Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dolfz21
Vandaag om 15:06:46
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
yd6016ln blijft in demo modus door Ben
Vandaag om 14:43:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 14:36:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 14:20:53
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 14:00:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:00:17
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
  

Auteur Topic: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand  (gelezen 4188 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #15 Gepost op: 31 August 2017, 21:57:27 »
, want de splitsing zit nog steeds in het midden van de keerlus.
Volgens mij zit de splitsing naar het rangeerdeel in 2 keerlussen tegelijk, maar die kleur je allebei geel.
Dat lijkt mij een redelijk onoplosbaar probleem, want je wil 2 rijwegen tegelijk kunnen berijden en omschakelen.  Door de doorverbinding op het rangeerdeel wissel je ook nog eens van een deel aan "keerlus 1" naar een deel aan "keerlus 2"
Hoe wil je dat gaan doen ? 
Handmatig kan natuurlijk altijd nog. ( Lees: door het instellen van rijwegen over een aantal van elkaar geïsoleerde stukken rail)
Maarten.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #16 Gepost op: 31 August 2017, 23:34:01 »
Ik denk dat ik er wel een oplossing voor zie, maar je hebt sowieso 2 keerlus modules nodig voor deze situatie. Ik zal daar morgen eens verder over nadenken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #17 Gepost op: 06 September 2017, 21:41:39 »
Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik kom uiteindelijk op een schakeling met 5 relais en 10 actieve bezetmelders in totaal en 14 om te schakelen railstaven.


Figuur 1:


Figuur 2:


Figuur 3:


Hierbij is bedrijf mogelijk van alle zijden.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2063
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #18 Gepost op: 07 September 2017, 08:59:45 »
Maak je het jezelf niet heel erg lastig?

Als je de keerlussen in het schaduw station deel doet, heb je 2 keerlus schakelingen nodig.
Je kunt ook doen wat Klaas aangaf, dan heb je voor elk spoor een keerlus schakeling nodig.
Maar volgens mij is 1 per set ook goed.
De beperking is dat er per set dus niet een trein kan vertrekken en binnen komen, maar gezien de afstanden lijkt me dat toch niet echt wenselijk. De wissels waar ze bij elkaar komen zijn dan nog maar net vrij als de andere er al weer over wil. Dus volgens mij moet het helemaal geen probleem geven om te wachten tot de binnen komende trein gestopt is alvorens de volgende weg te sturen.
En die belemmering is dan ook nog maar alleen voor die set van 3 sporen. Van de andere 3 kan er gewoon een trein vertrekken.

Bij all die wissels hoef je dan helemaal geen moeilijke zaken te doen.


In het rode gedeelte kun je de ene kant van de keerlus secties maken. Hier kun je dan de wisselstraten in betrekken. De om te polen sporen zijn dan per keerlus 3 opstelsporen.
In het blauwe gedeelte kun je de keerlus secties zelfs buiten de wissels houden.

Of er dan op die blauwe sporen 1, 2 of meerdere treinen staan maakt niets uit. Zolang er maar niet een trein vertrekt op moment dat er ook 1 binnen komt.
En als je met iTrain of Koploper gaat rijden zijn die prima in staat om het wegsturen van de trein uit te stellen tot de binnen gekomen trein stilstaat.

Als je het zelfs met koploper (en waarschijnlijk ook wel iTrain) rijd heb je helemaal geen keerlus module nodig.
Per spoor een relais die dat spoor omschakelt. Afhankelijk van welke kant de trein het spoor binnen komt of verlaat laat je het programma dan het relais goed schakelen zodat je daar geen kortsluiting krijgt.
Dus als het programma de wissels in die stand zet dat de trein aan de onderkant het spoor binnen rijd of vertrekt dan schakel je in die wisselstraat actie ook relais van dat spoor in stand A.
Als de trein aan de bovenkant het spoor binnen rijd of vertrekt dan schakel je in die wisselstraat actie ook relais van dat spoor in stand B. Je kunt dan nog altijd niet per spoor binnen komen en vertrekken, maar die beperking is dan alleen maar per spoor.

Voordeel, geen lastige schakelingen met keerlussen, en dus ook geen ruimte gebruik.
Nadeel, je kunt nooit een keer handmatig een trein rond laten rijden omdat het programma altijd het relais goed moet schakelen.
(of je moet handmatig dat relais tussendoor ook schakelen. )

Groet,
Roelco