Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Bezetmelding met DR4088 in (ultieme) keerlus  (gelezen 6215 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bezetmelding met DR4088 in (ultieme) keerlus
« Reactie #15 Gepost op: 13 January 2014, 23:45:14 »
Gaat morgen in de alpha-test ;)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Bezetmelding met DR4088 in (ultieme) keerlus
« Reactie #16 Gepost op: 14 January 2014, 08:51:21 »
Ik zal een poging wagen om het uit te leggen (met de kans dat ik door Wim Ros op de vingers wordt getikt omdat ik het niet helemaal snap)
ha Klaas

Ik begrijp het nu in ieder geval, dank voor je uitleg. Het enige vraag (die Richey ook al stelde) was waarom er dan een apart massa-aansluiting zit naast de melder ingangen, terwijl de UKM al een andere massa-aansluiting heeft. Maargoed, het werkt zoals het werkt en ik ben er tevreden mee.

Wim raadde mij inderdaad zijn eigen prints aan, maarja, ik had nog een DR4088 liggen. Voor de rest baan heb ik Wim's bezetmelders aangeschaft, het prijsverschil met de DR4088 is aanzienlijk. En de ondersteuning door Wim is prima.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2014, 11:03:59 door guest7823. Reden: Bericht aangepast ivm ongewenste verwijzing »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bezetmelding met DR4088 in (ultieme) keerlus
« Reactie #17 Gepost op: 14 January 2014, 11:43:15 »
sja, ik heb maar 1 bezetmeldblok in de lus

Dan kan je nog steeds het schema van Karst gebruiken. Je sluit alleen maar 1 sectie uit de lus aan. Wel kost deze ene melder je een halve bezetmelder.

De losse massa heeft denk ik te maken met S88 en massalussen. (Ik weet het exacte ontwerp niet maar lijkt me logisch.) De bruine draad van de centrale hoeft niet aan de massa van de S88 te liggen. Dit kunnen gescheiden systemen zijn. Maar om te zorgen dat er geen lussen ontstaan als deze toch al in de centrale/booster met elkaar verbonden zijn (S88 ground en rijspanning ground) is hij los op de print aangebracht. De melder uitgangen en die ground zijn helemaal optisch gescheiden van de rijspanning. De keerlus kan niet perongeluk een massalus vormen want de uitgangen zijn ontworpen m direct aan een S88 melder te hangen, niet aan een stroomdetectie.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Bezetmelding met DR4088 in (ultieme) keerlus
« Reactie #18 Gepost op: 14 January 2014, 13:35:17 »
Bij mij is het één geheel, maar zou dat betekenen dat je de GND-aansluiting op de UKM zou kunnen/moeten aansluiten op de S88-massa, bijvoorbeeld door de GND-ingang van de UKM te verbinden met pin 2 van de S88-aansluiting op de DR4088? Zoja, heb je dan nog steeds die diode en weerstand nodig?
« Laatst bewerkt op: 14 January 2014, 14:09:09 door guest7823. Reden: Citaat verwijderd, wegens directe onderposting »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bezetmelding met DR4088 in (ultieme) keerlus
« Reactie #19 Gepost op: 14 January 2014, 13:39:44 »
Dat kan alleen als je UITSLUITEND de UKM op de DR aansluit, maar dan nog moet je zorgen dat er een gesloten stroomkring ontstaat.

Gewoon aansluiten zoals je in je gecorrigeerde plaatje hebt getekend ! Zo is het een en ander namelijk ontworpen en bedoeld ;) :P

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Bezetmelding met DR4088 in (ultieme) keerlus
« Reactie #20 Gepost op: 14 January 2014, 13:52:06 »
Ik was ook niet van plan het te proberen  ;D Ik probeer het te begrijpen en dat begint steeds beter te lukken. Ik laat het dus bij de situatie zoals ik die tekende, dat heb ik gisteren geprobeerd in de praktijk en dat ging prima. Iedereen (incl. Wim) bedankt voor het meedenken, ik laat de goede tekening staan zodat iemand anders er nog wat aan heeft.

Ik heb overigens in de 1e tekening duidelijk gemaakt dat die niet klopte en verwezen naar het juiste schema.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2014, 13:55:21 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding met DR4088 in (ultieme) keerlus
« Reactie #21 Gepost op: 14 January 2014, 15:55:33 »
Het enige vraag (die Richey ook al stelde) was waarom er dan een apart massa-aansluiting zit naast de melder ingangen, terwijl de UKM al een andere massa-aansluiting heeft.
Die massa's op de UKM staan helemaal los van elkaar. De melderuitgangen op de UKM (geen ingangen) zijn 3 optocouplers met een gezamenlijke massa-aansluiting. Dat is volgens mij opzettelijk los gehouden van de andere massa, zodat je vrij bent in het aansluiten van de melderuitgangen.
Is allemaal te zien in het schema op de website van Rosoft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bezetmelding met DR4088 in (ultieme) keerlus
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2017, 17:08:59 »
[...] we wachten op het wonder van de nieuwe DR-keerlusmodule  ;D ;)
Gaat morgen in de alpha-test ;)
We zijn inmiddels 'een paar dagen verder' ;)
Wat is de status van de nieuwe Digikeijs keerlusmodule?