Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door henk
Vandaag om 13:45:46
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 13:38:53
Piko TT 2025 door Rick
Vandaag om 13:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:33:42
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
  

Auteur Topic: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.  (gelezen 3490 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Gepost op: 27 January 2014, 16:50:46 »
Hoi,

Ik heb een vraagje over het volgende:
Onderstaand een schema over hoe ik mijn digitaal systeem opbouw.
Ik sluit mijn massa van alle gebruikers aan via het "common ground" systeem.
Nu zit er ook een Uhlenbrock 63410 in mijn systeem.
Ik las dat deze op ander transfo moet aangesloten worden dan de IB.
Maar ik neem aan dat de andere aansluiting aangesloten mag worden op de massa?

Grt Dave

DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Benelux

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2014, 08:57:29 »
Hi,

De trafo voor de wissels is een "stand alone" trafo en dient niet verbonden te zijn met de trafos voor de boosters, IB e.d.

Uhlenbrock site: Das LocoNet-Schaltmodul wird von einem separaten Trafo mit Energie versorgt und belastet das LocoNet oder die Digitalzentrale nicht.

Voor de andere trafo's heb je gelijk en is je tekening wel correct.

De enige wijze waarop de 63410 verbonden is met het systeem is via de loconet aansluiting.

Groet

Jos

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2014, 10:39:12 »
Beste Jos,

Dank je wel voor de reactie.
Ondertussen in mijn schets aangepast.



Grt Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Benelux

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2014, 13:10:18 »
Hi,

Helemaal goed.
De Trafo voor de wissels kun je inderdaad gebruiken voor meerdere 63410 modules.
Ik heb 10 van deze modules geschakeld (80 wissels en 20 seinen) en dat gaat prima.
Uiteraard dien je wel alle modules (ook de bezetmeld modules) te verbinden, in een circuit, via de loconet ingangen en de loconet T ingang van de IB.

Groet

Jos
« Laatst bewerkt op: 28 January 2014, 13:17:12 door Benelux »

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2014, 13:37:19 »
Hoi,

Ik zal de (voeding)aansluitingen van mijn Ultieme keerlus dan ook maar op een aparte massa aansluiten.
Ik heb die ook aangesloten op de gezamenlijke massa.
 
Oké ik ben er uit.
Bedankt alvast.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2014, 13:41:29 »
Hoi Dave,

Jammer dat je de eerste foto weggehaald hebt, konden anderen van leren :)

Ik zie alleen nog 1 fout. Het zal zo wel werken maar het is wat onhandig. De gemeenschappelijke draad van de wissels sluit je aan op de + klem van de decoder. (Zie even de handleiding voor welke, ze verschillen...)

Je zal ze idd niet mogen verbinden omdat de decoder naar alle waarschijnlijkheid de inkomende spanning dubbelzijdig gelijk richt, de twee type + aansluiting bevestigen dit vermoeden. De kathode kant (negatief) wordt dan als GND gebruikt. Deze zit intern weer aan de GND van de locnet en deze is weer gelijk aan de GND van de baan = ingang in de centrale. De hele trafo spanning komt daardoor over één diode in de gelijkrichter van de decoder te staan en zal de helft van de periode geleiden = halve periode sluiting.

In dit geval zou dus wel de spanning van trafo 1 dubbelzijdig gelijk mogen richten en de kathode/negative kant aan de common ground mogen hangen. Maar ik moet er wel bij vermelden dat ik het schema van de decoder niet ken (en deze is vast niet openbaar) en dat ik het niet 100% zeker weet. Dit is iig hoe het gros van de decoders het doet en lijkt door de + ingangen ook hier van toepassing.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2014, 14:01:51 »
Dan zetten we ze allebei even naast elkaar terug.

FOUT


GOED


Grt Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2014, 14:03:58 »
:)

Alleen de gemeenschappelijke draad (zwart) van de wisselaandrijving nog aan de decoder. De rechter + (die naast de 16V~) is degene die je wilt hebben voor wissels.




Timo
« Laatst bewerkt op: 28 January 2014, 14:11:32 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2014, 15:29:18 »
Oke,

Merci voor de info.
het is alweer vijf jaar geleden en je vergeet snel enkele details.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2017, 12:52:50 »
Hoi all,

Ik heb nog een vraagje over de sturing van het signaal dat mijn IB van Uhlenbrock stuurt.
Ik heb nu sein en servo decoders aangesloten en klopt het dat het beter is om de "Gleis" aansluitingen op deze componenten rechtstreeks (en alleen) van de IB te laten komen?
Dus niet aftakken van de leidingen die van de boosters afkomen.
Zie mijn schema hieronder.

Dave

commonground_uhlenbruck
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #10 Gepost op: 21 December 2017, 10:08:46 »
Ik zou niet weten waarom je een Gleis/signaal ingang beter op de IB zou doen. Uit de IB komt hetzelfde signaal als uit je boosters  :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vraagje over aansluitingen vanaf de IB.
« Reactie #11 Gepost op: 21 December 2017, 10:17:00 »
Hoi,

Het signaal komt altijd door?
Ook als je toevallig met meer treinen rijd dan toegestaan voor de booster.


Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vraagje over "Common ground" en aansluitingen.
« Reactie #12 Gepost op: 21 December 2017, 10:41:00 »
Zolang de booster aan is komt het net zo goed door als op de IB. Wat er in de IB zit is ook gewoon een booster. (Alleen een ietswat gevoelige booster ::))

En met te veel treinen op een booster / booster overbelasten moet je natuurlijk nooit doen ::) Maar als je de E van CDE ook aangesloten hebt zal de boel dan uitschakelen inclusief de centrale. Heb je het zo dat alleen een booster uit gaat en je wilt in dat geval dat de wissels en seinen gewoon schakelen zou je het op een losse booster kunnen gooien (inclusief ringleiding). Of je hiervoor de booster van de IB zelf wilt gebruiken is aan jou. In theorie belast je hem licht maarja, als je tijdens klussen sluiting maakt heb je toch weer een sluiting aan de IB hangen. De reden waarom je de IB uitgang niet zou willen gebruiken :-\


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox