Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:24:37
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:40:32
Pfarrerwinkel bahn
door
william_2
Vandaag
om 18:35:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 18:28:02
Rheinburg, TP V/VI
door
william_2
Vandaag
om 18:26:14
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
antoni-a
Vandaag
om 18:12:51
Piko 2025
door
Ben
Vandaag
om 18:07:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 17:59:45
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 17:40:30
Halling aandrijvingen
door
Silvolde
Vandaag
om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
008200
Vandaag
om 17:13:39
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:10:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bahn-AG
Vandaag
om 16:46:28
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
5166
Vandaag
om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek
door
Juroen
Vandaag
om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Pauldg
Vandaag
om 14:52:17
Exact-Train 2025
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
tothebeach
Vandaag
om 14:25:35
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:23:34
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Sam
Vandaag
om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik van den Eijnden
Vandaag
om 12:50:15
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 09:32:46
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 09:22:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing. (gelezen 3661 keer)
ikbenik79
Offline
Berichten: 195
Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing.
«
Gepost op:
12 April 2016, 21:25:34 »
Hallo
Een klein verslag van mij verbouwing van een Lima IRM.
Denk dat velen wel kennen dat de motorwagen zeer zwaar is van de IRM. Rivarossi VIRM. Dat het blok ijzer de onder verdieping blindeert. Ik had het probleem dat de motor wagen aan het waggelen was. Ik ben op onderzoek gegaan. IK kwam er achter dat twee dunne asjes het complete gewicht moeten dragen. Deze asjes zijn krom bij mij. Ik heb een nieuwe onderstellen voor de achterkant en voorkant besteld bij Rivarossi. Ben je wel 50 euro verder. Toen ik ze binnen had zag ik dat er 1 slip bandje per onderstel aanwezig was en de messing wielen waren vervangen voor betere varianten.
Lima had geen slip bantjes onder de IRM
Toen ben ik regelreus te werk gegaan.
Zoals je op de foto kan zien heb er een flink stuk gewicht er af gesloopt.
Op de foto met de rode circel er om heen daar zitten de asjes. De asjes gaan dwars door het onderstel heen.
Op de volgende foto kan je zien dat de asjes krom zijn. Sorry voor de kwaliteit.
Motorwagon rijd nu weer soepel zonder waggelen zijn rondjes met veel minder gewicht. Trekt een 5 wagen stel zonder problemen een helling op van 2,5%.
in de helling zit ook nog een bocht van 2% radius 360. R1.
Zit er nog over te denken er meer gewicht er uit te slopen. Alleen het stuk gewicht wat ik nu over heb houd alles bij elkaar. Ik zal van de week nog eens wegen wat de motorwagen nu weegt.
En eens wegen wat een roco 1600 weegt.
Groeten Ronald
«
Laatst bewerkt op: 12 April 2016, 21:27:25 door ikbenik79
»
Gelogd
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
LS models, rivarossi, electrotren.
RICROO
Offline
Berichten: 624
Re: Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing.
«
Reactie #1 Gepost op:
12 April 2016, 21:56:11 »
Hallo Ronald,
Je hebt bij mij de ogen geopend. Ook bij mij waggelt het model als een zwangere eend over de baan. Nu trouwens niet meer want de koppelingen zijn kapot, dus op dit moment ligt het model in de kast. Zal ook eens bij Rivarossi langs gaan om te kijken of ik onderdelen kan bestellen. Dan kan ik dus ook het waggelen oplossen.
Richard
Gelogd
dh3201
Offline
Berichten: 2517
Re: Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing.
«
Reactie #2 Gepost op:
12 April 2016, 22:51:25 »
Waggelen is toch juist heel natuurgetrouw bij VIRM? Echter kun je het niet krijgen
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing.