Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Albert de Heer
Vandaag om 22:48:08
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
Vandaag om 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:57:24
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300 door Jeroen Water
Vandaag om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
Vandaag om 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
Vandaag om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
  

Auteur Topic: Fietskamperend naar Kopenhagen vv  (gelezen 3052 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #15 Gepost op: 21 July 2023, 13:29:32 »
Een vakantie-ervaring met het verkeer zegt niks over de gewoonte van het land. Da's toevallig jullie ervaring in die paar weken dat je er was. Je woont jaren in Nederland, dus maakt ook veel meer mee.

Toch kan de mening van tijdelijke bezoekers wel verfrissend zijn. Klagen over de eigen infrastructuur is universele folklore. Is in alle landen hetzelfde. Mogelijk omdat de positieve kanten vanzelfsprekend zijn en negatieve ervaringen meer beklijven. Veel bezoekers aan Nederland zijn positief verrast door de fietsinfrastructuur of het OV.

Bij mijn weten staan Nederlandse automobilisten ook bij buitenlandse bezoekers erom bekend dat ze fietsers krap passeren. Ik denk omdat Nederlandse automobilisten meer gewend zijn aan fietsers en weten wat wel en niet kan. Die wettelijke 1,5 meter in Frankrijk is eigenlijk een zwaktebod. Agressie, zoals in sommige andere landen, is het meestal niet. De meeste automobilisten zijn hier op een ander moment fietser.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26850
    • Pagina van klaas
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #16 Gepost op: 21 July 2023, 13:39:09 »
Klagen over de eigen infrastructuur is universele folklore.
Of over de infrastructuur van de buren. Zo merk ik nog steeds dat mensen een vooroordeel hebben over de slechte staat van de Belgische wegen. Maar vooral in Vlaanderen zijn ze al 20 jaar bezig met een enorme inhaalslag. Elk jaar ontdek ik daar fietspaden die er een jaar eerder nog niet waren. Een mooi voorbeeld zijn de F-wegen, langeafstandsroutes voor fietsers die grotendeels parallel aan spoorlijnen lopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #17 Gepost op: 21 July 2023, 13:42:20 »
Hm, of de slechte staat van de Belgische wegen een vooroordeel is....  ::)

Ik rij regelmatig vanaf de E34 naar de Liefkenshoektunnel en daar is het slalommen om de gaten te vermijden..  ::)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #18 Gepost op: 21 July 2023, 15:32:11 »
Bij mijn weten staan Nederlandse automobilisten ook bij buitenlandse bezoekers erom bekend dat ze fietsers krap passeren. Ik denk omdat Nederlandse automobilisten meer gewend zijn aan fietsers en weten wat wel en niet kan.
Daar zeg je zowat. Ik denk dat dat ook geldt voor de fietsers. Ik vind namelijk die Engelsen vaak met een onnodig grote boog om mij heen gaan. Of blijven langzaam achter me rijden terwijl ze er al lang makkelijk langs hadden kunnen gaan. Voel ik me weer schuldig dat ik het verkeer ophoud. Ze moeten volgens de wet net zoveel afstand houden als dat ze een auto geven, anders kunnen ze een bekeuring krijgen. Er is een filmpje op het Internet van een fanatieke fietsers die met camera's op zijn fiets automobilisten erbij probeert te lappen. Rij je volgens hem te dichtbij, rapporteert hij je bij de politie. Maar op het filmpje hield de auto een afstand waar we ons in NL niet druk over maken. Mafkees.

Citaat
Rules of the road say motorists should give cyclists at least the same space as vehicles when overtaking. Anyone encroaching inside that safe passing distance - widely considered to be a minimum of 1.5 metres - runs the risk of being prosecuted for driving without due care and attention.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #19 Gepost op: 21 July 2023, 16:38:49 »
Klopt. In Nederland is de plek op de weg van fietsers ook vanzelfsprekend. Vooral in Angelsaksische landen is het meer automobilisten (die meestal nooit fietsen) versus fietsers (die soms bloedfanatiek zijn). Was vorige maand in de VS en zag een fietser die compleet uit zijn plaat ging, omdat een automobilist iets gevaarlijks zou hebben gedaan. Best link, want je hebt daar echte antifiets-types en je weet daar nooit wat iemand in het handschoenenvakje heeft liggen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
  • Aachenau West
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #20 Gepost op: 21 July 2023, 16:56:54 »
Ik denk dat je het goed hebt gezien! Het kan best een gekoppelde combinatie van een driedelige diesel IC3 en een vierdelige elektrische IR4 geweest kunnen zijn. Er kunnen er in totaal dacht ik vijf sets gekoppeld worden (meer dan 1000 zitplaatsen). Koppelen kan ook met de tweedelige diesel IC2.
Een staaltje van technisch kunnen om zo'n combinatie aan te sturen, lijkt mij!

Groet, Bas

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #21 Gepost op: 23 July 2023, 23:02:44 »
@ wob: dat niet alleen, ook de machinisten, mogelijk geholpen door techniek zijn in Denemarken echt vakmensen naar mijn mening (ik gok dat het nog zo is althans): toen ik er - uit m'n hoofd - in 1998 op vakantie was, in drie verschillende plaatsen, ik was 10, was een bezoek aan een van de plaatselijke treinstations natuurlijk verplichte kost.

Een van de drukkere stations deed mijn pa en ik de wenkbrauwen fronsen: ik wist dat de o met een streepje erdoor (ik ga het karakter niet opzoeken) als 'eu' uitgesproken werd.
Op het perron waren grote banden geschilderd, onderbroken door witte vlakken met daarop in rode letters 'IC-DEUR'. Jahaha, dachten mijn pa en ik, dat lukt ze nooit! Nou, echt, elke trein die daar aan kwam, wist de deuren daar met grootse precisie uit te laten komen: het scheelde soms 60 centimeter, maar de meesten wisten hun trein fenomenaal precies te 'parkeren'. Je kon het ook aan de reizigers zien, die dat gewend waren: men stelde zich naast die vlakken op het perron op waardoor uitstappers alle ruimte hadden.

Kom daar hier eens om in Nederland... op Schiphol hebben ze een tijdje boven het perron een enorm LED-scherm de deurposities laten markeren vlak voor een trein aankwam, maar dat heeft men al weer jaren uitgeschakeld... geen idee waarom.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
  • Aachenau West
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #22 Gepost op: 24 July 2023, 11:39:36 »
Dat de treinsamenstelling op de perrons wordt aangegeven, is ook heel prettig. Zeker als je fietsen bij je hebt.
Of dat overal in Denemarken gebeurt weet ik niet.
Maar bij ons ritje Køge-Kopenhagen vv in ieder geval wel.

Groet, Bas

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #23 Gepost op: 24 July 2023, 15:36:16 »
Zelfs afwisselend met Deense en Engelse teksten. Dit is het bord te Tinglev, gezien op 19 juli j.l.

De 6 min rechtsboven geeft de tijd aan tot aankomst van de trein. De verticale rode streep waar je staat, als de trein eenmaal langs het perron staat. Erg handig! Het plaatje van de trein klopte niet helemaal, er stopten 2 Deense "rubberen neuzen". De 'neus' van de trein op het scherm gaf wel de richting aan (voorzijde dus in deel A). Ook station Padborg heeft dergelijke schermen hangen.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26850
    • Pagina van klaas
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #24 Gepost op: 24 July 2023, 15:48:59 »
Wat je hier beschrijft hebben we in Nederland ook al. Misschien niet overal, maar in 's-Hertogenbosch heb ik het gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.