Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 10:03:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:57:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jean
Vandaag om 09:41:01
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 09:36:08
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels  (gelezen 1745 keer)

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Gepost op: 18 December 2016, 18:18:35 »
Hullo:
Ik heb 2 Engelse wissels (niet-electrisch) van Fleischmann Piccolo (nr 9184). Op mijn testbaantje, waar deze 2 wissels pal achter elkaar zitten, heb ik echter een probleem met kortsluiting. Dit doet zich alleen voor als de trein op zo'n wissel afslaat. Rechtdoor vormt geen probleem. Het verplaatsen van de aansluitklemmetjes van de stroomtoevoer maakt ook geen verschil, en beide wissels zijn voorzien van draadbruggen. De kortsluiting lijkt op te treden zodra de loc het stuk rails ná de wissel oprijdt. Elders op de testbaan liggen nog 2 andere Engelse wissels (de gespiegelde variant, 9185), en die doen het helemaal prima.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Alvast bedankt voor de reactie!

(Zou het evt kunnen helpen als ik de draadbruggen verwijder en zorg dat alle rijrichtingen hun eigen stroompunt hebben? (Wordt dan wel gepriegel waar de 2 Engelse wissels op elkaar aansluiten, maarja, dan moet je maar niet aan N-spoor beginnen  ;) ))

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #1 Gepost op: 19 December 2016, 21:41:32 »
Heb je een baanplan waarin deze wissels zichtbaar zijn? Wellicht dat je ergens per ongeluk een keerlus toegepast hebt?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #2 Gepost op: 19 December 2016, 22:17:21 »
Hierbij. De 2 wissels waar het om gaat zijn die 2 Engelse wissels linksonder.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #3 Gepost op: 19 December 2016, 22:25:34 »
Zit daar niet nog een bewegende strip verstopt in het ballastbed? misschien is die los / verbogen

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #4 Gepost op: 19 December 2016, 23:17:54 »
Volgens mij was het zo, bij een "denkend" (draadbruggen verwijderd) Engels wissel van Fleischmann, dat dan bij "kruisend" de sporen elektrisch geheel gescheiden zijn, en bij "afbuigend" verbonden.
In afbuigende stand moeten de sporen dus gelijk gepoold zijn, als ze verschillende spanningsbronnen hebben.

Edit: ho wacht even. Ik lees hier iets van pijlen, die in dezelfde richting moeten staan. Zit daar misschien de fout?
« Laatst bewerkt op: 19 December 2016, 23:31:45 door VictorPM »

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2016, 20:22:03 »
Dank voor het meedenken!...maar daar zit niet de oplossing. Dwz: de pijlen wezen inderdaad niet dezelfde richting uit, maar als ik dat corrigeer verandert er niets.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2016, 21:37:56 »
Hallo Martijn,

Ik vermoed dat er iets mis is met het schakelmechanisme van één van de wissels. Normaal gesproken zijn de Engelse wissels van Fleischmann in alle richtingen geïsoleerd. Ik rij weliswaar HO en heb drie Engelse wissels op een rij liggen en dat werkt zonder problemen. N-wissels werken op dezelfde manier. Is er niet ergens een krammetje bij de isolatiestukken verschoven, zodat daar kortsluiting ontstaat. Anders wordt het een kwestie van heel voorzichtig openmaken en kijken wat er aan de hand is.
Ik zou eerst nog eens goed met een multimeter kijken waar de kortsluiting nu precies zit.
Met beste groeten,

Dirk Meijer