Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
defender
Vandaag
om 18:57:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:49:10
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
Bert Senden
Vandaag
om 17:56:47
booster vraag
door
Menno
Vandaag
om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:31:47
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 17:12:01
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:41:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:24
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:15:52
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:07:50
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:13:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Roco wisselaandrijving bedienen met tuimelschakelaar?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco wisselaandrijving bedienen met tuimelschakelaar? (gelezen 1127 keer)
Stefan88
Offline
Berichten: 767
Roco wisselaandrijving bedienen met tuimelschakelaar?
«
Gepost op:
08 December 2017, 15:07:27 »
Even een vraagje
Als ik mijn wissels wil laten schakelen doormidden van kleine tuimelschakelaartjes dan moet dat gewoon kunnen toch
Ben hier op het werk mee aan het rommelen
Ene colega zegt dan staat er altijd spanning op de spoel
Maar hebben gemeten en alleen bij het omschakelen zie je een kleine piek mili ampere
«
Laatst bewerkt op: 08 December 2017, 17:39:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: roco wisselaandrijving
«
Reactie #1 Gepost op:
08 December 2017, 15:22:07 »
Klopt, de wissels hebben eindafschakeling. Zodra de eindstand is bereikt, wordt de stroom onderbroken. Er komt dus niet permanent spanning op de spoelen te staan.
Maarrrrr, dat werkt bijna altijd goed. Je kan er ook weer niet volledig op vertrouwen. Het is mijns inziens af te raden die tuimelschakelaars met vaste standen standaard te gebruiken. Momentschakelaars, desnoods in de vorm van terugverende tuimelschakelaars, zijn verstandiger.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26707
Re: roco wisselaandrijving
«
Reactie #2 Gepost op:
08 December 2017, 15:41:17 »
Ik denk dat het risico wel meevalt. Wat ik heb meegemaakt met eindafschakelingen is dat het vaak voorkomt dat een contact open blijft als het dicht moet zijn. Het tegenovergestelde heb ik nog nooit gezien.
Tuimelschakelaars hebben wel een voordeel: je kan aan de stand van de schakelaar zien wat de stand van het wissel is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: roco wisselaandrijving
«
Reactie #3 Gepost op:
08 December 2017, 17:16:46 »
Citaat van: Klaas Zondervan op 08 December 2017, 15:41:17
Het tegenovergestelde heb ik nog nooit gezien.
Dat denk ik wel Klaas, want het zal vaak hetzelfde zijn. De eindafschakelaar is ook maar gewoon een tweestandenschakelaar. Als die eindafschakelaar defect raakt in de zin dat één verbinding permanent open blijft, is de kans groot dat de andere verbinding permanent gesloten is. Dan werkt één spoel niet meer, zo kom je er achter dat er iets loos is, maar de andere spoel komt bij proberen met een tuimelschakelaar permanent onder spanning te staan. En mensen gaan echt wel proberen of de andere spoel nog werkt. En hij werkt, alleen niet lang meer.
Het positieve nieuws is dat juist de eindafschakeling in die Roco aandrijivngen opvallend betrouwbaar is in vergelijking met die van Fleischmann of Märklin. Best typisch als je ziet wat een knullig omschakelveertje het is. Toch zou ik het risico niet nemen.
«
Laatst bewerkt op: 08 December 2017, 18:13:25 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
EricZmS
Offline
Berichten: 1399
Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Roco wisselaandrijving bedienen met tuimelschakelaar?
«
Reactie #4 Gepost op:
08 December 2017, 20:03:42 »
Ik heb ook ooit gestoeid met tuimelschakelaars eindafschakelingen etc.
Ergens op het forum staat nog het draadje. (Ik meende analoog schakelen van wissels)
De oplossing die uiteindelijk naar voren kwam en perfect werkte (met dank aan Calimero)
Was een terugverende druk schakelaar in serie met een tuimel wisselschakelaar.
Tuimelschakelaar omzetten in juiste stand, druk op drukschakelaar en wissel slaat om.
Drukschakelaar los, alles weer spanningsvrij.
Werkte super
Gelogd
Met vriendelijke groet, Eric
ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Roco wisselaandrijving bedienen met tuimelschakelaar?