Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: MTB wisselaandrijving  (gelezen 9152 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 17 January 2017, 17:09:29 »
Bij de oudere Peco Electrofrogs zit die zaagsnede er nog niet in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #16 Gepost op: 17 January 2017, 18:37:53 »

Dat is ook weer waar maar met wat handigheid en een dremel moet het wel lukken.
Hoewel het bij N-spoor het wel een uitdaging is ;D.

Bij de Mtb kan je ook het stuk waar de pin in vastgeklemd zit naar links of recht schuiven zodat de de wisseltongen op juiste moment bewegen.  Dus je past het schakelmoment niet aan maar de wisseltong beweging.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #17 Gepost op: 17 January 2017, 19:31:34 »
Zoals Klaas al meldt zijn niet alle Peco Electrofrogs al "voorgezaagd": die voor Spoor N (code 55) in ieder geval niet.

Inmiddels heb ik hier nog wat getest en gezien dat de omschakeling redelijk "in het midden" plaatsvindt.

Maar - gelet op de constructie - is daarvoor geen enkele garantie: de microschakelaar wordt bediend door een nok op de as van het excentriek. De afstand nok/microschakelaar is daarbij dus een mogelijke variabele.

Bij te vroeg of te laat schakelen zou er dus kortsluiting kunnen optreden via de nog aanliggende wisseltong.
Maar dit wordt naar mijn idee eigenlijk weer voorkomen via de interne "kortsluitbeveiliging" in het schakelcircuit van de MP1 zelf.

Aangesloten op mijn DR5000 centrale kan ik zelfs het via de MP1 gepolariseerde puntstuk kortsluiten zonder dat de DR5000 vanwege kortsluiting uitschakelt: de kortsluitbeveiliging via de thermische weerstand reageert uiterst snel en blijkbaar afdoende.

Zelfs de Roco MultiMaus/10764 combinatie schakelt niet af bij het kortsluiten van het gepolariseerde puntstuk...

Mijn conclusie is dus dat het isoleren van puntstuk en wisseltongen niet echt noodzakelijk is doordat eventuele kortsluitmomenten tijdens het omlopen worden afgevangen door de interne kortsluitbeveiliging van de MP1.

Rijst natuurlijk wel de vraag hoelang deze kortsluitbeveiliging via de thermische weerstand bestand is tegen regelmatig optredende kortdurende kortsluiting...

Wie kan wat zeggen over de betrouwbaarheid c.q. levensduur van thermische weerstanden?

Dat is ook weer waar maar met wat handigheid en een dremel moet het wel lukken.
Hoewel het bij N-spoor het wel een uitdaging is ;D.

Ik maak mijn zaagsnedes met een simpel figuurzaagje voordat het wissel ingebouwd wordt, er moeten tenslotte ook nog wat draadjes en doorverbindingen gesoldeerd worden...  ::)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 17 January 2017, 19:50:05 door Bert_Apd. Reden: levensduur van thermische weerstanden? »

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #18 Gepost op: 17 January 2017, 20:05:45 »
 Ik heb het erover gehad met de fabrikant ( in mijn beste tjechisch ;) en die vertelde dat de PTC er bij de volgende serie eruit is gehaald omdat hij te vaak kapot ging bij langdurige sluiting. Bij de MP5 is hij eral uit. Hij wordt vervangen door een externe PTC zodat hij makkelijk vervangbaar is.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #19 Gepost op: 17 January 2017, 20:11:38 »
Hallo Peter,

Wie kan wat zeggen over de betrouwbaarheid c.q. levensduur van thermische weerstanden?

Met jouw antwoord is die vraag dus beantwoord, bedankt!

Ik heb inmiddels ook een defecte PTC: weerstand nu permanent ca. 4,7 K...   :'(

Dus voor alle zekerheid toch maar de "zaagsnedes" toepassen, het schakelmoment is dan niet meer relevant.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 17 January 2017, 20:47:10 door Bert_Apd. Reden: defecte PTC »

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #20 Gepost op: 09 February 2017, 21:08:20 »
 
Binnenkort is ook de MP5 leverbaar, nog mooier!

Ik wil binnenkort ook wat experimenteren met de MTB wisselaandrijving.
Vraagje: Wat is er mooier aan de MP5 en wanneer is binnenkort?

René
René

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #21 Gepost op: 09 February 2017, 22:04:03 »
MP5 heeft drie pluspunten:
- connector
- 2 schakelcontacten ipv één (voor puntstuk en evt. voor terugmelder)
- de slag, kan nu ook  12 mm.

De MP5 is inmiddels al leverbaar.

Gr. Maarten
« Laatst bewerkt op: 09 February 2017, 22:29:16 door Maartenw. Reden: Verduidelijkt »
Met vriendelijke groet, Maarten

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2017, 23:43:27 »
leverbaar: Op de inmiddels bekende sites
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #23 Gepost op: 10 February 2017, 10:44:55 »
Hallo Peter/Maarten,

Ik heb het erover gehad met de fabrikant ( in mijn beste tjechisch ;) en die vertelde dat de PTC er bij de volgende serie eruit is gehaald omdat hij te vaak kapot ging bij langdurige sluiting. Bij de MP5 is hij eral uit. Hij wordt vervangen door een externe PTC zodat hij makkelijk vervangbaar is.

Heeft de leverbare MP5 nu ook al een externe PTC?

Groeten,
Bert

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #24 Gepost op: 10 February 2017, 13:30:54 »
Nee, wordt er niet bijgeleverd.
Laat hij aan de klanten over of ze dat willen, zegt de fabrikant.

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #25 Gepost op: 10 February 2017, 14:07:54 »
Oké, duidelijk.  ;)

Bedankt voor je reactie  (y)

Bert