Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards
door
daan2353
Vandaag
om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling.
door
Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000
door
Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag
door
MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2
door
Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express
door
Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away
door
Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los?
door
PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026
door
puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0
door
Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren
door
Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje
door
hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Oostblokwagens
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oostblokwagens (gelezen 3954 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3883
Modelleisenbahner mit Volldampf
Oostblokwagens
«
Gepost op:
11 December 2016, 21:29:37 »
Van Oost naar West
De aankondiging van goederenwagens type Bremen door Exact-train en de Hongaar door Artitec zijn reden voor een korte beschouwing van deze ook bij de NS ingezette wagentypes.
Het materieelpark van de NS had na de Tweede Wereldoorlog een flinke klap gekregen. Veel goederenmaterieel moest worden afgevoerd en de industrie had moeite om snel nieuwe wagens te leveren. Om de ergste nood te lenigen werden door de NS bestellingen geplaatst in het Oostblok.
Het toenmalige Studenka in Tsjechoslowakije leverde tweeassige gesloten wagens die heel veel leken op de Duitse Gm(s)39. Ze waren dan ook naar voorhanden zijnde tekeningen gebouwd.
In 1948 werden 550 wagens aan Nederland geleverd. Voor de nummerliefhebbers: de serie bestond uit 500 X-CHG 20251-20750 die na 1965 de computernummers Glm 21 84 103 0 000-471 kregen en 50 X-CHGZ 13801-13850, later Hdg 21 84 200 6 000-030. Deze wagens waren geschikt voor graantransport en ze hadden dan ook lostrechters in de wagenbodem. In Leeuwarden waren ze geregeld op het emplacement te zien. Het graanvervoer nam zo’n vlucht dat rond 1960 nog 50 X-CHG Wagen tot X-CHGZ werden omgebouwd.
Van die 100 X-CHGZ graanwagen, zijn uiteindelijk nog 70 vernummerd tot Glm und 30 tot Hdg. In 1969 was het gedaan met de serie.
Roco heeft dit type ooit als heel simpel model uitgebracht.
Het zou best een leuk model zijn voor fabrikanten als Artitec of Exact-Train. Naast NS-varianten zijn er immers ook Duitse en Tsjechische uitvoeringen in model te realiseren. Laatstgenoemde heeft de wagen aangekondigd.
Hopelijk wordt ie niet te hoog, zoals hun Oppeln...
We zien hier een Tsjechische NS-wagen in 1956 en een bouwtekening waarop de laadopeningen in de zijwanden en de lostrechter zijn aangegeven. De foto uit 1967 toont één van de laatste graanwagens in Leeuwarden. De lostrechter is in het midden zichtbaar en het wagennummer is Hdg 21-84-200 6 021-0.
Aansluitend op deze bestelling kwamen vanuit Hongarije in 1949 250 gesloten grootvolumewagens. Ze waren gebouwd bij de wagonfabriek Gyor en kenden de type-aanduiding CHHP, later S-CHH en in het computernummertijdperk nog Gbls.
Deze groot-volume-wagen mocht er zijn! Een lengte van 12 meter bij een radstand van 8 meter,
Brede deuren, sterke vloeren en grote inhoud, dat zijn wel de voornaamste eigenschappen! De naam „olifantenwagen” dankt deze wagen aan het feit, dat de circussen hun olifanten met deze wagens vervoeren. Geen wonder, dat dit sterke wagens moeten zijn, want als de dikhuiden tijdens de reis onrustig worden, hebben vloeren en wanden heel wat te verduren. Enkele wagens van deze serie hadden deuren in de kopwand om lange voorwerpen gemakkelijk te kunnen laden en lossen. In 1977 stond de helft al buiten dienst en de rest volgende in het begin van de jaren tachtig. Deze serie, in Nederland al snel als ‘Hongaar’ aangeduid heeft nog één overlevende wagen bij de VSM. Hier heb ik 'm gekiekt:
In Railmagazine 308 wordt de wagen uitgebreid besproken. Artitec heeft in 2014 al een model aangekondigd van beide versies dat hopelijk volgend jaar zal worden uitgeleverd.
grtz,
Wim
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2016, 21:31:22 door sneek
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1352
PTR
Re: Oostblokwagens
«
Reactie #1 Gepost op:
12 December 2016, 07:20:04 »
De
SSN
heeft een Hongaar met kopdeuren.
En die andere wagen, naast het Roco model is er ook een model van Vacek. Op
deze
pagina is daar een foto van te zien (de 5e foto van boven). Het model is er zowel met als zonder remmershuis.
Ernst-Jan
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
sneek
Offline
Berichten: 3883
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Oostblokwagens
«
Reactie #2 Gepost op:
12 December 2016, 13:19:47 »
Dank voor deze aanvulling!
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Oostblokwagens