Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: SS veewagens  (gelezen 2467 keer)

guest7823

  • Gast
SS veewagens
« Gepost op: 05 November 2016, 14:06:22 »
Tijdens Eurospoor heeft Kniesoor met iemand staan praten (je kletst wat af op z'n beurs :-[ ) over SS veewagentjes. Helaas is me de naam van die persoon en de context ontschoten.

Kern van dat verhaal was de plaatsing van de sluitbordhouders. Deze stonden op het model naar achter toe (naar het wagen midden dus) "omdat dit ook zo was in het SS jubileumboek". Inmiddels heb ik het SS jubileumboek even uit de kast getrokken ...... en ik kan in dat boek geen referentie vinden voor naar binnenstaande sluitseinbordhouders. Dit met een uitzondering: bij een (conducteurs)wagen waarbij er aan beide zijde een trap naar het dak is met daarop loopplanken. Bij deze wagen staan de sluitseinhangers naar binnen. Alle overige foto's tonen volgens mij de sluitseinhouders op de standaard wijze, nl. naar buiten. Wat je wel ziet op de foto met de veewagens (genomen bij Kniesoor om de hoek, nl Delftse Poort) zijn de beugels voor de tenderbel draad.

Mocht de betreffende bouwert zich aangesproken voelen ....... laten we de gezellige discussie die we daar hadden hier, ter lering en de vermaak van een ieder, voortzetten.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: SS veewagens
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2016, 15:03:35 »
Ha Paul,

ja, dat was ik. Bij Ronald Halma's Amerikaanse rivierkruising.
Zoals ik zei was de Staatsspoor veewagen in het museum mijn uitgangspunt; zie onderstaande foto met de houder naar 'achter' gedraaid. Hoe origineel die zijn weet ik natuurlijk niet, maar je kunt ze in elk geval niet anders monteren dan zo. En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat. Misschien is de verklaring dat de latten in de zijwand als een soort ladder zijn te gebruiken en dit dan dus juist handig is.

Uitgaande van dat exemplaar heb ik (en daar had je gelijk) bij de gesloten wagen niet aandachtig genoeg naar de foto in het Staatsspoor gedenkboek van 1913 gekeken; daar lijk je bij twee houders het blokje aan de binnenkant te zien, en bij twee aan de buitenkant --dat moet natuurlijk door het perspectief komen, en dat betekent dat ze niet 'voor' of 'achter' het paaltje zitten maar naar buiten. Ik moet nog even zien of ik het op mijn model ook wil gaan aanpassen --misschien als ik alsnog besluit om toch functionele houders te maken.

En dat leidt dan weer naar mijn vraag: weet iemand hoe de sluitseinen bij de Staatsspoor eruit zagen? Wat zat er eigenlijk in die houders? Laantaarns bij avond? En zo ja, in welke kleur? En overdag? Hoe werd het einde van een trein gemarkeerd in de jaren 1860-1870?




guest7823

  • Gast
Re: SS veewagens
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2016, 15:43:08 »
Kijk, zo vinden we elkaar weer terug Jan  (y)


En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat.

Hier zwijgt de sprekert stil     :-X


Om vervolgens blijmoedig voort te tobben .........


Het plaatje wat ik dacht dat je bedoelde .....



Die ophangijzers die je kan zien staan naar buiten










De enige die ik kan vinden met de ijzers naar binnen, en dit is vermoedelijk omdat het dak hierbij bewust toegankelijk is




Met aan beide zijden trappen, maar de ijzers desalniettemin "standaard"







Kniesoor zegt: ze staan allemaal naar buiten .....
Maar ....... minstens even interesant: de enige met noodkettingen i.p.v. de meer "moderne" noodkoppeling 






Trappetjes ..... en naar buiten


En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat.

Dus ook na dit betoog zwijgt de sprekert stil   ;D

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: SS veewagens
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2016, 17:47:38 »
Ha Paul,

even ter 'disambiguation': ik gebruikte 'buiten' ter onderscheiding van zowel 'voor' als 'achter': dus voor de positie in de rijrichting gezien 'naast' het paaltje , niet ervoor of erachter. Ik vermoed dat jij met 'binnen' doelt op wat ik 'achter' noemde (dus gezien in de rijrichting als het betreffende wageneind voorop zou lopen). Dan kan ik van de foto van de gesloten wagen niet anders concluderen dan dat de houder naar 'buiten' zit, niet 'voor' of 'achter' het paaltje.

Overigens komt naar 'achter' weldegelijk meer voor, zie bv. de Vianda-wagen hieronder (weliswaar HSM):



dus de conclusie dat de museum-veewagen wel fout moet zijn lijkt me op basis van deze informatie wat voorbarig...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: SS veewagens
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2016, 13:49:14 »
Nou durf ik wel te zeggen dat er in het verleden best wel eens een foutje werd gemaakt met dat soort restauraties, of het juist een bewuste keuze om iets anders te gebruiken dan origineel omdat iets niet voorhanden was, of juist iets voorhanden was wat eigenlijk net niet helemaal klopte maar tochwel aardig voldeed.

guest7823

  • Gast
Re: SS veewagens
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2016, 15:00:25 »
Ik heb zelf ook aangetoond dat "naar binnen" ook voorkwam, echter mijn indruk is dat dit uitzonderingen waren.