Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 11:41:34
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 11:14:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Modeltreinenbeurzen door Arjan6511
Vandaag om 10:32:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:26:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
  

Auteur Topic: Zermitz  (gelezen 7424 keer)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Zermitz
« Reactie #30 Gepost op: 02 June 2025, 18:10:00 »
Tussen wat andere bezigheden door (die te maken hebben met 6 planken) maar weer eens uitgevonden hoe je in Scarm een 1:1 afdruk kunt maken.  En na wat nergens op lijkende probeersels is het toch weer gelukt.
En dat is maar goed ook, want daaruit kwam weer een (ernstige  :D)  beginnersfout tevoorschijn.

Je kunt wel mooi ontwerpen maken, maar als je perrons met een bepaalde breedte ervoor zorgen, dat de treinen er niet meer langs kunnen, dan zul je toch wat extra ruimte moeten scheppen in het ontwerp.  Of de perrons smaller maken, maar dat was uitgesloten.

Zo dadelijk wat plaatjes.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Zermitz
« Reactie #31 Gepost op: 02 June 2025, 19:27:05 »
Zo, eerst maar eens even de wisselstraten aan de linker kant.  Met alvast de wissels neergelegd, dan geeft dat een betere indruk hoe het gaat worden dan alleen zwarte lijntjes.
Van de draaischijf is te zien, dat die te groot is, maar dat wisten we al.  Een aantal losse delen van de opstaande kanten, al dan niet met rail voor de toegang, kan weggelaten worden en zo nodig ook afgezaagd worden.

Speciale aandacht alvast voor de Baeseler wissel rechts boven.  Die heb ik blijkbaar al een keer onderhanden genomen om daar een halve Baeseler van te maken. Uit het eerder getoonde sporenplan is ook te herleiden, waarom dat zo is. En is bovendien weer eens wat anders, daar hou ik wel van.



Hier is de rechterkant van het station te zien met de perrons.  Aan het einde, dus helemaal bovenaan, is ook te zien, dat ik toch gekozen heb voor volledige dubbele verbindingen tussen de 2 sporen.  Dat geeft voor beide sporen de mogelijkheid tot omlopen van een locomotief.  Of dat ook werkelijk gaat gebeuren ?  Geen idee wat straks de routine wordt, maar leuk is het wel.  En later, indien toch gewenst, wel héél moeilijk in te bouwen. Dus dan toch maar meteen doen.



En dan de misrekening van de afstand tussen de sporen, waar er een perron tussen ligt. Ik had in het ontwerp de rail te dicht bij elkaar gelegd, waar ik met de zichtbare proef achter kwam.  Dus meer ruimte gemaakt, wat gelukkig ook kon.  Overigens, de perrons zijn Auhagen perrons van 6 cm. breed.
Wat je ook ziet is het gebruik van de Tillig railbedding.  Daar ga ik het hele station mee uitvoeren, vind ik wel zo makkelijk.  En het hoeft er voor mij niet gelikt perfect uit te zien, want dan komt er nooit iets van terecht (bij mij  ;D).