Eigenlijk is dat de allerslechtste manier..... je kunt veel beter je loc met decoder op het aparte (indien mogelijk) programmeerspoor zetten. Op die manier krijgt je decoder niet de volle mep (vanwege de lage spanning om te programmeren) en mocht er bv iets verkeerd aangesloten zijn je decoder ook niet direct in rook op gaat.
Ik heb geen idee welke decoder in de BR 215 zit. Hij zat in een startset met een Lokmaus, denk dat ik die zo'n 10 jaar geleden heb gekocht. Echter heb ik toch de loc aan de praat gekregen, met de originele decoder. De rij-stappen staan (vast) op 28. Ik kan echter daaraan niets veranderen. Zodra ik de decoder wil programmeren dan kan ik wel een aantal CV's uitlezen, maar bij het programmeren krijg ik de melding dat de decoder niet reageert. De loc schokt dan wel een aantal keren, maar verder niets. Resetten met CV 8 wil ook niet, die blijft op 100 staan. Adressen veranderen gaan wel. Misschien kun je aan deze decoder niet zoveel aanpassen, ik weet het niet.
Om waarden in de EEPROM te schrijven is juist een hoge spanning nodig.
Je zult wel gelijk hebben maar toch is het dringender advies om een nieuwe loc/decoder eerst op het programmeerspoor in te lezen en/of te programmeren (wat prima gaat) om evt fouten voor te zijn. Doe je dat "on the main" kan het maar zo misgaan.
Hallo Fokke,Wat betreft de bedrading van je mat 46 kan ik je vertellen dat ik met sucses al meerdere Mat 46 onder handen heb genomen door de bedrading niet door het draalstel te voeren maar door de vouwbalgen van beide bakken, in beide een gat van 6 tot 8 mm boren en ja liever wat dunner draad gebruiken, maar met je huidige stugge draad zal het ook wel lukken.Mvg Theo.
Hallo FokkeIk heb pas een Fleischmann sprinter 4470 digitaal gemaakt , hier zit een stekker verbinding tussen met 4 draden, 2 voor verlichting (Front en sluitlicht )en 2 voor railstroom, daar heb ik decoderdraad voor gebruikt is heel soepel en mooi dun, voor de binnen verlichting heb ik een functie decoder(tje van Digikeijs) ingebouwd. Bij mijn Lima dubbeldekker heb ik in de 3 rijtuigen gebruik gemaakt van nano functie decoders van digikeijs ( zelfde als bij de sprinter), mooi klein om weg te werken. En deze schakelt bij de stuurstand ook het front en sluitlicht aan de andere kantsucces gr Arie