Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door eichddraig
Vandaag om 21:53:12
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:40:15
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:33:44
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand  (gelezen 4375 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Reactie #15 Gepost op: 05 November 2017, 16:48:55 »
Eigenlijk is dat de allerslechtste manier..... je kunt veel beter je loc met decoder op het aparte (indien mogelijk) programmeerspoor zetten. Op die manier krijgt je decoder niet de volle mep (vanwege de lage spanning om te programmeren) en mocht er bv iets verkeerd aangesloten zijn je decoder ook niet direct in rook op gaat.
Tja, maar programmeerspoor bestond bij dat systeem niet. Zelf programmeer ik ook alleen maar 'On the Main', want zo'n programmeerspoor vind ik zelf alleen maar onhandig (en tot jouw bericht wist ik niet eens dat daar lagere spanning op stond, dus nu is me eindelijk duidelijk wat dan precies het verschil is)

Je programmeerde met het systeem wat ik had op het gewone hoofdspoor: iets anders kon gewoon niet. Je programmeerde ook enkel en alleen de lok die je geselecteerd had: al stond het maximum van 63 loks op de baan, als jij nummer 3 geselecteerd had en je wou (binnen de beperkte mogelijkheden die er waren) een parameter wijzigen, dan had dat alleen betrekking op die ene lok. Dat heeft me met het huidige systeem (DCC) al heel wat keren meerdere loks op hetzelfde adres opgeleverd ;)
Ik heb geen idee welke decoder in de BR 215 zit. Hij zat in een startset met een Lokmaus, denk dat ik die zo'n 10 jaar geleden heb gekocht.
Echter heb ik toch de loc aan de praat gekregen, met de originele decoder. De rij-stappen staan (vast) op 28. Ik kan echter daaraan niets veranderen. Zodra ik de decoder wil programmeren dan kan ik wel een aantal CV's uitlezen, maar bij het programmeren krijg ik de melding dat de decoder niet reageert. De loc schokt dan wel een aantal keren, maar verder niets. Resetten met CV 8 wil ook niet, die blijft op 100 staan. Adressen veranderen gaan wel. Misschien kun je aan deze decoder niet zoveel aanpassen, ik weet het niet.
Ik heb geloof ik dezelfde startset gehad, maar dan met de 215 108-2 en had ook wel eens problemen met de decoder. Ik heb 'm uiteindelijk ook vervangen door een Lokpilot 3.
Die van mij had geen toeter ;)
Wel weet ik dat de verlichting belabberd was. Het was toen (10 jaar terug geloof ik) de enige betaalbare startset die ik vond naast de enorme dozen met TEE-treinstel die voor 500 euro de deur uitgingen...

Veel plezier met het ombouwen ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17830
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Reactie #16 Gepost op: 05 November 2017, 17:51:12 »
Om waarden in de EEPROM te schrijven is juist een hoge spanning nodig.

Je zult wel gelijk hebben maar toch is het dringender advies om een nieuwe loc/decoder eerst op het programmeerspoor in te lezen en/of te programmeren (wat prima gaat) om evt fouten voor te zijn. Doe je dat "on the main" kan het maar zo misgaan.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Reactie #17 Gepost op: 05 November 2017, 18:09:58 »
Hallo Fokke,

Het klopt dat als je CV8 na het resetten uitleest geen 8 zult zien. CV8 geeft altijd de code van de fabrikant, in jouw geval dus 100. Mijn lijst geeft overigens bij 100 geen fabrikant. Mogelijk dus een OEM of een producent die niet meer bestaat.
Als de decoder via CV8 = 8 gereset moet worden (wat niet bij alle decoders zo is) is hij wel gereset, ondanks het feit dat je CV8 niet kunt uitlezen. CV1 kun je wel uitlezen en die staat na het resetten altijd op 3.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Reactie #18 Gepost op: 05 November 2017, 19:49:07 »
Je zult wel gelijk hebben maar toch is het dringender advies om een nieuwe loc/decoder eerst op het programmeerspoor in te lezen en/of te programmeren (wat prima gaat) om evt fouten voor te zijn. Doe je dat "on the main" kan het maar zo misgaan.

Er staat geen lagere spanning op de programmeeruitgang, maar de stroom is veel lager begrensd. Het effect is hetzelfde. De uitgang kan niet gemakkelijk genoeg vermogen leveren om een decoder op te blazen.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2017, 20:14:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6170
Re: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Reactie #19 Gepost op: 06 November 2017, 09:36:53 »
Toeter in de BR 215? Misschien later in zo'n startset?
Die van mij (los 2ehands gekocht) heeft een primitieve laagfrequente decoder die nog zo bromt.

Maar mooi dat het zaakje weer werkt Fokke  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Reactie #20 Gepost op: 11 November 2017, 21:11:00 »
Laatste stand van zaken:
De Roco 1142 heeft de 2e Lopi 3 gekregen, en na de tandwielen van een drupje olie te hebben voorzien rijdt de loc als een zonnetje!
De volgende stap as de DKM 2416. Bij de treinwinkel in de buurt (nooit geweten dat ie daar zat...) een 76425 van Uhlenbrock gehaald. Stekker eraf en de draadjes overeenkomstig het voorbeeld op Avontuur in Miniatuur gesoldeerd. De decoder past precies onder de kap, zonder de printplaat door te zagen  (y). Ook die loc doet het digitaal goed.
Mijn grootste wens is de mat '46 te digitaliseren. Dus de stoute schoenen aangetrokken en nog een 76425 gehaald  ;D
Helaas zit daar wel wat meer werk aan. Het treinstel rijdt digitaal, maar omdat ik de bakken elektrisch gekoppeld heb, en daardoor de draden via het Jacobsdraaistel heb getrokken. En dat is denk ik de reden waarom hij hij niet echt door de bocht wil, de motor slipt als hij de bakken door de bocht duwt, of trekt. De draden zijn redelijk stug, maar ik vraag me af of de soepelste (dunne) draad soepel genoeg zal zijn. Je moet nl. 4 draden van voor naar achter trekken, 2 voor de stroomafname, en 2 voor de verlichting. En dan hebben we nog niet eens sluitseinen. Op de site van Groterdam staat nog een ombouw artikel uit 2007. Daar kom ik niet verder uit.

Naar aanleiding van bovenstaande verhaal heb ik 2 vragen:
- Wie kan mij vertellen hoe ik de draaistellen van de DKM 2400 kan demoteren om zo de tandwielen te kunnen smeren?
- Welke tips kunnen jullie geven t.a.v. het gangbaar maken van het tussendraaistel van de Lima met de draden, of hoe kan ik het oplossen zonder al die draden? Kan ik bijvoorbeeld een functiedecoder in de 2e bak bouwen voor de verlichting en de stroom aftakken van de 2 aanvoerdraden van de draaistellen (die dan wel aan elkaar gekoppeld zijn?

FokkeB

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Reactie #21 Gepost op: 12 November 2017, 16:20:23 »
Hallo Fokke

Ik heb pas een Fleischmann sprinter 4470 digitaal gemaakt , hier zit een stekker verbinding tussen met 4 draden, 2 voor verlichting (Front en sluitlicht )en 2 voor railstroom, daar heb ik decoderdraad voor gebruikt is heel soepel en mooi dun, voor de binnen verlichting heb ik een functie decoder(tje van Digikeijs) ingebouwd. Bij mijn Lima dubbeldekker heb ik in de 3 rijtuigen gebruik gemaakt van nano functie decoders van digikeijs ( zelfde als bij de sprinter), mooi klein om weg te werken. En deze schakelt bij de stuurstand  ook het front en sluitlicht aan de andere kant
succes
gr Arie

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Reactie #22 Gepost op: 12 November 2017, 16:37:51 »
Hallo Fokke,

Wat betreft de bedrading van je mat 46 kan ik je vertellen dat ik met sucses al meerdere Mat 46 onder handen heb genomen door de bedrading niet door het draalstel te voeren maar door de vouwbalgen van beide bakken, in beide een gat van  6 tot 8 mm boren en ja liever wat dunner draad gebruiken, maar met je huidige stugge draad zal het ook wel lukken.

Mvg Theo.

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Reactie #23 Gepost op: 12 November 2017, 21:06:00 »
Hoi Theo,

Dat is een heel goede tip om de draden door de vouwbalgen te gaan leiden, makkelijker en degelijker lijkt mij. Ga dit ook uitproberen bij mijn exemplaar, bedankt voor de tip

Groet,

Pauw

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Reactie #24 Gepost op: 12 November 2017, 22:17:41 »
Hallo Fokke,

Wat betreft de bedrading van je mat 46 kan ik je vertellen dat ik met sucses al meerdere Mat 46 onder handen heb genomen door de bedrading niet door het draalstel te voeren maar door de vouwbalgen van beide bakken, in beide een gat van  6 tot 8 mm boren en ja liever wat dunner draad gebruiken, maar met je huidige stugge draad zal het ook wel lukken.

Mvg Theo.

Inderdaad, bedankt voor de tip! Ik heb er (vannacht) ook over geprakkiseerd  :P , maar ik twijfelde of het wel kon. Nu ik dit lees moet ik dat maar eens gaan proberen. Maar dan wel met wat dunnere draad dan die ik nu gebruikt had.

Hallo Fokke

Ik heb pas een Fleischmann sprinter 4470 digitaal gemaakt , hier zit een stekker verbinding tussen met 4 draden, 2 voor verlichting (Front en sluitlicht )en 2 voor railstroom, daar heb ik decoderdraad voor gebruikt is heel soepel en mooi dun, voor de binnen verlichting heb ik een functie decoder(tje van Digikeijs) ingebouwd. Bij mijn Lima dubbeldekker heb ik in de 3 rijtuigen gebruik gemaakt van nano functie decoders van digikeijs ( zelfde als bij de sprinter), mooi klein om weg te werken. En deze schakelt bij de stuurstand  ook het front en sluitlicht aan de andere kant
succes
gr Arie

Ik hou dat zeker open als een optie. Zou het niet lukken met de draden dan doe ik dit. Ik heb ook nog een Koploper van Lima, dan is dat zeker de manier waarop ik het koprijtuig moet aanpakken.

De 2400 heeft al een drupje olie gekregen. De kasten zitten redelijk dicht (zeker in vergelijking met de oude 2200 van Roco), maar ik heb via een klein gaatje wat olie naar binnen gewerkt, Nu loopt hij gelukkig al wat soepeler.

Volgende maand worden de 1000, de 2200 en de koploper aangepakt om te worden gedigitaliseerd. Dan heb ik vooralsnog genoeg treinen om mee te rijden. Nu nog een werkende baan....

Fokke