Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
Vandaag om 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:54:18
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 22:28:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:26:34
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:08:04
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Joz
Vandaag om 21:23:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
Vandaag om 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
  

Auteur Topic: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...  (gelezen 1994 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5393
  • Modelspoor is emotie...
De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Gepost op: 24 July 2016, 21:48:14 »
Kwam net dit artikel tegen http://www.lowtechmagazine.be/2013/09/etoile-du-nord-parijs-amsterdam.html Op een paar kleine puntjes (Fyra) inmiddels achterhaald, maar de rest is zeker interessant.

Grtn,
Rob
Tbinnebarretije…

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #1 Gepost op: 24 July 2016, 22:21:36 »
Helaas is de reistijd met de huidige Beneluxtrein op het traject tussen Brussel en Rotterdam zowat met een flink half uur langer geworden. Dit door de omweg via Brussels Airport en de langere stops in de stations, waarbij het laatste een 'verdoken' middel is om vertragingen te 'maskeren'.
Momenteel test Thalys met 2 TGV stellen een Low-Cost service onder de naam 'IZY'.
Van Brussel tot de Franse grens wordt op de HSL gereden, om dan via de goedkopere rijpaden op de klassieke lijnen naar Paris Nord te sporen.
De eerste klas rijtuigen EN het BAR rijtuig zijn omgezet naar 2èklas. Er wordt echter nog gewerkt met 'globaalprijzen'. Afhankelijk van de resultaten, zal men kijken of men de diensten/het netwerk verder uit kan gaan rollen.

Thalys izy in Brussel zuid




Gr Bert

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2016, 10:10:31 »
Helaas is de reistijd met de huidige Beneluxtrein op het traject tussen Brussel en Rotterdam zowat met een flink half uur langer geworden.
Is dat niet omdat NMBS niet wil dat de Benelux de Thalys teveel beconcureert?
NMBS heeft wel een aandeel in Thalys, NS niet.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2016, 20:42:54 »
Niet noodzakelijk (maar 't is natuurlijk wel leuk meegenomen) :
Meerdere verbindingen in België kregen deze 'ziekte' met het vernieuwde vervoersplan mee... .
Er waren te veel klachten over de veelvoudige vertragingen op het net (en bepaalde bonussen voor enkele hoge salarissen zijn daar ietsje afhankelijk van).
Zo zijn vele stops dus wat langer geworden en is er zo meer 'buffertijd' gecreëerd om vertragingen in te lopen.
Niettegenstaande het optrekken van de toegestane lijnsnelheden, zijn de reistijden op de meeste verbindingen langer geworden (moet je eens de snelste reistijden tussen Antwerpen en Brussel door de jaren heen eens bekijken!).
Zo moest je vroeger wanneer je vanuit midden West-Vlaanderen richting Brussel spoorde te Kortrijk overstappen op de IC Poperinge-Kortijk-Brussel. Nu gaat men rechtstreeks, zonder overstap, zelfde route,... en is de reistijd zowat 10min. langer geworden.

Bij het vorig IC-IR plan had de Benelux, bij vertrek vanuit Brussel meestal aan de grens een vertraging opgelopen, waarop deze na het stoppertje Roosendaal richting Den Haag getrokken werd en zo nog wat meer vertraging mocht maken richting Rotterdam - Den Haag... .
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #4 Gepost op: 25 July 2016, 21:27:09 »
Via de oude route Roosendaal - Antwerpen - Brussel - Mons - Quevy - Maubeuge - Parijs lukt het dus al enkele jaren niet meer om 'klassiek' te reizen.
De snelste 'klassieke' reistijden zijn nu 8:10 <> 9:37. Het zijn niet meer de getrokken treinen van weleer en je moet minimum 4x de overstap maken:
> Benelux tot Antwerpen Centraal
> Antwerpen Centraal - Kortrijk NMBS AM96 Kortrijk - Lille Flandres: NMBS AM96 . Wegens technische problemen gaat de verbinding Antwerpen - Lille Flandres meestal niet meer rechtstreeks, maar moet men nu te Kortrijk een extra overstap maken.
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/nord_pas_de_calais/FH1_du_18_juillet_au_28_aout_2016_version_du_30_juin_tcm64-92317_tcm64-93064.pdf
> Lille Flandres - Amiens SNCF TER enkeldeks AGC Bombardier X67500/Z27500/B81500 of TER 2N Z23500 Alstom of Z24500 Bombardier
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/nord_pas_de_calais/FH2_du_2_au_29_juillet_2016_version_du_20_juin_tcm64-87941_tcm64-91961.pdf
> Amiens - Paris Nord: o.a. de nieuwe B84900 Alstom Regiolis Intercity, of de TER versie die alsmaar meer getrokken Corail Intercitées gaat vervangen.
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/picardie/22%20HORAIRES%2010%2007%20au%2028%2008%202016%20Ligne%20Amiens-Paris%20-%20V0707_tcm68-93849_tcm68-93847.pdf

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 25 July 2016, 21:29:02 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal