog meer foto’s van de Beneluxtreinstellen en klassieke beveiliging. Ook bijzondere samenstellingen kun je zien, zoals een Benelux Hondekop gecombineerd met een Pec en gewone binnenlandse Hondekop.
Vanaf 1973 kwamen de getrokken rijtuigen met de karakteristieke, tot stuurstand omgebouwde, RD op de baan, samen met de I4- rijtuigen en de reeks 25.5 van de NMBS, en de W1 rijtuigen van de NS. En ook van deze samenstelling vele foto’s op locaties die nu niet meer mogelijk zijn.
Het boek brengt ook de introductie van de Belgische Reeks 11 in beeld, vanaf 1985, met de Nederlandse ICR rijtuigen in de zo bekende rood-gele kleurstelling. Bijzonder is dat in de mid-jaren ‘80 nog even alle Beneluxtreinstellen en het getrokken materieel tegelijk dienst heeft gedaan. Een mooie foto is daarbij de line-up van al het Beneluxmaterieel door de jaren heen. Maar vanaf eind jaren ‘80 was het einde van de Hondekoppen en de eerste serie getrokken (of geduwde) rijtuigen toch echt voorbij, en dat is ook op beeld vastgelegd: van slooptransport tot de sloop zelf.
Behalve afbeeldingen van de ‘echte’ Beneluxdienst vind je ook een aantal foto’s van de inzet in bijvoorbeeld de Ardennen Express, of Lovers Rail die de overbodige Reeks 25.5 inhuurde.
Tenslotte wordt aandacht besteed aan de opkomst van NS Hispeed en de HSL. Van ICR rijtuigen in de Prio-bestickering. Een mooie serie foto’s van de inzet van divers materieel door elkaar: een TRAXX of NS1600 met Prio-rijtuigen, soms als overbrenging, soms in gewone dienst.
Als afsluiting een foto van de geheel geel-blauwe samenstelling van NS-TRAXX loc en rijtuigen zoals je ze nu regelmatig kunt tegenkomen.
Conclusie:
Een zeer geslaagd fotoboek dat eigenlijk niet in je bibliotheek mag ontbreken!
Door: Bert van Gelder
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS