Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 11:41:34
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 11:14:35
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Paulogic
Vandaag om 11:12:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Modeltreinenbeurzen door Arjan6511
Vandaag om 10:32:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:26:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
  

Auteur Topic: Roco wisselaandrijving bedienen met tuimelschakelaar?  (gelezen 1152 keer)

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
Roco wisselaandrijving bedienen met tuimelschakelaar?
« Gepost op: 08 December 2017, 15:07:27 »
Even een vraagje
Als ik mijn wissels wil laten schakelen doormidden van kleine tuimelschakelaartjes dan moet dat gewoon kunnen toch
Ben hier op het werk mee aan het rommelen
Ene colega zegt dan staat er altijd spanning op de spoel
Maar hebben gemeten en alleen bij het omschakelen zie je een kleine piek mili ampere
« Laatst bewerkt op: 08 December 2017, 17:39:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22604
Re: roco wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2017, 15:22:07 »
Klopt, de wissels hebben eindafschakeling. Zodra de eindstand is bereikt, wordt de stroom onderbroken. Er komt dus niet permanent spanning op de spoelen te staan.

Maarrrrr, dat werkt bijna altijd goed. Je kan er ook weer niet volledig op vertrouwen. Het is mijns inziens af te raden die tuimelschakelaars met vaste standen standaard te gebruiken. Momentschakelaars, desnoods in de vorm van terugverende tuimelschakelaars, zijn verstandiger.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26855
    • Pagina van klaas
Re: roco wisselaandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2017, 15:41:17 »
Ik denk dat het risico wel meevalt. Wat ik heb meegemaakt met eindafschakelingen is dat het vaak voorkomt dat een contact open blijft als het dicht moet zijn. Het tegenovergestelde heb ik nog nooit gezien.

Tuimelschakelaars hebben wel een voordeel: je kan aan de stand van de schakelaar zien wat de stand van het wissel is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22604
Re: roco wisselaandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2017, 17:16:46 »
Het tegenovergestelde heb ik nog nooit gezien.

Dat denk ik wel Klaas, want het zal vaak hetzelfde zijn. De eindafschakelaar is ook maar gewoon een tweestandenschakelaar. Als die eindafschakelaar defect raakt in de zin dat één verbinding permanent open blijft, is de kans groot dat de andere verbinding permanent gesloten is. Dan werkt één spoel niet meer, zo kom je er achter dat er iets loos is, maar de andere spoel komt bij proberen met een tuimelschakelaar permanent onder spanning te staan. En mensen gaan echt wel proberen of de andere spoel nog werkt. En hij werkt, alleen niet lang meer.

Het positieve nieuws is dat juist de eindafschakeling in die Roco aandrijivngen opvallend betrouwbaar is in vergelijking met die van Fleischmann of Märklin. Best typisch als je ziet wat een knullig omschakelveertje het is. Toch zou ik het risico niet nemen.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2017, 18:13:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Roco wisselaandrijving bedienen met tuimelschakelaar?
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2017, 20:03:42 »
Ik heb ook ooit gestoeid met tuimelschakelaars eindafschakelingen etc.
Ergens op het forum staat nog het draadje. (Ik meende analoog schakelen van wissels)
De oplossing die uiteindelijk naar voren kwam en perfect werkte (met dank aan Calimero)
Was een terugverende druk schakelaar in serie met een tuimel wisselschakelaar.
Tuimelschakelaar omzetten in juiste stand, druk op drukschakelaar en wissel slaat om.
Drukschakelaar los, alles weer spanningsvrij.

Werkte super
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf