Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 19:36:21
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:22:04
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 18:55:23
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
  

Auteur Topic: Trafo / rijcontroller verschillen  (gelezen 1076 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Trafo / rijcontroller verschillen
« Gepost op: 11 December 2016, 21:04:55 »
Ik heb een vraag over de verschillende tpes transformator / rijcontroller die in de handel zijn.

Van Buhler zijn de volgende trafo types bekend:
Zonder MSF  circuits (met 1 kleur over de hele schaal)
Met  MSF circuits (2 kleuren over de hele schaal)

Daarnaat heb je de nieuwe Rijcontrollers, die conform de nieuwe EU normen zijn (trafo en regelaar apart)

Maar wat zijn nou precies de hardwarematige verschillen tussen de hiervoor genoemde bediening apparaten, en welk type werkt het beste in combinatie met een decoder.

Van mijn beide trafos (1x zware Buhler met MSF, 1x lichte Buhler zonder MSF) weet ik dat je pas na 50% een reactie van de decoder krijgt. De trafo zonder MSF lijkt iets eerder een reactie te geven.

Zou het gebruik van een moderne rij controller enig verschil opleveren?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Trafo / rijcontroller verschillen
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2016, 21:32:05 »
Van Buhler zijn de volgende trafo types bekend:
Zonder MSF  circuits (met 1 kleur over de hele schaal)
Met  MSF circuits (2 kleuren over de hele schaal)
Hoe weet je dat die trafo's met 1 kleur geen MSF hebben? Bühler heeft identieke trafo's gemaakt voor Fleischmann, Roco en Trix. Alleen de kasten verschilden van kleur, inwendig waren ze identiek. Maar alleen die van Fleischmann mochten gesierd worden met MSF, omdat Fleischmann dit principe had verzonnen.

Met een gewone trafo lever je altijd een stuk van het regelbereik in omdat de decoder pas reageert bij ongeveer 5V.
Wat bedoel je met een moderne controller? Als het er een is met PWM, dan moet je die zeker niet hebben. De decoder ziet het niet als analoge spanning maar denkt dat het digitaal is. Maar het protocol slaat nergens op, dus er gebeurt niks. (ervaringsfeit)

Zelf vind ik het geen goed idee om een loc met decoder analoog te sturen. Ik heb 1 trein waar oorspronkelijk een decoder in zat, maar die heb ik er uit gesloopt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Trafo / rijcontroller verschillen
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2016, 22:47:51 »
Trafo in kwestie is een LGB, in vorm identiek aan een Fleischmann 6730 in de latere variant (dus met de troep verzamelende knop) Ooit op een rommelmarkt opgedoken

Reden dat ik denk dat er geen MSF circuit in zit is dat er een duidelijk verschil in motorgeluid is bij zeer lage toerentallen (LGB is stiller terwijl de Fleischmann de motor laat grommen)