Ik vind ook dat je niet de maximale grens moet opzoeken, maar beginnen met 12V uit de trafo lijkt me te zuinig.
Ik ken niemand die CV5 op 255 heeft gezet en hem dan geijkt krijgt op 160 km/h.
je kan het ook anders zien, zoals ik het persoonlijk zie en ervaar:
Kleine tip:Als je wilt weten wat de gelijkgerichte baanspanning is op een decoder? pak een goedkope decoder zoals de LaisDCC en sluit rood en zwart aan op het spoor. Meet vervolgens op de blauwe en de GND van de decoder wat je effectieve baanspanning is. Niks geen fancy oscilloscopen of meetapparatuur nodig
Maar dan heb je nog steeds het feit dat je decoder teveel spanning krijgt, warmte produceert en je dus ergens moet knijpen om dit te corrigeren. groetjes
Ik zie nog steeds het probleem niet. Volgens de DCC normen mag de digitale spanning op de baan maximaal 22V zijn. Decoders voor schaal N moeten een spanning van 24V kunnen verdragen, voor decoders voor H0 en grotere schalen is dat 27V. Er zit dus genoeg marge in.
Als er door een hoge spanning meer warmte wordt geproduceerd zal dat eerder in de motor zijn dan in de decoder.
Ik zal binnenkort eens iets anders plaatsen en laten zien, maar dan het verschil tussen 2 centrales, en dezelfde baan en locdecoder.Moet daar nog even wat bewegende beelden van maken, dus binnenkort in dit theater.MvgWim.
PS.: @Martin, er is geen sprake van haat. Het enigste waar ik en nog een paar met mij moeite mee hebben is de manier waarop jij hoog van de toren blaast, en daarbij jouw mening als zaligmakend opdringt, meer niet, als persoon heb ik persoonlijk geen moeite met je.
Niet alle merken houden zich aan die regels, kijk naar CT Electronics, LaisDCC en natuurlijk de nano decoders (18V) het probleem kan je dan weerleggen dat je jezelf onnodig beperkt in je decoder keuze.
Sowieso moet een decoder de baanspanning gelijkrichten, en dat wordt dan gedimd of verlaagt naar de ingestelde waarde. Zij het met PWM of via een spanningsregelaar.