Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:37:55
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
TonM
Vandaag
om 19:36:39
ik mis al een poos
door
jerrytrein
Vandaag
om 19:29:23
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Tomasso
Vandaag
om 19:25:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 19:14:54
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 19:14:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:10:36
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Marc tramt
Vandaag
om 19:06:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 18:51:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
VAM65
Vandaag
om 18:49:39
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
Vandaag
om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
Vandaag
om 17:57:42
Project seaside Germany
door
Hans GJ
Vandaag
om 17:28:19
Pendel module Viessmann 5214
door
Mar-Cas
Vandaag
om 17:15:30
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
Vandaag
om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hlv53
Vandaag
om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 15:20:14
Märklin 2025
door
Quinzeedied
Vandaag
om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Benelux795
Vandaag
om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
Vandaag
om 11:10:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 10:57:49
NL cameo layout (0,26m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
bask185
Vandaag
om 09:42:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Levensduur en onderhoud Marklin Locs
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Levensduur en onderhoud Marklin Locs (gelezen 1135 keer)
Boelie
Offline
Berichten: 16
Levensduur en onderhoud Marklin Locs
«
Gepost op:
07 November 2016, 19:33:52 »
Goedendag,
Wat is de gemiddelde levensduur/verwachting van de nieuwere generatie digitale Marklin MFX locomotieven, bij 25-30 graden Celsius omgevingstemperatuur en gemiddeld een half uur rijden per week?
Welk onderdeel is of onderdelen zijn het meest aan slijtage onderhevig?
Welke simpel zelf te plegen onderhoudsmaatregelen kunnen de levensduur verlengen?
In welke mate speelt een hoge dan wel lage luchtvochtigheid hierbij een rol?
loont het om locomotieven na enige activiteit/inspanning op een (veel)lagere snelheid en/of met minder inspanning/belasting af te laten rijden/koelen, of maakt dit niet zoveel uit?
Met wat kan je het beste de metalen exterieur delen behandelen tegen roestvorming? Bij de modellen met roestvrijstalen delen, bijv de pantograaf, is dit minder een probleem dan bij de iets blikkige gelakte exemplaren.
Gelogd
Frank103
Offline
Berichten: 668
Re: Levensduur en onderhoud Marklin Locs
«
Reactie #1 Gepost op:
07 November 2016, 21:11:04 »
Wat is de gemiddelde levensduur/verwachting van de nieuwere generatie digitale Marklin MFX locomotieven, bij 25-30 graden Celsius omgevingstemperatuur en gemiddeld een half uur rijden per week?
- vele jaren, afhankelijk van gebruik (zware sleep, hellingen, rijsnelheid etc.)
Welk onderdeel is of onderdelen zijn het meest aan slijtage onderhevig?
- koolborstels bij 5* motoren en anti slip bandjes
Welke simpel zelf te plegen onderhoudsmaatregelen kunnen de levensduur verlengen?
- regelmatig smeren, zie gebruiksaanwijzing
In welke mate speelt een hoge dan wel lage luchtvochtigheid hierbij een rol?
- moderne electronica kan niet zo goed tegen vocht, gooi je mobiel maar eens in een emmer water...
loont het om locomotieven na enige activiteit/inspanning op een (veel)lagere snelheid en/of met minder inspanning/belasting af te laten rijden/koelen, of maakt dit niet zoveel uit?
- heb nog nooit zelf ervaren of ergens gelezen dat dat iets uitmaakt. Als motor of decoder heel warm worden is er iets met de lok aan de hand (smering)!
Met wat kan je het beste de metalen exterieur delen behandelen tegen roestvorming? Bij de modellen met roestvrijstalen delen, bijv de pantograaf, is dit minder een probleem dan bij de iets blikkige gelakte exemplaren.
- onder normale omstandigheden hoef je de metalen onderdelen niet tegen roesten te behandelen. Ik heb marklin locomotieven van 40 jaar oud zonder een spatje roest. Bij langdurige extreme luchtvochtigheid loop je natuurlijk wel het risico dat roest ontstaat.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22611
Re: Levensduur en onderhoud Marklin Locs
«
Reactie #2 Gepost op:
07 November 2016, 21:16:00 »
Eeeh, de metalen kappen van locs zijn in de regel van Zamac, een legering met als hoofdbestanddeel zink. Dat roest niet. Bij normaal gebruik gebeurt daar niks mee.
In hoogst zeldzame gevallen is sprake van een productiefout bij het samenstellen van de Zamac en dan ontstaat zinkpest. Daar doe je dan weer niks aan.
Moderne locs zijn uitgerust met onderhoudarme motoren. De tandwielen staan in het vet in gesloten tandwielkasten en daar gebeurt ook al niks mee. Zelf doe ik niks aan regelmatig onderhoud. Heb ook niet veel loks uit de Märklinfabriek moet ik toegeven.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Levensduur en onderhoud Marklin Locs