Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 21:48:08
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Kort of lang adres voor locomotief  (gelezen 1482 keer)

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Kort of lang adres voor locomotief
« Gepost op: 23 February 2017, 16:54:51 »
Goedemiddag,

Kan iemand mij uitleggen wat je het beste kunt gebruiken voor het adres van een loc, het Korte- of Lange adres ?
Vriendelijke groet:

Johan Kuipers
« Laatst bewerkt op: 03 March 2017, 19:30:22 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2017, 16:59:53 »
Dat is voor iedereen verschillend.

Ik zelf gebruik altijd het loc adres dus meestal een lang adres.

Het werkt allebei dus daar maakt het niks vooruit.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2017, 19:06:44 »
Ligt er aan wat je als adres wilt instellen ;)

Een adres lager dan 100 is altijd een kort adres.
Een adres hoger dan 127 is altijd een lang adres.

Tussen 100 en 127 is alleen een beetje lastig... Sommige centrales zien dat als kort adres en sturen dat als zodanig aan waar andere het zien als lang adres en het als zodanig aan stuurt.

De NMRA DCC norm zegt dat alle adressen tot en met 127 korte adressen zijn. Maar bijvoorbeeld Lenz houdt zich hier niet aan. In de meeste decoders kan je een adres van 100 tot en met 127 instellen bij zowel lang als kort adres. Maar op welke gereageerd wordt bepaald CV29! En als de centrale bijvoorbeeld adres 120 aanstuurt als kort adres maar de decoder is ingesteld op 120 als lang adres (via CV29) zal deze niet reageren.

Laatste is dus een beetje lastig. Ik zou dus adressen van 100 tot en met 127 instellen als zowel lang als kort adres. En daarna kijken met welke instelling van CV29 je loc reageert op jouw centrale. Ga je dan later op een baan rijden met een centrale die het precies andersom doet hoef je alleen CV29 aan te passen. Maar denk hier dan wel aan ;D Dus als je op verschillende banen rijdt is het misschien handiger 100 tot en met 127 niet te gebruiken.

Hier nog een artikeltje van de DCCwiki die er verder op in gaat.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2017, 15:48:55 »
Eric en Timo,

Bedankt voor de reactie.
Johan

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2017, 15:55:38 »
Ligt natuurlijk ook eraan hoeveel adressen je nodig hebt. Ik heb er beduidend meer dan 127 nodig, dus ik gebruik ook lange adressen.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2017, 17:50:51 »
Ik gebruik ook altijd een lang adres, zodat als ik een lok meeneem naar de club, deze uniek is. Ik rij stoom en gebruik de laatste twee cijfers van de bouwrij plus de laatste twee cijfers van het bedrijfsnummer, b.v. een BR 50 287 krijgt dan nummer 5087.
Ook heel goed te onthouden.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.