Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Modelwensen 2026 door IJmc
Vandaag om 16:27:45
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door NS264
Vandaag om 16:17:33
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Ontraxs 2026 door Eric B
Vandaag om 16:02:21
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:00:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:41:31
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 15:30:15
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 15:21:18
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
  

Auteur Topic: Helling naar beneden  (gelezen 2090 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Helling naar beneden
« Gepost op: 14 March 2015, 15:21:07 »
Bij een oplopende helling lezen we allemaal dat deze het liefst niet meer dan 3% dient te bedragen. Prima, zal ik ook toepassen.

Maar hoe zit het dan met het winnen van een 'laagte' / 'lager niveau'? Het lijkt me overbodig dan namelijk om de 3%-regel toe te passen, aangezien de lokomotief naar beneden rijdt met zijn diverse rijtuigen als last, en dus door de zwaartekracht alleen maar voordelen ervaart.

Op die manier kun je toch snel en over een korter stuk baantraject een lager niveau bereiken over een korter stuk?!

Welk percentage passen jullie toe naar beneden!

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1468
Re: Helling naar beneden
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2015, 15:23:42 »
Ook max 3%; ik maakte er geen achtbaan van.

Groet, Karel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
Re: Helling naar beneden
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2015, 17:28:56 »
niet meer dan 6 graden naar beneden
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Helling naar beneden
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2015, 12:57:02 »
Zeker niet de bedoeling om er een achtbaan van te maken  ;D , maar met een klein beetje extra hellingsgraad naar beneden win je toch wel extra ruimte in het schaduwstation om 'snel' opstelsporen te leggen. En vanaf daar dan rustig met 3% weer omhoog te gaan, terug naar niveau 0, de open baan.

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Helling naar beneden
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2015, 14:28:07 »
Als je bij de afrit een steilere hoek neemt ben je wel verplicht dan deze altijd als afrit te gebruiken. Bij 6 graden (= 6,7%) wordt een oprit erg moeilijk. Het voordeel is wel dat je afrit 2,5x korter kan worden. Ook in overweging moet worden genomen of er nog wel een snelheidshandhaving kan plaatsvinden en de treinen niet naar beneden roetsjen.
Gr,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Helling naar beneden
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2015, 16:41:54 »
Houdt er ook even rekening mee dat je wagons aardig kunnen gaan drukken.
Dus even goed testen met je langste trein en lichtste wagons, of deze niet uit het spoor worden gedrukt.

Tinus.