Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door hmmglaser
Vandaag om 09:05:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Wim Romijn
Vandaag om 08:52:11
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:50:58
Houten 23 Augustus 2025 door Lambert
Vandaag om 08:37:09
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 07:14:58
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02
  

Auteur Topic: Daar gaan we weer: keerlus!  (gelezen 3041 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Daar gaan we weer: keerlus!
« Reactie #15 Gepost op: 19 January 2017, 13:29:23 »
Hier schrik ik een beetje van; is er met de commerciele produkten zoals rosoft, digikeijs etc een beperking qua lengte trein die zich in de lus mag bevinden? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen?

Dat komt omdat jij niet snapt hoe de keerlusschakelingen in basis werken en wat ze doen, om kortsluiting te voorkomen.

Maar je mag het natuurlijk zelf uitvinden. Er zijn 3 opties of mogelijkheden, en dat is op basis van Stroomdetectie, op basis van kortsluitdetectie, en op basis van contactloze detectie.
Je kunt daar hele moeilijke software voor schrijven en bedenken, maar met weinig middelen kun je stroomdetectie of contactloze detectie toepassen zonder 1 letter of cijfer software te moeten schrijven, En het ompolen gewoon door een relais laten doen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Daar gaan we weer: keerlus!
« Reactie #16 Gepost op: 19 January 2017, 14:12:29 »
Een keerlus kun je omzeilen in een analoog-baan door in de keerlus een station of passeerhalte in te bouwen. Waar, na het station of passeerhalte je handmatig de baan kunt omzetten, of gestuurd vanuit de vertrekkende trein.
Je kunt ook de keerlus in twee delen opdelen, waarbij deel 1: de wissel plus een flinke afstand rails aan weerszijde van de wissel en deel 2: ongeveer vanaf midden keerlus tot aan volgend deel 1.
Zodra een trein de wissel uitrijdt en een van beide richtingen passeert (mogelijk hier een sensor zetten) wordt afhankelijk van het spoor waar de trein dan op rijd deel 2 correct geschakeld zo dat de trein zonder hapering door kan rijden. Wanneer nu de trein deel 2 binnen rijdt wordt deel 1 om gepoold en kan de trein moeiteloos doorrijden terug richting wissel.

Groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Daar gaan we weer: keerlus!
« Reactie #17 Gepost op: 19 January 2017, 14:12:41 »
Dat geldt voor alle keerlusoplossingen: De gehele trein MOET binnen de lus passen. ;)
Zoals het gezegd werd was er sprake van een maximum lengte van een trein, wat dus een maximum lengte van de keerlus zou betekenen, dus ik schrok even. In mijn geval worden de lussen meer dan lang genoeg om de langste treinen in te kunnen zetten.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Daar gaan we weer: keerlus!
« Reactie #18 Gepost op: 19 January 2017, 14:31:17 »
Hmm, koffie en chips smaakt raar. ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...