Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 18:49:10
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Bert Senden
Vandaag om 17:56:47
booster vraag door Menno
Vandaag om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:31:47
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door tijgernootje
Vandaag om 16:41:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
  

Auteur Topic: Roco wisselaandrijving bedienen met tuimelschakelaar?  (gelezen 1127 keer)

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
Roco wisselaandrijving bedienen met tuimelschakelaar?
« Gepost op: 08 December 2017, 15:07:27 »
Even een vraagje
Als ik mijn wissels wil laten schakelen doormidden van kleine tuimelschakelaartjes dan moet dat gewoon kunnen toch
Ben hier op het werk mee aan het rommelen
Ene colega zegt dan staat er altijd spanning op de spoel
Maar hebben gemeten en alleen bij het omschakelen zie je een kleine piek mili ampere
« Laatst bewerkt op: 08 December 2017, 17:39:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: roco wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2017, 15:22:07 »
Klopt, de wissels hebben eindafschakeling. Zodra de eindstand is bereikt, wordt de stroom onderbroken. Er komt dus niet permanent spanning op de spoelen te staan.

Maarrrrr, dat werkt bijna altijd goed. Je kan er ook weer niet volledig op vertrouwen. Het is mijns inziens af te raden die tuimelschakelaars met vaste standen standaard te gebruiken. Momentschakelaars, desnoods in de vorm van terugverende tuimelschakelaars, zijn verstandiger.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: roco wisselaandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2017, 15:41:17 »
Ik denk dat het risico wel meevalt. Wat ik heb meegemaakt met eindafschakelingen is dat het vaak voorkomt dat een contact open blijft als het dicht moet zijn. Het tegenovergestelde heb ik nog nooit gezien.

Tuimelschakelaars hebben wel een voordeel: je kan aan de stand van de schakelaar zien wat de stand van het wissel is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: roco wisselaandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2017, 17:16:46 »
Het tegenovergestelde heb ik nog nooit gezien.

Dat denk ik wel Klaas, want het zal vaak hetzelfde zijn. De eindafschakelaar is ook maar gewoon een tweestandenschakelaar. Als die eindafschakelaar defect raakt in de zin dat één verbinding permanent open blijft, is de kans groot dat de andere verbinding permanent gesloten is. Dan werkt één spoel niet meer, zo kom je er achter dat er iets loos is, maar de andere spoel komt bij proberen met een tuimelschakelaar permanent onder spanning te staan. En mensen gaan echt wel proberen of de andere spoel nog werkt. En hij werkt, alleen niet lang meer.

Het positieve nieuws is dat juist de eindafschakeling in die Roco aandrijivngen opvallend betrouwbaar is in vergelijking met die van Fleischmann of Märklin. Best typisch als je ziet wat een knullig omschakelveertje het is. Toch zou ik het risico niet nemen.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2017, 18:13:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Roco wisselaandrijving bedienen met tuimelschakelaar?
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2017, 20:03:42 »
Ik heb ook ooit gestoeid met tuimelschakelaars eindafschakelingen etc.
Ergens op het forum staat nog het draadje. (Ik meende analoog schakelen van wissels)
De oplossing die uiteindelijk naar voren kwam en perfect werkte (met dank aan Calimero)
Was een terugverende druk schakelaar in serie met een tuimel wisselschakelaar.
Tuimelschakelaar omzetten in juiste stand, druk op drukschakelaar en wissel slaat om.
Drukschakelaar los, alles weer spanningsvrij.

Werkte super
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf