Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:48:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:45:28
Ronald doet de Fork Challenge!
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:38:24
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 16:36:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:27:43
Stalen rijtuigen van NS
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:25:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 15:22:53
De Projecten van RetroJack
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:16:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:05:27
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 14:56:15
Eyro Interlaken
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 14:53:22
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Benelux795
Vandaag
om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
Vandaag
om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:42:26
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Duikeend
Vandaag
om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
jan47
Vandaag
om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:27:32
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:22:15
MiWuLa
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c
door
Voske
Vandaag
om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Wijbe
Vandaag
om 09:10:07
Inscannen of tekenen
door
MOVisser
Vandaag
om 09:03:40
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
Jelmer
Vandaag
om 08:28:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Levensduur en onderhoud Marklin Locs
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Levensduur en onderhoud Marklin Locs (gelezen 1123 keer)
Boelie
Offline
Berichten: 16
Levensduur en onderhoud Marklin Locs
«
Gepost op:
07 November 2016, 19:33:52 »
Goedendag,
Wat is de gemiddelde levensduur/verwachting van de nieuwere generatie digitale Marklin MFX locomotieven, bij 25-30 graden Celsius omgevingstemperatuur en gemiddeld een half uur rijden per week?
Welk onderdeel is of onderdelen zijn het meest aan slijtage onderhevig?
Welke simpel zelf te plegen onderhoudsmaatregelen kunnen de levensduur verlengen?
In welke mate speelt een hoge dan wel lage luchtvochtigheid hierbij een rol?
loont het om locomotieven na enige activiteit/inspanning op een (veel)lagere snelheid en/of met minder inspanning/belasting af te laten rijden/koelen, of maakt dit niet zoveel uit?
Met wat kan je het beste de metalen exterieur delen behandelen tegen roestvorming? Bij de modellen met roestvrijstalen delen, bijv de pantograaf, is dit minder een probleem dan bij de iets blikkige gelakte exemplaren.
Gelogd
Frank103
Offline
Berichten: 649
Re: Levensduur en onderhoud Marklin Locs
«
Reactie #1 Gepost op:
07 November 2016, 21:11:04 »
Wat is de gemiddelde levensduur/verwachting van de nieuwere generatie digitale Marklin MFX locomotieven, bij 25-30 graden Celsius omgevingstemperatuur en gemiddeld een half uur rijden per week?
- vele jaren, afhankelijk van gebruik (zware sleep, hellingen, rijsnelheid etc.)
Welk onderdeel is of onderdelen zijn het meest aan slijtage onderhevig?
- koolborstels bij 5* motoren en anti slip bandjes
Welke simpel zelf te plegen onderhoudsmaatregelen kunnen de levensduur verlengen?
- regelmatig smeren, zie gebruiksaanwijzing
In welke mate speelt een hoge dan wel lage luchtvochtigheid hierbij een rol?
- moderne electronica kan niet zo goed tegen vocht, gooi je mobiel maar eens in een emmer water...
loont het om locomotieven na enige activiteit/inspanning op een (veel)lagere snelheid en/of met minder inspanning/belasting af te laten rijden/koelen, of maakt dit niet zoveel uit?
- heb nog nooit zelf ervaren of ergens gelezen dat dat iets uitmaakt. Als motor of decoder heel warm worden is er iets met de lok aan de hand (smering)!
Met wat kan je het beste de metalen exterieur delen behandelen tegen roestvorming? Bij de modellen met roestvrijstalen delen, bijv de pantograaf, is dit minder een probleem dan bij de iets blikkige gelakte exemplaren.
- onder normale omstandigheden hoef je de metalen onderdelen niet tegen roesten te behandelen. Ik heb marklin locomotieven van 40 jaar oud zonder een spatje roest. Bij langdurige extreme luchtvochtigheid loop je natuurlijk wel het risico dat roest ontstaat.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22532
Re: Levensduur en onderhoud Marklin Locs
«
Reactie #2 Gepost op:
07 November 2016, 21:16:00 »
Eeeh, de metalen kappen van locs zijn in de regel van Zamac, een legering met als hoofdbestanddeel zink. Dat roest niet. Bij normaal gebruik gebeurt daar niks mee.
In hoogst zeldzame gevallen is sprake van een productiefout bij het samenstellen van de Zamac en dan ontstaat zinkpest. Daar doe je dan weer niks aan.
Moderne locs zijn uitgerust met onderhoudarme motoren. De tandwielen staan in het vet in gesloten tandwielkasten en daar gebeurt ook al niks mee. Zelf doe ik niks aan regelmatig onderhoud. Heb ook niet veel loks uit de Märklinfabriek moet ik toegeven.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Levensduur en onderhoud Marklin Locs