Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:25:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:23:41
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:22:24
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Hens
Vandaag
om 13:21:41
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Herb73
Vandaag
om 13:20:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 13:04:29
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:49:31
Mijn geweatherde modellen
door
Frank103
Vandaag
om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:38:09
Rondom Charlois
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:32:40
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Mispoes
Vandaag
om 12:27:44
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
Kees-Jan
Vandaag
om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KNed
Vandaag
om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder
door
Coen Burki
Vandaag
om 11:46:53
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:21
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 11:30:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Gerard
Vandaag
om 11:10:18
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:07:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:05:20
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:22:58
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:56:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
basjuh1981
Vandaag
om 07:41:56
Gezocht decals wit op transparant
door
ruudns
18 November 2025, 23:02:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Kort of lang adres voor locomotief
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kort of lang adres voor locomotief (gelezen 1504 keer)
J.Kuipers
Offline
Berichten: 182
Kort of lang adres voor locomotief
«
Gepost op:
23 February 2017, 16:54:51 »
Goedemiddag,
Kan iemand mij uitleggen wat je het beste kunt gebruiken voor het adres van een loc, het Korte- of Lange adres ?
Vriendelijke groet:
Johan Kuipers
«
Laatst bewerkt op: 03 March 2017, 19:30:22 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
eric10nl
Offline
Berichten: 792
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
«
Reactie #1 Gepost op:
23 February 2017, 16:59:53 »
Dat is voor iedereen verschillend.
Ik zelf gebruik altijd het loc adres dus meestal een lang adres.
Het werkt allebei dus daar maakt het niks vooruit.
Gelogd
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
«
Reactie #2 Gepost op:
23 February 2017, 19:06:44 »
Ligt er aan wat je als adres wilt instellen
Een adres lager dan 100 is altijd een kort adres.
Een adres hoger dan 127 is altijd een lang adres.
Tussen 100 en 127 is alleen een beetje lastig... Sommige centrales zien dat als kort adres en sturen dat als zodanig aan waar andere het zien als lang adres en het als zodanig aan stuurt.
De NMRA DCC norm zegt dat alle adressen tot en met 127 korte adressen zijn. Maar bijvoorbeeld Lenz houdt zich hier niet aan. In de meeste decoders kan je een adres van 100 tot en met 127 instellen bij zowel lang als kort adres. Maar op welke gereageerd wordt bepaald CV29! En als de centrale bijvoorbeeld adres 120 aanstuurt als kort adres maar de decoder is ingesteld op 120 als lang adres (via CV29) zal deze niet reageren.
Laatste is dus een beetje lastig. Ik zou dus adressen van 100 tot en met 127 instellen als zowel lang als kort adres. En daarna kijken met welke instelling van CV29 je loc reageert op
jouw
centrale. Ga je dan later op een baan rijden met een centrale die het precies andersom doet hoef je alleen CV29 aan te passen. Maar denk hier dan wel aan
Dus als je op verschillende banen rijdt is het misschien handiger 100 tot en met 127 niet te gebruiken.
Hier nog een
artikeltje van de DCCwiki
die er verder op in gaat.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
J.Kuipers
Offline
Berichten: 182
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
«
Reactie #3 Gepost op:
24 February 2017, 15:48:55 »
Eric en Timo,
Bedankt voor de reactie.
Johan
Gelogd
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
«
Reactie #4 Gepost op:
03 March 2017, 15:55:38 »
Ligt natuurlijk ook eraan hoeveel adressen je nodig hebt. Ik heb er beduidend meer dan 127 nodig, dus ik gebruik ook lange adressen.
groet Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 489
Het liefste stoom in module vorm
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
«
Reactie #5 Gepost op:
03 March 2017, 17:50:51 »
Ik gebruik ook altijd een lang adres, zodat als ik een lok meeneem naar de club, deze uniek is. Ik rij stoom en gebruik de laatste twee cijfers van de bouwrij plus de laatste twee cijfers van het bedrijfsnummer, b.v. een BR 50 287 krijgt dan nummer 5087.
Ook heel goed te onthouden.
Groet,
Bert
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Kort of lang adres voor locomotief