Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 04:19:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Trein033
Vandaag om 02:47:35
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Isoleren korte wissels Marklin  (gelezen 3148 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Isoleren korte wissels Marklin
« Gepost op: 07 October 2007, 12:26:38 »
Op de testbaan die ik voor Eurospoor bouw heb ik 2 ovaaltjes gepland met M* K-rails. Op die manier kan er naar wens (met een schakelaar) worden gekozen voor testen van gelijk- of wisselstroomloks.
Om ook wisselgedrag te kunnen testen op die baan heb ik 1 overloop tussen die 2 ovalen gemaakt. Ik heb me echter veel te laat gerealiseerd dat in de korte wissels van Marklin (in dit geval 2265) de beide spoorbielzen zijn doorverbonden. Dat wordt erg lastig testen met gelijkstroom.
Daarom mijn vraag: is er iemand die weet hoe je die doorverbinding ongedaan maakt, ofterwijl de bielzen in zo'n wissel van elkaar isoleert?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2007, 19:46:26 »
Als je heel goed kijkt kun je zien waar hij door verbonden is, daar zet je zo de slijpschijf op.



Waar de rode lijn staat doorslijpen met een dremel / proxxon etc.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2007, 21:30:32 »
Ik had daar inderdaad al iets van metaal zien zitten, maar ik durfde het nog niet aan om daar aan te gaan knutselen.
Dankjewel voor je reactie, ik ga 'm morgen doorslijpen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

MRP_Peter

  • Gast
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2007, 04:10:02 »
Kijk dan wel even Peter of je het stukje wat je gaat doorslijpen weer terug op hoogte moet brengen met bijvoorbeeld polyester plamuur om het eventuele extra ' gebonk ' van de wielen te voorkomen.
Vooral in de wat flauwere wissels rijden treinen deels op de flens van de wielen daar waar de uitsplitsing bij het hartstuk plaatsvindt.


Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2007, 19:43:11 »
Vooral in de wat flauwere wissels rijden treinen deels op de flens van de wielen daar waar de uitsplitsing bij het hartstuk plaatsvindt.

Bij Märklin rijden de wielen door het puntstuk van de wissels altijd op de flens. Dat is niet volgens de werkelijkheid, maar M* heeft er voor gekozen om het zo te doen.

Wielstellen voor 2-rail hebben lagere flenzen dan Märklin materieel en ze hebben een andere onderlinge afstand. Je moet er dus op rekenen dat zulke wielen niet lekker door een Märklin wissel zullen rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #5 Gepost op: 09 October 2007, 03:14:01 »
Dat klopt helemaal Klaas, om dan nog maar niet te spreken van mogelijke ontsporingen bij ' starre 3assige' kleine stoomlocs bijvoorbeeld.
Ik heb dit vaak gehad in het verleden met de toenmalige m* k-rails.
Zodra de wissels op het loopvlak van het hartstuk ook maar iets ingesleten zijn veroorzaakt dit ontsporingen vanwege het extra ' gebonk ' van de wielen doordat de wielen door het ingesleten loopvlak als het ware in een soort van gat vallen (rijden in dit geval) en dan vervolgens weer op brute wijze ' geforceerd' omhoog komen wat een soort van springen veroorzaakt, meestal genoeg om een kleine loc uit de rails te doen gaan.
Het ' effenen ' van het loopvlak in het hartstuk kan dit in de meeste gevallen voorkomen indien je gebruik maakt van allemaal exact dezelfde wielen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2007, 16:07:58 »
Is het dan wellicht verstandig om die wissels maar niet in te bouwen op de testbaan?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

MRP_Peter

  • Gast
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2007, 04:39:23 »
Welk soort rails gebruik je Peter?
M-rails of K-rails?
Blijft echter natuurlijk wel overeind staan dat als je het als 2-rail systeem op marklin rails gebruikt dat je er niet aan ontkomt om beide spoorstaven electrisch van elkaar te isoleren.

Met vriendeljke groet,

Peter.

Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2007, 06:29:59 »
Dat staat in zijn eerste reactie.

K-rails, anders hadden we het ook niet over de K-rail wissels

MRP_Peter

  • Gast
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2007, 07:48:04 »
Oeps, ja....ff niet gezien  ;D

Als de spoorstaven zelf al electrisch gescheiden zijn behoef je mogelijkerwijs alleen het hartstuk van de wissel te isoleren met isolatoren.(afhankelijk van eventuele interne doorverbindingen in de wissel)
Hoe het precies zit met de voedings aansluiting kan ik je niet zeggen omdat ik me dit niet meer kan herinneren( aansluitklem wel of niet een doorverbinding naar beide spoorstaven).
Misschien kun je me hier iets meer info over geven?
Je kunt de doorverbindingen nagaan met een multimeter en zo kijken wat er wel en niet is doorverbonden qua beide spoorstaven.
Ikzelf ben een 2-railer in N-schaal.

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2007, 09:23:04 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #10 Gepost op: 10 October 2007, 11:21:28 »
Is het dan wellicht verstandig om die wissels maar niet in te bouwen op de testbaan?

Uitgerekend voor het testen van rijgedrag op wissels lijken k-wissels me voor tweerailmodelen inderdaad niet erg geschikt.
Verder zal wel gaan. Het H0 testbaantje  in Houten is ook uit K-rails opgebouwd, dacht ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #11 Gepost op: 10 October 2007, 17:27:11 »
De aansluitingen komen wel goed, ik heb jaren met Marklin gereden ;)

Het is jammer, maar ik denk dat ik de wissels er dan maar helemaal uit laat.
We hebben in ieder geval wel 2 h0 ovalen waar naar wens met gelijk- of wisselstroom getest kan worden (en uiteraard digitaal met alle protocollen die de IB ondersteunt) en een N-ovaaltje.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

MRP_Peter

  • Gast
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2007, 03:38:26 »
Als de wisseltong niet verder dan alleen maar met het hart-stuk verbonden is dan kun je volstaan met het aanbrengen van isolatoren aan de zijde van de uitsplitsing(hart-stuk).

Hiermee maak je de wissel conform hetgeen bij menig Peco code 55 gebruiker bekend is omtrend een ' electro frog' wissel.
Even testen hoe de wissel werkt na het aanbrengen van de isolatoren en je weet het Peter  ;)
Je zult alleen in dat geval extra schakelmateriaal aan moeten brengen om de wissel als zodanig voor 2 rail systeem functioneel te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Peter.