Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 12:51:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:42:45
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Minder wissels door Thom
Vandaag om 12:25:31
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Da's Daz 2 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:58:08
TEE / Rheingold door Martijn193
Vandaag om 11:55:29
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 07:00:32
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
  

Auteur Topic: Locomotieven Oriënt Express  (gelezen 3576 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Locomotieven Oriënt Express
« Gepost op: 16 December 2015, 12:01:05 »
Beste lezers,

Ik ben benieuwd of er (en zo ja welke) elektrische locomotieven uit de tijdperken I , II en III  voor de oriënt express hebben gestaan? Ik ben er met googlen nog niet uit gekomen. Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Charly

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2015, 13:30:29 »
Duitse Wikipedia is niet voldoende? Daar staat een overzicht van welke locomotieven gebruikt zijn (met uitgebreide details voor de beginjaren)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2015, 17:43:56 »
Omdat ik zelf ook een Oriënt Express op mijn Franse baan, heb ik indertijd ook op internet gezocht welke loc daar voor hoort. Mijn conclusie was dat dat eigenlijk niet zoveel uitmaakt; bij elke grens werd van loc gewisseld en er was per land ook niet echt een 'vaste' loc. Met andere woorden: eigenlijk is alles wel goed mist het maar past bij je eigen tijdsbeeld en land.

Brawa heeft overigens wel een speciale elektrische loc, zie deze link.

Ik weet alleen niet waar en wanneer deze er voor heeft gereden.
Groet Freek

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2015, 17:55:45 »
Hoi ,

Kijk eens op de site Oriënt Expres am Gotthardbahn .

gr Jo

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #4 Gepost op: 16 December 2015, 19:33:53 »
Wil je het realistisch doen, dan kan je een locomotief wissel nabouwen. In de hoogtij dagen werd er van loc gewisseld op het moment dat het water op was, om het oponthoud zo kort mogelijk te houden.
Wat locomotieven betreft: Tot ww2 de top sneltrein locomotieven die op dat moment beschikbaar zijn. Dus S3/6, Württemberg C, Chapelon Pacifics, zware SNCF Mikado, etc.

De wagons zijn ook iets om rekening mee te houden: Binnen CIWL was de Orient Express de topklasse. Dus het beste materiaal inzetten dat tijdperk technisch kan: Bruine wagons voor ww1, een heel korte tijd de opgeschilderde blauwe wagons en dan zo snel mogelijk door naar de Lalique (de bekende blauw -witte).

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #5 Gepost op: 16 December 2015, 19:42:06 »
Nou nou, Lalique heeft dan wel een paar mooie glaspanelen voor het interieur van de CIWL-wagons gemaakt, maar om ze nou maar meteen helemaal naar hem te vernoemen...  ;)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #6 Gepost op: 16 December 2015, 20:27:02 »
De Ortient Express heeft via veel verschillende routes gereden en ook de status van de trein is nog wel eens gewijzigd.

Het antwoord op de vraag is erg sterk afhankelijk van het land en het jaartal.

Zelfs niet gezegd is dat er alttijd de beste sneltreinlocotieven in werden gezet. In 1953 fungeerde een CSD 555.0 als trekkracht.   Nu is dat niet zo'n bekende loc, maar dat wordt het wel als er bij wordt vermeld dat het een ex-BR 52 is . Met sovjet-ster op Westduits grensgebied (althans tot het Duitse grensstation).

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #7 Gepost op: 16 December 2015, 22:23:48 »
Het verschil tussen stroom en stoom is maar één letter, maar voor TS waarschijnlijk wel essentieel...   ;)